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선택시점이 가까운 미래에서 추상적 사고수준과 메시지유형이 소비자 의사결정에 미치는 영향

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Alternative Title
Effect of the Level of Abstract Thinking and Message Type on Consumers' Decision Making for the Near Future
Abstract
In competitive society, people are busy with multiple tasks. Furthermore, as product lifespan in general shortens, the temporal horizon for consumers is becoming shorter. According to the construal level theory (CLT) developed by Trope and Liberman(2003), the level of interpretation is affected by psychological distance. In other words, consumers perform complex and abstract high-level construals for an event in the distant future, whereas they perform simple and specific low-level construals for an event in the near future. Most research on CLT was focused on desirability or abstract construals of the distant future. This study aims to examine how consumers' decision making changes according to the construal level when consumers are facing decision-making in the near future.
In Study 1, similar to Ledgerwood et al.(2010), the difference in decision-making by consumers in the near and distant future was examined according to the construal levels. The result suggests that consumers at a high construal level prefer summarized information while consumers at a low construal level prefer individual information. This supports the result of CLT. In Study 2, to examine decision-making for the near future, the effect of the level of abstraction of a message was studied according to the thinking level of consumers at the time close to the presidential election. The result shows that, unlike in Study 1, higher-level consumers with abstract thinking prefer specific messages for the near future. In Study 3, the effect of the level of abstraction of a message was studied according to priming conditions at a time close to the election of the governor of Jeju. Like in Study 2, the result of Study 3 suggests that, when the election day is near, consumers primed with abstract thinking prefer specific messages in comparison to consumers who are not. Lastly, in Study 4, relating to Study 1, difference in consumers' decision making for the near future was studied according to the thinking level. The result suggests that consumers with a higher thinking level prefer specific messages. This contradicts the result of Ledgerwood et al.(2010), suggesting that, for the near future, consumers with a higher thinking level prefer specific messages. Most studies on CLT showed that people with a higher thinking level prefer abstract messages. By contrast, in this study, it was found that consumers with a higher thinking level prefer specific messages to abstract messages for the near future. The result of this study was discussed and suggestions proposed.
Author(s)
김정윤
Issued Date
2014
Awarded Date
2015. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007109
Alternative Author(s)
Jung Yoon Kim
Department
대학원 경영정보학과
Table Of Contents
제 1 장 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
1) 연구의 필요성 1
2) 연구의 목적 3
2. 연구방법 및 논문구성 4
1) 연구방법 4
2) 논문구성 4

제 2장 이론적 배경 5
1. 해석수준이론 5
1) 시간적 거리 8
2) 공간적 거리 10
3) 사회적 거리 11
4) 가상적 거리 12
2. 추상화와 추상적 사고 13
3. 행동정체성 이론 19
4. 해석수준과 메시지유형의 상호작용 22
5. 가설의 설정 26

제 3 장 연구 1. 고객후기 유형과 해석수준이 구매의도에 미치는 영향 28
1. 연구문제 및 연구모형 28
2. 연구방법 및 절차 30
1) 실험설계 및 측정방법 30
2) 실험절차 및 실험변수의 조작 32
3. 연구결과 34
1) 가설검증 결과 34
4. 결과논의 36

제 4장 연구 2. 선택시점이 가까운 미래에서 선거공약과 해석수준이 후보자 태도에 미치는 영향 37
1. 연구문제 및 연구모형 38
2. 연구 방법 및 절차 40
1) 실험설계 및 측정방법 40
2) 실험절차 및 실험변수의 조작 41
3. 연구결과 43
1) 조작점검 결과 43
2) 가설검증 결과 44
4. 결과논의 47

제 5장 연구 3. 선택시점이 가까운 미래의 프라이밍 조건에서 선거공약과 해석수준이 후보자 태도에 미치는 영향 50
1. 연구문제 및 연구모형 51
2. 연구 방법 및 절차 53
1) 실험설계 및 측정방법 53
2) 실험절차 및 실험변수의 조작 55
3. 연구결과 57
1) 조작점검 결과 57
2) 가설검증 결과 59
4. 결과논의 62

제 6장 연구 4. 선택시점이 가까운 미래의 프라이밍 조건에서 고객후기 유형과 해석수준이 구매의도에 미치는 영향 64
1. 연구문제 및 연구모형 65
2. 연구 방법 및 절차 66
1) 실험설계 및 측정방법 66
2) 실험절차 및 실험변수의 조작 69
3. 연구결과 71
1) 조작점검 결과 71
2) 가설검증 결과 73
4. 결과논의 75

제 7 장 결 론 77
1. 연구결과의 요약 77
2. 연구의 시사점 79
3. 연구의 제한점 및 후속 연구를 위한 제언 81

82
90
Degree
Doctor
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
김정윤. (2014). 선택시점이 가까운 미래에서 추상적 사고수준과 메시지유형이 소비자 의사결정에 미치는 영향
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