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19세기 후반 스페인 민족주의 음악 연구

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Alternative Title
A Study on Spanish Musical Nationalism in the Late 19th Century:On the Basis of Chants d'Espagne by Isaac Albéniz
Abstract
19세기 후반 민족주의 음악은 이전까지 음악의 중심에 있던 독일, 오스트리아,
이탈리아 음악 전통에서 독립하려는 움직임으로 스페인을 비롯한 러시아, 체코,
핀란드, 노르웨이 등의 국가에서 나타났다. 19세기 유럽에서 유행했던 자국의 음
악 요소를 사용해 작곡하는 일반적 경향과는 달리, 민족주의 음악가는 명확한 민
족의식을 바탕으로 민요나 민속 무곡, 신화, 전설, 역사, 자연 등에서 음악적 소
재를 구했다. 오랜 음악적 전통에도 불구하고, 긴 침체기에 머물러 있던 스페인
음악계에서도 자국의 음악의 중요성을 인식하고 민속음악을 소재로 새로운 음악
어법을 만들어 내려고 하는 움직임이 나타났다. 이로 인하여 스페인 민족주의 음
악의 아버지 펠리페 페드렐(Felipe Pedrell)에게서 알베니즈(Albéniz), 그라나도스
(Granados), 파야(Falla)에게로 이어지는 스페인 음악은 다시 한 번 세계 음악의
중심에 서게 된다. 스페인의 대표적 민족주의 작곡가 알베니즈 역시 민속 무곡인
호타(Jota)와 플라멩코(Flamenco), 여기서 발전한 판당고(Fandango), 세기디야
(Seguidilla), 폴로(Polo), 론데냐(Rondeña) 등의 다양한 리듬패턴을 음악 소재로
삼았고, 프리지아 선법, 헝가리 단음계, 아랍 음계, 증2도 음정과 짧은 꾸밈음을
자주 사용하여 동양적 색채가 강한 작품을 만들어 냈다. 그리고 민속 무곡의 반
주를 담당하는 기타의 연주법이나 캐스터네츠, 탬버린, 손뼉 치기(palmeo), 발 구
르기(zapateado) 등에서 얻어지는 음향 효과까지 표현 기법으로 수용하였다. 이
중에서도 특히 알베니즈의 중요한 음악 소재인 민속 무곡은 스페인의 지리적· 지
형적 특성과 깊은 관련이 있다. 유럽과 아프리카를 연결하는 이베리아 반도는 다
양한 문화의 유입이 쉬워, 기독교문화와 이슬람문화, 유대문화, 집시문화 등 여러
문화들이 혼합되어 독특한 스페인 민속 무곡이 형성되었다. 그리고 높은 산맥이
많아 스페인 각 지역의 민속 무곡은 다른 지역의 영향을 비교적 적게 받으며 보
존될 수 있었고, 그 지역의 특색을 담아 발전될 수 있었는데 이 점은 한국의 민
속음악, 특히 민요가 높은 산맥으로 구분되는 서로 다른 자연환경과 토속문화 속
에서 지역적 특색을 담아 보존, 발전된 것과 유사하다.
알베니즈는 이러한 스페인 민속음악에서 음악적 영감을 받고 소재로 적극 수용해 자신의 음악 어법으로 승화시켰으며, 스페인 전통과 정신을 담은 스페인 민
족주의 음악의 틀을 완성하였다. 알베니즈의 대표적 작품인 「스페인의 노래
(Chants d'Espagne)」에는 이러한 스페인 민족주의 음악 어법이 잘 나타나 있다.
As a musical movement, nationalism emerged late in the 19th century in
some countries, including Spain, Russia, Czechoslovakia, Finland, and Norway.
Nationalism in music was a type of independence movement against the
dominance of the mainstream classical tradition established by Germany,
Austria, and Italy. At that time it was a general trend to use domestic
musical elements in Europe. Against this trend, nationalistic composers
emphasized national musical elements such as the use of folk songs, folk
dances, myths, legends, history, and nature based on a clear national
awareness. Spanish music circles, which had experienced a long period of
stagnation in spite of a long musical heritage, realized the importance of their
own music and tried to create a new musical expression using nationalism in
music. Felipe Pedrell was the promoter of Spanish musical nationalism, and
was followed by Albéniz, Granados, and Falla. Because of those major
representatives, Spanish music became influential in the world again. Albéniz
composed his music using various rhythmic patterns. They included both folk
dances like jota and flamenco and little-developed patterns like fandango,
seguidilla, polo, and rondeña. Also, he created works with a strong oriental
color by using the Phrygian mode, the Hungarian minor scale, and the Arabicscale, frequently augmented second and short grace notes. As an expressive
technique, he accepted not only guitar techniques which had been played for
folk dances, but also sound effects from castanets, tambourine, palmeo
(clapping), and zapateado (stamping the feet). In particular, folk dances which
Albéniz considered as an important musical element had deep relevance to
geographic and topographic features of Spain. Because diverse cultures flowed
smoothly into the Iberian Peninsula connecting Europe to Africa, the unique
Spanish folk dances were formed from a mixture of different cultures
including Christian, Islamic, Jewish, and gypsy cultures. Also, as each local
folk dance was relatively less-affected by other regions because of many high
mountains, it was well-preserved and developed with distinct local
characteristics. This type of music is similar to Korean folk music, especially
folk songs with regional features in different natural environments, and folk
culture, which has been preserved and developed also because of high
mountains.
Albéniz was inspired by Spanish folk music, and sublimated it to his own
music technique as an important musical element. Finally, he created the
basis of Spanish nationalism in music carrying the tradition and spirit of
Spain. Chants d'Espagne, a major work of Albéniz, clearly demonstrates the
musical technique of Spanish nationalism.
Author(s)
고선영
Issued Date
2014
Awarded Date
2015. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006974
Alternative Author(s)
Ko, Sun Young
Department
대학원 음악학과
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 본론 3
1. 스페인 역사와 음악 3
1) 스페인 역사 3
2) 스페인 음악의 역사 4
2. 19세기 후반 스페인 민족주의 음악 8
1) 유럽 민족주의 음악의 대두 8
2) 스페인 민족주의 음악 9
3. 알베니즈의 생애와 음악 11
1) 알베니즈의 생애 11
2) 알베니즈 음악의 특징 12
3) 알베니즈「스페인의 노래(Chants d'Espagne) 15
4. 스페인 민속음악의 특징 및 구성요소 17
1) 스페인 민속음악과 한국 민속음악 17
2) 스페인 민속음악의 선율 20
3) 스페인 민속 무곡의 리듬 30
4) 스페인 민속 악기 45
Ⅲ. 결론 51
참고문헌 53
ABSTRACT 62
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
고선영. (2014). 19세기 후반 스페인 민족주의 음악 연구
Appears in Collections:
General Graduate School > Music
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