제주대학교 Repository

식물의 관다발계와 동물의 순환계를 연계한 STEAM 교육 프로그램 개발 및 적용

Metadata Downloads
Alternative Title
Development and Application of STEAM Education Program by Linking the Vascular Bundle System of Plants and the Circulating System of Animal
Abstract
학생들이 생활 속에서 접하는 다양한 문제들을 해결할 수 있는 능력을 신장시키기 위해서는 STEAM 교육이 필요하며, 교과 내의 학습주제를 연계한 프로그램을 통하여 융합적 사고력과 학습 내용의 이해도를 높일 수 있다.
이에 본 연구에서는 초등학교 5학년 과학 교과 식물의 관다발계와 동물의 순환계를 연계한 STEAM 교육 프로그램을 개발하고 적용하여 학업성취도, 창의적 문제해결력 및 과학적 태도에 미치는 효과를 조사하였다. J시 내 N초등학교의 5학년 2개 학급 학생 28명씩을 각각 비교 집단과 실험 집단으로 선정하여 비교 집단에는 전통적인 과학 수업을 실시하고, 실험 집단에는 개발한 STEAM 교육 프로그램을 적용하였다. 비교 집단과 실험 집단에 검사지를 투입하여 사전․사후 검사를 실시하고 t-검정을 통하여 효과성을 분석한 결과, 실험 집단에만 학업성취도 및 창의적 문제해결력에서 향상된 효과를 보였다. 과학적 태도 측면에서는 실험 집단과 비교 집단 모두 유의미한 변화를 보이지 않았는데 단기간의 프로그램으로는 태도의 변화에 무리가 있는 것으로 보인다. 따라서 교육 현장에서 장기간에 걸쳐 지속적으로 적용 가능한 STEAM 교육 프로그램을 개발할 필요가 있으며, 교육과정 재구성 및 프로그램 적용을 위한 학교 현장에서의 여건 조성이 이루어져야 한다.
It will be a society that creative ideas and power of science and technology are national competitiveness in the future. In this society, it needs a person who has both 'knowledge of science and technology' and 'imagination and artistic sensibility'. For this reason, STEAM education is required that integrate into science, mathematics, technology, engineering and art. In this study, it was developed STEAM program that integrated by liking the vascular bundle system of plants and circulating system of animal of 5th grade science. The purposes were to find the impact on the academic achievement, creative problem solving abilities, and scientific attitude of elementary school students.
N elementary school's each 28 students of fifth grade in J province, there were divided the control and experimental groups. The control group had a traditional science class, the experimental group had STEAM education program that integrated into area of plants and animals. Using the same test, it performed the pre- and post-test to the control and experimental groups, t-test was also conducted. Analysis result, only the experimental group increased significantly in the academic achievement, and creative problem solving. But, there was no significantly change in scientific attitude to groups. As the reason for this result, it can be seen that the change of scientific attitude is difficult on short-term program. Therefore, it is necessary to be made to reorganize the curriculum and apply the program in school.
Author(s)
한명재
Issued Date
2014
Awarded Date
2014. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006924
Alternative Author(s)
Han, Myeong Jae
Department
교육대학원 초등과학교육
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 목적 및 필요성 1
2. 연구 문제 2
3. 연구의 제한점2
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 통합교육과정 4
2. STEAM 교육과 STEAM 교육 5
Ⅲ. 연구 절차 및 방법 11
1. 연구 절차 11
2. STEAM 교육 프로그램 개발 절차 12
3. 검사도구 16
4. 연구 대상 및 실험 설계 20
5. 자료 처리 21
Ⅳ. 연구 결과 및 논의 22
1. STEAM 교육 프로그램 개발 22
2. STEAM 교육 프로그램 적용 결과 25
Ⅴ. 결론 및 제언 35
참고문헌 37
ABSTRACT 41
부록 43
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
한명재. (2014). 식물의 관다발계와 동물의 순환계를 연계한 STEAM 교육 프로그램 개발 및 적용
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Science Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.