제주대학교 Repository

제주지역 일부 고등학생의 가공식품 구매행동 및 식품첨가물에 대한 인식

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on the Purchasing Behavior of Processed Foods and Recognition of Food Additives of High School Students in Jeju
Abstract
본 연구는 제주지역 고등학생을 대상으로 가공식품의 구매 행동을 파악하고
식품첨가물에 대한 지식과 인식을 조사하여, 고등학생들의 바람직한 식생활 교육
을 위한 기초자료를 제공하기 위해 실시되었다. 이를 위하여 제주특별자치도에
소재하는 5개교 학교를 임의 선정하여 고등학교 1∼2학년 학생 1,000명을 대상으
로 2014년 8월에 1차 설문조사를 하고, 가공식품 계절적 변수를 보기 위해 5개교
중 3개교를 선정하여 10월에 2차 설문조사를 하였다. 1차 조사는 937부 2차 조사
는 531부를 최종분석 자료로 사용하였다.
본 연구에서 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다.
1) 조사대상자는 남학생 50.5%, 여학생 49.5% 이었고, 1학년은 49.6%, 2학년은
50.4% 이었으며, 저체중군 3.4%, 정상체중군 78.9%, 과체중군 11.2%, 비만군
6.5%로 나타났다. 한 달 용돈으로는 용돈 없음 18.9%, 1∼3만원 미만 28.2%, 3∼
5만원 미만 27.0%, 5∼7만원 미만 12.4%, 7만원 이상 13.6% 나타났다.
2) 가공식품 섭취실태를 5점 척도로 점수화 하여 조사한 결과 자주 섭취하는
가공식품으로 음료류, 아이스크림, 과자류 등 순으로 나타났고, 과자류에서는 남
학생이 2.0±1.1, 여학생이 2.3±1.1, 음료류에서는 남학생이 2.4±1.0, 여학생이
2.1±1.1, 면류에서는 남학생이 1.8±0.8, 여학생 1.6±0.9으로 나타났다(p < 0.001).
아이스크림류에서는 남학생이 2.1±0.8, 여학생이 2.0±0.9, 패스트푸드류에서는 남
학생이 1.5±0.7, 여학생이 1.4±0.8, 즉석조리식품에서는 남학생이 0.8±0.8, 여학생
이 0.6±0.8으로(p < 0.05), 과자류에서는 여학생이, 음료류, 면류, 아이스크림류,
패스트푸드류, 즉석조리식품에서는 남학생이 유의적으로 더 많이 섭취하는 것으로 나타났다. BMI 체중 군별로는 과자류에서 저체중군이 2.4±1.3, 과체중군이
1.8±1.0 나타나 유의적인 차이를 보였고(p < 0.01), 계절적 차이를 보면, 과자류는
여름에 2.2±1.1, 가을은 2.4±1.0, (p < 0.05), 패스트푸드류 여름에 1.5±0.8, 가을은
1.6±0.9 (p < 0.05), 즉석조리식품은 여름에 0.8±0.9, 가을은 1.0±1.0 (p < 0.001)로 여
름보다 가을에 칼로리가 높은 식품을 더 섭취하는 것으로 나타났다.
3) 가공식품 구매 행동을 조사한 결과 가공식품 구매 시간은 저녁시간이
25.4%, 방과 후가 25.1% 이었고, 가공식품 구매 장소로는 대형할인마트가 34.5%,
이어서 편의점이 30.5%로 나타났다. 가공식품 구매 이유로는 배가 고파서 38.7%
이었고, 가공식품 구매 시 고려하는 사항은 맛이 57.0%로 나타났다.
가공식품 구매 시 식품표시 확인 여부에서는 확인 한다는 39.1%, 확인하지 않
는다가 60.9%로 이었고, 확인하는 이유로는 몸에 해로운 첨가물을 보기 위해서
30.1%, 그다음으로 유통기한(제조 일자)을 보기 위해서 29.0% 순으로 나타났으
며, 확인하지 않는 이유로는 식품표시에 관심이 없어서가 47.8%, 이어서 식품표
시를 봐도 이해하기 어려워서가 25.4%로 이었다. 식품표시 중 식품첨가물 표시
를 확인하는 학생은 44.8% 확인하지 않는 학생은 55.2%로 나타났고, 가공식품
식품표시를 믿지 않는 학생 41.8% 믿는 학생 58.2%로 나타났다.
4) 식품첨가물에 대한 인식실태 조사에서 식품첨가물이라는 용어를 들어본 경
험이 있는 학생은 98.2% 이었고, 가공식품에 식품첨가물이 사용되는지를 알고
있는 학생은 84.4%로 나타났다. 식품첨가물 정보 습득 경로는 TV·라디오·신문이
76.9%, 이어서 인터넷 글이 14.8% 순으로 나타났다. 가공식품 구매 시 식품첨가
물 종류를 고려하는 정도를 5점 척도로 점수화한 결과, 합성방부제(보존료)
2.6±1.1, 인공색소 2.6±1.1, 화학조미료 2.5±1.1, 인공감미료 2.5±1.1 순으로 나타났
다. 식품첨가물 표기사항 만족 여부에서는 만족하지 않는 학생이 54.1% 이었고,
그 이유로는 용어가 어렵다가 42.2% 나타났다. 식품첨가물 안전성 여부에서는
안전 하다 31.8%, 안전하지 않다 68.2% 나타났으며, 안전하다고 생각하는 이유는
법으로 규정되어 있어 안전하기 때문에 44.4%, 이어서 안전성 연구가 충분히 되
어 있을 것 같아서 33.6% 이었으며, 안전하지 않다고 생각하는 이유는 신문, TV에서 해롭다고 하니까가 31.8%, 그다음으로 합성된 화학물질임으로가 28.6%로
나타났다. 식품첨가물에 대한 인식에 5점 척도로 점수화한 결과 '가공식품 제조
시 식품첨가물은 꼭 필요하다고 생각 한다' 3.0±0.8, 식품첨가물은 식품의 품질을
향상시킨다고 생각 한다' 3.3±0.9, '식품의 포장지가 식품첨가물에 대한 표기사항
이 충분하다고 생각 한다' 3.0±0.9, 식품첨가물은 인체에 해롭다고 생각 한다'
3.7±0.9, 허용된 식품첨가물이라 하더라도 잘못 사용하거나 지나치게 많이 사용하
였을 때 독성을 유발 할 수 있다고 생각 한다' 3.9±0.9, '유통기한이 긴 식품은 식
품첨가물이 들어갔을 것이다 라고 생각 한다' 3.8±0.9, 조금 비싸더라도 식품첨가
물이 없는 식품을 먹으려고 할 것이다' 3.1±0.9 나타났다. 식품첨가물 사용용도에
관한 지식 정답률에서는 착색료, 유화제, 방부제 97%의 정답률을 보였고, 감미료
와 조미료에 대한 정답률 53%의 정답률을 보였다.
5) 식품첨가물 교육 경험 및 필요성을 조사한 결과 식품첨가물에 대한 교육경
험이 있는 학생은 11.7% 없는 학생은 88.3% 이었고, 교육의 필요성에 대한 질문
에 필요하다고 응답한 학생은 80.8%, 필요하지 않다고 응답한 학생은 19.2% 이
었으며, 필요성 이유로는 건강하고 안전한 식생활을 위해서 54.6%, 그다음으로
올바른 식품선택에 도움이 될 것 같아서 35.9% 이었다. 식품첨가물 교육 참석여
부에서는 잘 모르겠다고 응답한 학생 46.3%, 참석 하겠다 39.6%, 참석하지 않겠
다 14.1% 순으로 나타났으며, 효과적인 교육 방법으로는 영양전문가의 교육 및
실습 42.7% 이었고, 식품첨가물 교육 내용으로는 식품첨가물의 안전성 57.8%로
나타났다.
이상의 연구 결과를 볼 때, 학생들의 식품첨가물에 대한 부정적인 인식이 높
고, 가공식품 구입 시 식품첨가물에 대한 관심 및 고려 행동은 낮은 것으로 나타
났다. 이에 가공식품 구매 시 올바른 식품선택을 할 수 있도록, 가정과 학교에서
정확한 정보와 지식을 전달해줄 수 있는 교육이 이루어져야 할 것이다.
This research aims to provide essential background information to be used
to educate high school students on what desirable food consumption behaviors
are. Select Jeju-area high school students were chosen as subject matters to
assess their purchasing patterns of processed food items and to survey their
knowledge and attitudes on food additives.
First, five high schools located in Jeju Special Self-governing Province
were randomly selected. Then, in August 2014, the first survey was
conducted with 1000 students who is first and second-year high schools in
the sample. In October, the second survey was conducted to account for
seasonally variable elements, using only the three of the five schools.
Ultimately, 937 data sets were used in the first survey and 531 which is
second survey used for the final analyses.The following results were obtained from this study. In short:
1) Target for investigation are 50.5% of male, 49.5% of female. And 49.6%
of first-year students, 50.4% of second-year. Also they are verified 3.4% of
lower weight group, 78.9% of normal weight group, 6.5% of over weight
group. Investigation group get their allowance per month indicated nothing
18.9%, 10 to 30 thousand won 28.2%, 30 to 50 thousand won 27.0%, 50 to 70
thousand won 12.4%, and over the 70 thousand won is 13.6%.
2) When the processed food consumption patterns were analyzed and
measured by Likert's 5-point scale, it was found that beverages are most
frequently consumed and then ice-cream and snack-items in the descending
order. 2.0±1.1 for male, 2.3±1.1 for female in snack-item, 2.4±1.0 for male
2.1±1.1 for female beverages and 1.8±0.8 for male, 1.6±0.9 for female in
noodles.(p < 0.001)
Also it shows 2.1±0.8 for male, 2.0±0.9 for female in ice-cream. And in
fast-food item, 1.5±0.7 for male, 1.4±0.8 for female. 0.8±0.8 for male, 0.6±0.8(p
< 0.05) for female in instant cooking food item.
It shows female take more snack item. and male take more about
beverages, noodles, ice-cream, fast-food and instant cooking food item.
In terms of the BMI weight groups shows the only significant result which
is 2.4±1.3 for lower weight group, 1.8±1.0 for over weight group could be
found was for snack-items(p < 0.01). Seasonally, 2.2±1.1 in summer, 2.4±1.04(p
< 0.05) in fall for snack-item. 1.5±0.8 in summer, 1.6±0.9 (p < 0.05) in fall for
fast-food item. and 0.8±0.9 in summer, 1.0±1.0 (p < 0.001) in fall for instant
cooking food item. it was found that with the higher caloric content are more
frequently consumed in the fall than summer.
3) When the purchasing patterns were analyzed, it was found that 25.4% of students processed food items are mainly purchased at night, or after school
are 25.1%, and 34.5% of students are mostly purchased at large, discount
supermarkets, and 30.5% of students are purchased at convenience stores.
57.0% of students mentioned reason for buying is due to hunger, and the
most important consideration in making a choice is for taste.
About 60.9% of the respondents stated that they do not bother to check the
ingredients list when they purchase a processed food item. And 30.1% of
students to see if harmful food additives are contained is the most frequently
stated reason for doing so, and to check the sell-by date (or, date of
production; 29.0%) is the next one for doing so. Among those who stated
47.8% of students do not bother, the lack of interest in the ingredients was
the most cited reason, but due to the inability to understand is also
frequently cited is almost 25.4%.
About 55.2% of the students who doesn't check the ingredients list
appeared a little more highly than the other. As for the trustworthiness of
the ingredients lists on the processed food items, 41.8% of students stated
that they do not trust them.
Also 41.8% of the students stated that they do not trust ingredients list on
processed food item.
4) When what the surveyed students know about food additives was
analyzed, 98.2% of students heard the food additives terminologies before, and
84.4% of students know that food additives are used in processed food items.
76.9% of students widely used source of information on food additives is the
traditional media—TV, radio, newspapers—and the Internet is the next most
important source of information approximately 14.8%.
Result of concern food additives list when they do purchase stage for
processed food with Likert's 5-point scale, 2.6±1.1 for food preservatives,
2.6±1.1 for artificial pigment, 2.5±1.1 for artificial flavor enhancer(or MSG),2.5±1.1 for artificial sweeteners in the descending order.
When asked whether they are satisfied with the way food additives are
listed, 54.1% of students does not satisfied with. Also 42.2% of students
stated that they are not and the biggest stated reason is that the
terminologies are too difficult. 68.2% of students also did not feel confident
about the safety of food additives. Among those who felt that they were safe,
the fact that they were legal was the biggest reason for being so confident
while those felt who otherwise cited the newspaper and TV reports as the
biggest reason is almost 31.8% and the next state reason is because they are
synthesized chemicals are almost 28.6%.
Result of awareness of food additives with Likert's 5-point scale. 3.0±0.8
for food additives exactly need to make the processed food, 3.3±1.0 for food
additives improve quality of food, 3.0±0.9 for Particulars of notation is enough
its cover, 3.4±0.9 for food additives are harmful to health, 3.9±0.9 for they
think even allowed food additive, it cause toxic if misuse or overuse. And
3.8±0.9 for it must be used food additives for expand expiration date. Also
3.1±0.9 for even it's little expensive than other, they will purchase free-food
additives product.
A percent of correct answers about knowledge of purchase of use, 97% of
students get the right answer about color additives, emulgens, preservatives.
Also 53% of students get the right answer about sweetners and flavor
enhancer.
5) When the educational experiences on food additives and their need are
investigated, 88.3% of students were found not to have had them. Also, 80.8%
of students stated they feel the need to education about food additives. 54.6%
of students had indicated the need for them and the most frequent reason
cited was because they could foster healthy and safe eating habits. Next,
35.9% of students stated it will help to make the right decision. 46.3% of students were not sure if they would take advantage of educational
opportunities on food additives. and 39.6% of students were will be take part
in. Also 14.1% of students stated they will not take opportunities. 42.7% of
students stated the most effective presentation methods were found to be
lessons and practical learning sessions conducted by nutrition specialists. And
57.8% of students need about safety of food additives for the lesson.
Now as it could gleaned from the results above, while the students feel
mostly negative about food additives, their considerations about food additives
evidenced are lacking when they purchase processed food item.
So, it is expected that accurate information and knowledge should go into
action in home and school will be make student able to make desirable
decision when they purchase processed food item
Author(s)
이지선
Issued Date
2014
Awarded Date
2015. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007129
Alternative Author(s)
Lee, Ji-Sun
Department
교육대학원 교육학과
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 가공식품 개념 및 특징 4
2. 가공식품 소비패턴 4
3. 식품첨가물 정의 5
4. 청소년기 식품첨가물 관련 영양교육의 필요성 7
Ⅲ. 연구내용 및 방법 8
1. 조사대상 및 기간 8
2. 조사내용 및 방법 8
3. 조사자료 분석방법 10
Ⅳ. 연구결과 및 고찰 11
1. 조사대상자의 일반적 특성 11
1) 조사대상자의 일반 사항 11
2) 조사대상자 부모의 일반 사항 13
2. 가공식품 섭취실태 15
1) 가공식품 섭취빈도 15
2) 가공식품 섭취장소 21
3. 가공식품 구매 행동 22
1) 가공식품 구매 행동 22
2) 가공식품 구매와 식품표시 이용실태 25
4. 식품첨가물에 대한 인식실태 30
1) 식품첨가물 인지와 정보 습득 경로 30
2) 식품첨가물에 대한 인식 32
3) 식품첨가물 지식 정답률 44
4) 식품첨가물 교육 및 필요성 45
Ⅴ. 요약 및 결론 48
참고문헌 54
부 록 58
Abstract 74·
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
이지선. (2014). 제주지역 일부 고등학생의 가공식품 구매행동 및 식품첨가물에 대한 인식
Appears in Collections:
Graduate School of Social Education > Natural and Cultural Heritage Educatiion
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.