제주대학교 Repository

음악극을 활용한 통합적 지도자료 개발

Metadata Downloads
Alternative Title
Developing Materials for Integrated Education using Musical Drama : Second Grade Korean and Integrated Subject
Abstract
초등학교 2학년은 느낌과 사고가 아직 미분화되어 있고 신체의 움직임이 활발
하며 학습 내용과 방법에 따라 인지체계와 표현력이 발달하는 시기이다. 이러한
학생들의 발달 단계에 맞추어 통합적 교육과정을 운영할 필요가 있다.
본 연구는 국어과와 통합교과의 교과 간 통합적 활동으로 이야기 창작, 노래와
신체표현, 소품 및 무대예술 등의 종합적인 예술 표현 활동인 음악극을 제시하여
학생들의 음악적 개념학습 및 심화적인 음악적 체험이 가능하도록 통합적 지도
자료를 개발하였다.
음악극을 위한 활동으로 놀이, 리듬, 노래, 신체동작, 악기연주 등이 어우러져
학년 발달 특성에 적합한 음악극 활동을 제시하여 음악적 개념을 익히고 음악극
활동에 필요한 즉흥 표현력과 창의력, 협동성을 기를 수 있도록 구안하였다.
음악극 지도 단계는 '이야기 설정하기 - 표현방법 탐색하기 - 창작하기 - 음악극 발표하기'로 진행하였으며 국어과와 통합교과의 교육과정 재구성 내용에 따라
'즉흥 표현 중심의 음악극' 과 '노래 부르기 중심의 음악극'으로 구분하여 주요 학
습 활동을 작성하고 음악극의 지도 단계에 따른 교수․학습 활동 안을 제시하였
다.
즉흥 표현 중심의 음악극에서는 즉흥적이고 창의적인 음악적 표현력을 기를 수
있도록 의도하였으며 국어과의 실감나게 이야기 표현하기와 통합교과의 악기소
리를 소리와 몸짓으로 표현하는 활동을 재구성하여 즉흥 소리 표현과 즉흥 신체
표현으로 나누어 제시하였고, 노래 부르기 중심의 음악극에서는 국어과의 겪은
일을 이야기나 시로 만드는 활동 내용과 통합교과의 노래 가사와 가락을 창작하
는 활동을 재구성하여 음악극 표현 활동으로 제시하였다. 음악극을 만들기 위한
음악 활동으로는 학생들이 교과에서 학습한 내용을 바탕으로 한 구체적인 음악극
활동을 제시하여 교과 내용에서 벗어나지 않고 점진적 학습으로 연계될 수 있는
음악극 활동을 구안하였다.
본 연구는 초등학교 2학년의 학생들의 특성에 맞는 통합된 교육과정 내용을 음
악극 활동인 음악극을 활용한 지도 자료로 제시하였다. 음악극 활용 수업은 학생
들이 자기주도적으로 활동하며 창의적인 놀이와 신체 활동, 표현 활동, 감상 활
동을 통합적으로 체험하게 하고 더 나아가 창의적이며 심미적인 인간으로 성장하
는 데 도움을 줄 것이다.
Second grade students' reasoning and emotions are still not fully
differentiated. They are very active and physical so the method
and materials taught make a large difference in developing their
understanding and ability to express their thoughts. So at this
level we need to use an integrated education system.
I've developed integrated activities such as: creative
story-making, singing, physical expression, using props and
costumes, and stage art. All of which will teaches students about
the fundamental notion of music and deepens their experience of
music.
I'm presenting integrated musical activities like: playing,
rhythm, singing, actions, and playing instruments to teach musical ideas, help develop impromptu ability, collaboration, and to express
creativity.
Musical drama teaching procedure 'choosing a story – deciding
on a presentation method - creating a musical drama –
presentation' The focus is divided between 'musical drama focused
on impromptu expression' and 'musical drama focused on singing
combined contents'. Also I am presenting the main teaching
activities and lesson plan using this teaching procedure.
In the impromptu expression focused musical drama I intended
to help the students develop impromptu and creative musical
abilities. I constructed two activities expressing stories realistically
from Korean; expressing instruments' sounds with body sounds and
actions from the integrated curriculum. I presented two parts:
impromptu sound expression and body expression.
In the singing focused musical drama, I constructed two
activities: making a story or poem with what you experienced from
the Korean curriculum, or making a rhythm and melody from the
integrated curriculum. I presented specific integrated musical
activities from what the students learned from other subjects so
they learn gradually.
In this study I presented integrated curriculum contents for
2ndgrade students using a teaching plan that includes musical
drama. Classes using musical dramas will be helped by
experiencing creative play, physical activities, expressive activities,
and art appreciation activities, which will help students become a
more creative and esthetic person.
Author(s)
김혜윤
Issued Date
2014
Awarded Date
2014. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006914
Alternative Author(s)
Kim, Hye yoon
Department
교육대학원 초등음악교육
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 3
1. 연구의 필요성 및 목적 3
2. 연구의 내용 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 음악극의 개념과 교육적 의의 5
2. 초등학교 2학년의 발달적 특징 6
3. 통합교육의 이해 8
4. 음악극을 활용한 지도요소 9
Ⅲ. 국어과와 통합교과의 통합적 접근 13
1. 국어과와 통합교과의 통합적 재구성 13
2. 음악극 활동 16
Ⅳ. 음악극 지도의 실제 25
1. 음악극 지도 단계 25
2. 즉흥 표현 중심의 음악극 28
3. 노래 부르기 중심의 음악극 36
Ⅴ. 결론 43
참고 문헌 46
ABSTRACT 48
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김혜윤. (2014). 음악극을 활용한 통합적 지도자료 개발
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Music Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.