제주대학교 Repository

'통일 이야기 짓기' 수업을 통한 초등학교 통일교육 개선 방안

Metadata Downloads
Alternative Title
Unification Education in Elementary School through 'Making Unification Story'
Abstract
본 연구의 목적은 상상력이 통일교육에 현장감을 불러일으키고 통일의 필요성
에 대한 내면화에 긍정적인 영향을 끼칠 것이라는 판단 아래 상상력을 발휘할 수
있는 내러티브 활용 통일 수업을 구안하는 데 있다.
내러티브(narrative)는 이야기의 내용이자 이야기의 서술 방식인데, 이야기를
서술한다는 측면에서 스토리텔링(storytelling)의 개념과 맞닿아 있다. 한편 스
토리텔링이란 흔히 알려진 바와 같이 단순히 어떠한 이야기를 재서술하는 것에서
나아가 이야기를 창조하는 것까지 포함하고 있다. 그러나 기존의 스토리텔링 개
념을 넘어서는 이야기 창작에 대한 연구는 많지 않은 실정이다.
이는 통일교육의 상황과도 비슷하다. 현재 통일교육에서 통일과 관련된 이야기
는 제법 활용하고 있는 반면 통일 이야기를 스스로 지어보는 활동은 많지 않은
것이다. 내러티브의 교육적 효과를 봤을 때 통일 이야기를 활용한 수업 자체로도
의의를 지닌다. 그러나 여기서 나아가 학생들이 직접 통일 이야기를 지어보도록
한다면 이는 스스로 학습 내용을 구성하는 자기주도적인 학습이 될 것이고 수업
에 대한 흥미를 배가시킬 수 있을 것이다. 여기서 '통일 이야기 짓기' 수업 도입의 필요성이 발견되는 것이다.
연구 진행 과정을 살펴보면, 현 통일교육을 분석하고 내러티브의 통일교육적
효과와 이와 관련된 선행연구의 고찰을 통해 '통일 이야기 짓기' 수업의 방향성을
모색하였다. 나아가 수업을 구체화하고 체계성을 부과하고자 과정 중심 쓰기 지
도와 협동 작문 방법을 차용하였다. 위의 과정을 통해 '통일 이야기 짓기' 수업을
개발하여 학습자에게 적용하여 보고, 학생 작품에서 발견되는 통일과 관련된 내
용 요소와 수업 소감 분석을 통해 수업의 효과를 확인하였다.
수업의 결과 학생들의 작품에서는 다양한 영역의 통일 내용 요소가 포함되어
있었다. 또한 수업 소감에서는 학습자가 수업에 흥미를 보였으며 협력의 과정을
통해 그들의 공동체 의식 및 통일 의식이 제고되었음이 확인되었다. 나아가 '통일
이야기 짓기' 수업 이후 이뤄진 교과 수업에서 학생들은 긍정적인 변화를 보였다.
이전에 비해 통일과 관련된 질문들을 많이 하고 통일에 대한 관심을 보였던 것이
다. 결과적으로 통일에 대한 관심의 회복과 통일 의지의 제고라는 본 수업의 목
적이 소기 달성된 것으로 판단된다.
The purpose of this study is devising a model of instruction about
unification in elementary school using narrative which shows imagination
because imagination raises realism and has positive effects on the
internalization of need for unification.
Narrative is a content of story and a way of telling story. It is very
similar to storytelling in that both tell story. Storytelling is not only
about retelling story but about making story. However, not much
studies on the instruction about making story have not carried out.
This is the same as in a situation of unification education. While
unification stories themselves are used in class, there are not many
activities that ask students to make their own stories. The instruction using unification story is meaningful itself. However, if
students are asked to make their own stories about unification in
class, they will experience self-directed learning and will be more
interested in the class. That's why we need the model of instruction
about making unification story.
To see the process of this study, it analyzed the current unification
education and tried to seek for the direction of instruction about
making unification story through consideration of effects on
unification education and advanced researches. In addition, this
model of instruction adopted process-based writing approach and
collaborative writing technique to make it concrete and systematize.
Through this process, the model of instruction about making
unification stories have been developed and applied to students and
then its effect have been analyzed through looking at contents of
unification found in students' writing and their reviews about this
model.
Various components about unification have been found in students'
writing. And in their reviews, they have became interested in this
model and raised community and unification awareness. In addition,
students became more positive aspect of other classes, too if they
deal with unification. They asked more questions and became more
interested in unification. As a result, the purpose of raising
awareness about unification and its willingness through making
unification story is accomplished.
Author(s)
김래영
Issued Date
2014
Awarded Date
2014. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006931
Alternative Author(s)
Kim, Rae Yeong
Department
교육대학원 초등도덕교육전공
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 내용 및 방법 4
Ⅱ. 초등학교 통일교육의 실태 6
1. 초등학교 통일교육의 실태 분석 6
2. 초등학교 통일교육의 개선 방향 12
Ⅲ. '통일 이야기 짓기 수업'의 이론적 배경 14
1. 내러티브와 통일교육 14
2. 과정 중심 쓰기 지도 27
3. 협동 작문 교육 32
Ⅳ. '통일 이야기 짓기 수업'의 개발 및 적용 38
1. 수업의 개발 방향 38
2. 수업의 설계 및 적용 47
3. 수업의 적용 결과 및 해석 54
Ⅴ. 결론 72
참고 문헌 78
ABSTRACT 82
부 록 84
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김래영. (2014). '통일 이야기 짓기' 수업을 통한 초등학교 통일교육 개선 방안
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Ethics Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.