제주대학교 Repository

초등학교 서예교육 실태 분석

Metadata Downloads
Alternative Title
An Analysis on Reality of Calligraphy Education in Elementary School
Abstract
서예는 예로부터 자기수양의 예술인 동시에 우리가 살아가는 이 세상의 아름다움을 추구하고, 사람과 사람 사이의 관계와 예절을 중시하는 예술이다. 서예는 우리 조상들의 역사가 고스란히 담긴 예술로서, 우리는 서예를 통해 전통문화를 계승하고 정체성을 확립할 수 있다. 또한, 먹을 갈고 정성껏 쓰는 과정에서 차분함과 인내심, 성실성을 기름으로써 훌륭한 인성교육으로서의 교육적 의의가 있다. 뿐만 아니라, 고도의 집중력을 통해 몰입의 즐거움을 느끼게 해 주며, 쓰는 사람의 역량과 심리상태, 인격에 의하여 자신의 내면을 창의적으로 표현할 수 있는 예술이다.
그러나 현재 초등학교 교육과정에서 서예의 비중은 점점 줄어들고 있다. 전체 미술교과 시간 중 서예시간이 차지하는 비율은 제7차 교육과정 11.7%, 2007개정교육과정 7.3%, 2009개정교육과정 6.6%로서 계속하여 감소하고 있다. 현 교육과정에서는 학년 당 연간 미술시간 68시간 중에서 겨우 5시간 정도만이 서예교육에 배당된 것이다.
이러한 서예교육 위상의 변화는 사회변화와 무관하지 않다. 과학기술이 급속도로 발전하고 사회가 빠르게 변화하면서 서예인구는 갈수록 줄어들고 있다. 서예학원에서 서예를 배울 기회와 서예작품 전시회에서 서예를 감상할 기회는 줄어들고 있으며, 대학에서는 서예과의 폐과 논란이 일고 있는 등 서예를 접할 기회는 점점 줄어들고 있다.
이러한 현실 속에서 학생들이 서예를 접할 수 있는 기회는 학교교육이 유일하다. 우리는 학교교육을 통하여 서예의 필요성을 인식함과 동시에 서예의 여러 가지 장점과 교육적 의의를 재조명할 필요가 있다. 아울러, 교육현장에서의 서예교육의 문제점을 분석하고 파악하여 개선방안을 제시해야 한다. 이에 연구자는 서예에 대한 문헌연구와, 교육과정 및 교과서 분석, 서예교육 실태 설문조사를 바탕으로 현 교육현실 속에서의 문제점을 살펴보고 몇 가지 개선방안을 제언해 보았다.
첫째, 초등학교 교육과정 서예시간을 증배해야 한다. 대부분의 학생이 학교수업시간을 통해 서예를 접할 수 있는데, 교육과정이 개정될수록 시간은 점점 줄어들고 있다. 1년에 5시간을 학습하여 실력을 향상하기 어려움은 물론, 수업을 다양화하기에도 턱없이 부족하다.
둘째, 한문서예의 도입이다. 오랜 역사의 한문서예를 통해 한자습득은 물론, 한자를 아름답게 표현함으로써 심미안을 형성할 수 있다. 대부분의 교사가 서예교육의 필요성을 인정하고 있지만, 막상 서예에 대한 관심은 부족하다. 교사들의 관심으로부터 비롯된 다양한 시도와 열정이 서예교육 활성화의 열쇠이다.
셋째, 전통서예와 캘리그래피의 만남이다. 최근, 영화 포스터는 물론이고 책표지, 각종 상품의 제품명까지 섭렵하고 있는 캘리그래피를 적절히 융합해야 한다. 캘리그래피처럼 먹과 붓을 고집하지 않고 다양한 재료를 사용하여 자유롭게 표현함으로써 학생들의 흥미유발은 물론, 창의성 교육에도 큰 효과가 있을 것으로 기대된다.
넷째, 특별실을 지원해야 한다. 특별실 설치는 교사와 학생들이 서예학습을 기피하는 가장 큰 원인인 '서예재료의 준비 및 뒷정리의 어려움'을 가장 효과적으로 해결할 수 있다. 또한 학생들로 하여금 글씨 외 환경에 구애받지 않고 자유로운 표현의 기회를 갖게 함으로써 서예에 대한 부정적인 인식을 해소할 수 있다.
다섯째, 심미안을 기를 수 있는 서예교육이 이루어져야 한다. 문자를 통한 의사소통 기능이나 정서순화의 기능, 바른 글씨연습의 효과만 추구한다면 서예가 굳이 미술과에 편제될 이유가 없다. 서예가 미술과에 편제되어 있는 이유는 바로 아름다움을 추구하기 때문이다. 그럼으로써 현 2009개정교육과정 미술과의 목표인 '미적 감수성과 직관으로 대상을 이해하고 삶을 창의적으로 향유하며 미술문화를 계승·발전시킬 수 있는 전인적 인간'을 육성하는데 크게 기여할 수 있을 것이다.
이상 연구자는 초등학교에서의 효과적인 서예교육을 위하여 교육현장에서의 서예교육 실태를 분석하고 문제점을 파악하여 개선방안을 제언해 보았다. 여러 가지 미흡함이 많은 연구지만 본 연구를 통해 초등학교 서예교육의 활성화는 물론, 서예교육의 질을 높이기 위한 계기가 되기를 기대한다.
Calligraphy has long been the art of self-discipline. It pursues the beauty of the world and lays importance on the relationship and decorum among people. As calligraphy wholly includes the history of our ancestors, it enables us to preserve and maintain traditional culture and establish identity. Calligraphy has its educational significance as a way of character-building. Rubbing an ink stick and writing characters earnestly helps students cultivate patience and sincerity. Furthermore, to highly concentrate on writing makes us not only feel the pleasure of immersion but it enables us to express our creative our inner-self , our state of mind, and our character.
However, the proportion of calligraphy in elementary school curriculum has continuously decreased over the years: 11.7% in the 7the National-curriculum, 7.3% in 2007 Revised-national-curriculum, and 6.6% in 2009 Revised-national-curriculum. Of the current curriculum, in 68 hours of yearly art classes, only 5 hours is alloted to calligraphy.
We can find the reason of decline in calligraphy's status in the change of society. With the dramatic innovation of technology and society, the population of practicing calligraphers has significantly decreased. Chances of learning calligraphy and appreciate calligraphy in exhibition has also diminished. Whether calligraphy department in University should be closed is a controversial issue. Decreasing chances on experiencing calligraphy is hindering students' and teachers' awareness on it; the skeptical doubts on the necessity of calligraphy education in elementary school is thrown to education circles.
Currently, school is the only place where students can have access to calligraphy. We need to recognize the necessity of calligraphy in public school and, in the mean time, reemphasize its educational and cultural significances. Also, we need to analyze why calligraphy education in school is declining and propose solutions to stop this decline. Thus, I suggested a few problems in status quo and the schemes for improvement based on fact-finding surveys, curriculum and textbook analyzation, and research on calligraphy documents.
Firstly, the portion of calligraphy classes in elementary school's curriculum should be increased. For most students, their only chance to learn calligraphy is at school; but, as the curriculum is revised over and over, time for calligraphy has been diminished. 5 hours in a year is extremely insufficient time to improve students' capacity and diversify teaching method.
Secondly, introduction of Chinese writing calligraphy, which embraces long history and cultural identity. To learn Chinese writing calligraphy allow students' not only to learn Chinese character, but cultivate their aesthetic sense. Most teachers acknowledge the necessity of calligraphy education but their interest on it is deficient. The key for the success of caligraphy education lies on teachers' passion and experiment arisen from their interest.
Thirdly, calligraphy should be blended with handwriting. Handwriting is widely used in movie poster, book cover, and brand' trademarks. By incorporating such various materials and expressing ingeniousness without inhibition, it is expected that one would effectively arouse students' interest and enhance their creativity.
Fourthly, exclusive classroom for calligraphy should be supported. Exclusive classroom is an effective solution to the biggest obstacle teachers and students must face teaching and learning calligraphy: difficulty of preparing and clearing materials. In exclusive classroom, students can concentrate only on writing, which dissolve students' negative perception on calligraphy.
Lastly, calligraphy education should be oriented to nurture aesthetic appreciation. Calligraphy education lacks its justification of being included in art curriculum if it only aims to communicate via characters, refine emotion, and practice writing characters. By pursuing beauty, calligraphy will be able to contribute to cultivate 'the whole-man who can inherit and develop art and culture by comprehending objects through aesthetic sensibility and intuition and possessing opulent lifestyle'―eventual aim of 2009 Revised-national-curriculum.
In this work, I tried to analyze the realities of calligraphy education, understand its problems, and propose measures for its improvement. Though it leaves much to be desired, I hope this work would help to vitalize calligraphy education in elementary school and enhance its quality.
Author(s)
송원준
Issued Date
2014
Awarded Date
2014. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006917
Department
교육대학원 초등미술교육
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구목적 1
2. 연구내용 3
3. 연구의 제한점 3
Ⅱ. 본론 4
1. 서예의 이론적 배경 4
2. 초등학교 미술교과 서예내용 분석 18
3. 초등서예교육 실태 분석 33
Ⅲ. 결론 및 제언 69



참고 문헌 73



ABSTRACT 76



부 록 79
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
송원준. (2014). 초등학교 서예교육 실태 분석
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Art Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.