제주대학교 Repository

2009 개정 수학과 교육과정의 수학적 과정 및 수학적 창의성·인성에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study of Mathematical Process and Mathematical Creativity·Personality on 2009 Revised Curriculum : Focused on the Measurement of the 1st~2nd grade in elementary school
Abstract
본 연구에서는 2013학년도부터 적용되고 있는 2009 개정 수학과 교육과정을
반영한 초등학교 1~2학년 수학 교과서의 측정영역을 수학적 과정의 하위 요소
및 수학적 창의성∙인성의 내용들이 어떻게 반영되어 있는 지를 살펴보고자 한
다. 이를 통해 교사의 효율적인 수업 운영과 학습 지도에 도움을 주고자 하는데
목적을 두었다.
본 연구의 결과로부터 2009 개정 수학 교과서의 경우 여러 가지 측면에서 수
학적 과정의 요소들을 반영하려고 시도한 모습을 볼 수 있었다. 그러나 수학적
과정의 요소가 배경으로 작용하면서 암묵적으로 구현되도록 하는 방식으로 제
시되어 있어 학생들에게 적극적이고 명확하게 지도되는 데 어려움이 있다. 따라
서 수학적 과정과 관련된 측면들이 보다 분명하게 제시되어야 하고, 또한 수학
적 인성의 함양을 위한 코너도 구체적으로 제시되어질 필요가 있을 것이다.
본 연구의 결과가 수학적 과정 및 수학적 창의성․인성 중심의 교과서 개발
의 방향을 설정하는 데 기초 자료로도 활용할 수 있기를 기대한다.
This study set out to analyze the 1st grade and 2nd grade mathematics
textbooks based on the 2009 revised mathematics curriculum how to the
mathematical process and mathematical creativity and personality reflected in
the measurement domain.
This study also aims to provide a helpful teaching resource and practical
assistance to the efficiency of classroom management.
Result of the study show that the revised math textbooks of 2009 present
more concern and attempt to reflect more various mathematical process
elements. Also, Activity consists to improve two or three elements
mathematical process than one elements of mathematical process at the
same time.
But the mathematical process elements implicitly presented, so teachers
have a number of difficulties to be teach the students.
Therefore the mathematical process and mathematical creativity and
personality in the measurement domain need to present much clearer in the
text book. At the same time, teachers should know characteristics of
textbook, they also need to put effort to help students to understand
contenets by supplementing textbooks.
Author(s)
김지향
Issued Date
2014
Awarded Date
2014. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006929
Alternative Author(s)
Kim, Ji Hyang
Department
교육대학원 초등수학교육
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 2
3. 연구의 제한점 2
Ⅱ. 이론적 배경 3
1. 수학적 과정 3
2. 수학적 창의성과 인성 10
Ⅲ. 연구 방법 14
1. 연구 대상 14
2. 연구 내용 및 분석 기준 14
Ⅲ. 연구 결과 15
1. 2007 개정 교육과정 및 2009 개정 교육 과정 1, 2학년 수학과 측정영역 내용 체계 비교 15
2. 측정영역 단원 학습 목표 비교 16
3. 2009 개정 교육과정에 반영된 측정영역 수학적 과정 분석 22
4. 2009 개정 교육과정에 반영된 측정영역 수학적 창의성 및 인성 분석 35
Ⅳ. 결론 및 제언 47
참고 문헌 50
ABSTRACT 52
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김지향. (2014). 2009 개정 수학과 교육과정의 수학적 과정 및 수학적 창의성·인성에 관한 연구
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Mathematics Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.