제주대학교 Repository

창의적 체험활동을 통한 컵타 앙상블 동아리 교수·학습 프로그램 개발

Metadata Downloads
Alternative Title
Development of the Cup Percussion Ensemble Club Teaching-Learning Program by Creative Activity
Abstract
본 연구는 집중이수제로 인한 음악교과의 부재를 해결하고 창의성과 인성을 두
루 발달시킬 수 있는 음악교육의 대안으로 2009 개정 교육과정에서 강조하고 있
는 창의적 체험활동의 동아리 활동 영역을 활용하여 컵타 앙상블 동아리를 위한
창의적 체험활동 프로그램을 개발해 다른 교사들이 손쉽게 따라할 수 있도록 하
는 것에 그 목적을 두었다. 학생들이 컵타의 기본리듬과 동작을 바탕으로 4박자
의 다양한 리듬 오스티나토를 창작하며 개인별로 구체화한 내용을 모둠별로 수렴
및 탐색을 하고 이를 연습하여 발표를 하는 과정을 통해 적극적이고 다양한 창의·
인성적 음악활동이 이루어질 수 있도록 창의적 체험활동의 연간 프로그램을 구안
하였다.
1장에서는 컵타 활동에서 적용가능한 창의·인성요소를 분석하였다. 이 프로그
램의 과정 속에서 학생들은 확산적 사고, 수렴적 사고, 독창성, 문제해결력 등의
창의성 요소를 향상시킬 수 있는 기회를 갖게 된다. 특히 컵타의 리듬 및 동작을
창작하고 다른 악기와의 접목을 구상하는 단계는 다양한 창의성의 요소들과 크게
밀접하고 있다. 또한 모둠별로 논의를 거쳐 의견을 수렴하고 함께 창작하며 연습을 하고 연주를 하는 과정에서 학생들은 신뢰, 협동, 책임, 약속, 배려 등의 인성
적 요소도 경험할 수 있을 것이다.
2장에서는 2009 개정 음악과 교육과정에서 컵타 활동과 관련하여 적용가능한
지도요소를 분석하였다. 2009 개정 음악과 교육과정에서 본 연구의 적용 대상인
초등학교 4학년의 내용 체계와 성취 기준을 살펴보고 컵타 활동과 연계할 수 있
는 부분을 정리하였다.
3장에서는 4단계, 총 17차시로 이루어진 컵타 앙상블 동아리 활동 프로그램을
개발하여 컵타 앙상블 동아리를 어떻게 운영할 것인지에 대해 구체적으로 제시하
였다. 첫 번째 단계인 기초단계는 컵타의 핵심이라고 할 수 있는 리듬에 대해 친
숙해지기 위한 단계로써 말리듬 놀이, 코다이 리듬기호를 활용한 음악놀이, 오르
프의 신체타악기 등의 활동을 통해 리듬을 익히고 리듬감각을 형성하는 단계이
다. 두 번째 단계인 실제단계는 컵타의 기본리듬과 기본동작을 익히고 이를 응용
하는 단계로써 학생들이 컵타에 대해 이해하고 실제로 경험해보는 단계이다.
세 번째 단계인 심화단계에서는 학생들이 그동안 익힌 기본리듬과 기본동작 및
응용리듬과 응용동작에서 더 나아가 학생들이 리듬반주를 창작하고 모둠별로 의
견을 수렴하여 리듬반주 및 동작을 창작하고 구성하는 단계로 다양한 창의·인성
적 요소를 경험할 수 있는 단계이다. 마지막으로 발전 단계에서는 컵 이외의 다
른 악기와의 조화를 고려하여 합주를 구상하고 발표함으로써 다양한 악기의 활용
을 통해 풍부한 음악적 경험을 할 수 있도록 하였다.
This study is a substitution for existing study on the intensive course
completion system which has lacked in music curriculum and designed to
enhance creativity and personality from students. In terms of 2009 revised
national curriculum which placed importance on creative activity by group
activities, the main purpose of this study is not only to develop creative
activity programs for cup percussion ensemble club, but to help enable other
teachers to use these educational programs easily.
Based on basic rhythms and movements of cup percussion, students can
create various quadruple rhythms called ostinato. After making individual
works, students gather and explore further their creations in groups for
presentation. This program runs annually for maximizing creative and
personal music activities with the multiple processes of the program.Chapter 1 covers an analysis on creativity and personality factors
applicable to cup percussion. In the process of this program, students have
opportunities to improve factors of creativity such as divergent thinking,
convergent thought, originality, problem-solving skills. Especially the stages
of making rhythms and motions by cup percussion and combining with
other instruments are closely related to the creativity factors. Moreover,
personality factors can be learned during the whole group working process
including responsibility, cooperation, consideration, and so on.
Chapter 2 is applicable teaching factors relating to cup percussion
activities discussed in 2009 revised national curriculum. Since the study is
targeted the fourth grade of elementary school, it serves to illustrate both
the system of content and standard of accomplishment such an examination
possibly serves in connection with the cup percussion program.
Chapter 3 describes how to develop the club program which is four steps
involving 17 units and specifies how to operate Cup Percussion Ensemble
Club in detail. The initial stage called 'basic stage' is the core part of cup
percussion to make students feel more familiar with rhythm. For example,
by playing with rhythm speech, Kodaly rhythm symbols, and Orff's
percussion instrument, students can build a sense of rhythm. The second
'practical stage' is to learn basic rhythms and motions for practical
application and understanding of cup percussion. Next, in third 'advanced
stage', students further expand on what they have learned. From basic
rhythms and motions to multiple rhythms and motions, they share and
gather particular ideas in groups and finally create a new composition.
Through this stage, they can develop creativity and personality factors
covered in the study the most. In final 'developing stage', students utilize
whatever specific skills or combination of skills in forming and presenting
with any other instruments. Therefore, they are lead to enriched musical
quality and experience as well as harmony of concerted music.
Author(s)
김성희
Issued Date
2014
Awarded Date
2014. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006913
Alternative Author(s)
Kim, Sung Hee
Department
교육대학원 초등음악교육
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 내용 및 방법 3
3. 연구의 제한점 3
4. 선행연구의 고찰 3
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 창의·인성교육 5
2. 창의적 체험활동 9
3. 컵타의 교육적 의의 및 활용 11
4. 리듬학습이론 14
가. 코다이 교수법의 리듬학습방법 14
나. 오르프 교수법의 리듬학습방법 17
다. 달크로즈 교수법의 리듬학습방법 19
5. 미니멀음악의 이해 19
Ⅲ. 프로그램 개발의 실제 23
1. 컵타와 창의·인성 교육요소 23
2. 2009 개정 음악과 교육과정의 컵타 관련 지도요소 25
3. 컵타 앙상블 동아리 활동 프로그램의 개발 26
Ⅳ. 결론 및 제언 48
1. 결론 48
2. 제언 49
참고 문헌 51
ABSTRACT 53
부 록 56
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김성희. (2014). 창의적 체험활동을 통한 컵타 앙상블 동아리 교수·학습 프로그램 개발
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Music Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.