제주대학교 Repository

2009 개정 수학과 교육과정의 수학적 과정 및 수학적 창의성·인성에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study of Mathematical Process and Mathematical Creativity·Personality on 2009 Revised Curriculum : Focused on the figures of the 1st~2nd grade in elementary school
Abstract
본 연구에서는 교과과학기술부에서 발표한 2009 개정 수학과 교육과정에서 강조
하는 수학적 창의성과 인성에 대해 초등학교 1~2학년 수학 교과서의 도형 영역을
분석하였다. 즉, 2009 개정 수학과 교육과정을 반영한 초등학교 1~2학년 수학
교과서의 도형 영역에 2009 개정 수학과 교육과정에서 강조하는 수학적 창의
성․인성이 어떻게 반영되었는지 살펴보고자 한다.
본 연구의 결과 2009 개정 교육과정에서 구체적 사물과 활동을 통해 도형에
대한 학생들의 단계적인 수학적 사고 과정을 경험할 수 있도록 돕고, 학생과 학
생 간, 학생과 교사 간의 수학적 의사소통을 통해 수학적 창의성․인성을 발전
시켜나감을 볼 수 있었다.
하지만 수학적 창의성․인성을 내재화 할 수 있는 구체적인 학습 목표와 교
수․학습 활동의 제시가 체계화 되지 못하였으며, 문제해결, 추론, 의사소통의
수학적 과정이 도형, 수와 연산, 확률과 통계, 문제 해결, 측정 영역에 골고루
분산되어 나타나지 못한 아쉬움이 있었다.
This study gave an analysis of the 1st grade and 2nd grade mathematics
textbooks based on the 2009 revised mathematics curriculum according to the
mathematical creativity and personality emphasized in the 2009 curriculum in
the figures. This focused on the analysing how the comcepts related to
mathematical process elements (problem solving, inference, communication)
and mathematical creativity, personality are accurately reflected in those concepts.
Results of the study show that the revised math textbooks of 2009 present
more helpful to experience the mathematical stepwise approach through
operation activity with concrete object and improve the mathematical
creativity and personality according to the communication with others when
compared to the textbooks of 2007.
However, some aspects of the new curriculum leave much to be desired.
The mathematical process elements(problem solving, inference, communication)
are not diffused all the domains.
Author(s)
김민실
Issued Date
2014
Awarded Date
2014. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006927
Alternative Author(s)
Kim, Min Sil
Department
교육대학원 초등수학교육
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 내용 2
3. 연구의 제한점 2
Ⅱ. 이론적 배경 3
1. 2009 개정 수학과 교육과정 3
2. 수학적 과정 6
3. 수학적 창의성과 인성 12
Ⅲ. 연구방법 21
1. 연구 대상 21
2. 연구 내용 및 분석 기준 21
Ⅳ. 연구 결과 22
1. 2007 개정 교육과정 및 2009 개정 교육과정 1, 2학년 수학과 도형영역 내용 체계 비교 22
2. 2007 개정 교육과정 및 2009 개정 교육과정 1, 2학년 수학과 도형영역 단원 학습 목표 비교 24
3. 2009 개정 교육과정에 반영된 도형영역에서의 수학적 과정 분석 27
4. 2009 개정 교육과정에 반영된 도형영역에서의 수학적 창의성 및 인성 분석 32
Ⅴ. 결론 및 제언 37
참고 문헌 40
ABSTRACT 43
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김민실. (2014). 2009 개정 수학과 교육과정의 수학적 과정 및 수학적 창의성·인성에 관한 연구
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Mathematics Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.