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중국 중소기업 전자무역의 활성화 방안에 관한 연구

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Abstract
As the wide-application of internet of information technology in 21th century, people's operating style and life style have been changed deeply. E-trade for business operation and development has brought many opportunities. Now days, e-trade is becoming a more and more important substitute for traditional commercial behavior of both firms and consumers. Especially the electronic trade reduces additional costs generated from the issuing and management of paper documents, and overcomes the physical limitations of commercial transactions as well as the geographical and time limitations resulting from trading with foreign countries.
China is pursuing e-trade in all fields of businesses of trade such as export marketing, negotiation, contract, procurement of raw materials and supplies, and payment settlement through cyber space without limit of time and space according to rapid growth of Internet.
However, in order to activate the e-trade in china, there are number of issues that china has need to solved in advance. the solutions which solve various problems about the electronic trade is divided into the law, technology, and service aspects. Install the policies of e-trade certification and the establishment of international standards. In the aspect of technology, it is need to install standard technology and needed to support the infrastructure of e-trade, it is also need to create a single window system in china. In the aspect of service, it is necessary to improve support agencies service, and development of specialized human resources in e-trade.
Author(s)
유동동
Issued Date
2014
Awarded Date
2015. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007086
Department
대학원 무역학과
Table Of Contents
I. 서론 1

1. 연구의 배경과 목적 1
2. 연구의 방법과 구성 3

II. 전자무역에 관한 일반적인 고찰 4

1. 전자무역의 개념 4
2. 전자무역의 특징 5
3. 전자무역의 동향 6
1) 국가별 전자무역 추진 동향 6
2) 국제기구별 전자무역 추진 동향 9

III. 중국 전자무역의 추진 현황 14

1. 중국 전자무역의 발전 과정 14
2. 중국 전자무역의 시스템 현황 19
3. 중국 정보통신 인프라 현황 21
4. 중국 전자무역의 활용현황 24
5. 중국 강소성 북부 지역 전자무역의 활용현황 25
IV. 중국 강소성 북부 지역 중소기업의 전자무역 실태 분석 27

1. 자료의 수집 및 표본의 구성 27
1) 자료의 수집 27
2) 표본의 분표 28
2. 전자무역 이용실태 35
1) 전자무역에 이용하는 인터넷 서비스 35
2) 무역단계별 전자무역 활용도 36
3) 무역거래알선 사이트 활용도 37
4) 전자무역 활성화 지원정책 42

V. 중국 중소기업 전자무역의 활성화 방안 44

1. 지역 수출업체의 대응전략 44
1) 전자무역의 전략적 활용 45
2) 효과적인 홈페이지 구축과 활용 45
3) 인터넷 마케팅 및 활용능력 강화 46
4) 전자무역 전문인력 양성 47
2. 정부, 지방정부의 정책지원 48
1) 전자무역 인프라 구축 지원 48
2) 전자무역에 대한 인식 제고 및 전문인력 양성 49
3) 무역거래알선 기능 강화와 e-무역상사의 육성 49
4) 전자무역 관련 법규의 정비 및 표준 개발 51
3. 산·학·관 협력체제 구축 51
VI. 결론 54

참고문헌 58
Abstract 60
설문지 62
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
유동동. (2014). 중국 중소기업 전자무역의 활성화 방안에 관한 연구
Appears in Collections:
General Graduate School > International Trade
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