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제주지역 사회복지기관 종사자들의 직무스트레스, 스트레스대처방식, 직무만족도 비교연구

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Abstract
본 연구는 제주지역 사회복지관 종사자들의 인구사회학적 특성에 따른 직무스
트레스, 스트레스 대처방식 및 직무만족도 수준을 알아보고 그들이 겪고 있는 고
충을 분석 평가하여 안고 있는 문제와 객관적인 해결방안을 모색하여 직무만족
도를 높이는 기초 자료로 제공하고자 하는데 목적이 있다.
연구도구는 직무스트레스를 측정하기 위해 조정진, 장세진 등(2005)에 의해 사
용된 한국인 직무스트레스 측정도구(Korean Occpational Stress Scale; KOSS)를
수정하여 사용하였고, 스트레스 대처방식을 알아보기 위해서는 조한익(2000)이
번안한 Endler와 Parker(1990)의 The Coping Inventory Streeful Situation(CISS)
를 직무만족도는 Beeehr & Newman(1978)이 개발하고 유희숙, 박광희(2005), 박
응열(2010)등이 사용한 척도를 수정하여 사용하였다.
수집된 자료는 SPSS 18.0 for windows 프로그램을 이용하여 다음과 같이 통
계를 분석하였다. 조사대상자의 일반적인 특성을 알아보기 위해 빈도, 평균, 백분
율을 산출하였으며, 인구사회학적 변인에 따른 특성을 알아보기 위해 t-test와ANOVA분석을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 제주도내 사회복지관 종사자가 지각한 직무스트레스 수준은 전체 평균이
3.29점으로 중간값을 상회하는 수준으로 나타났고, 스트레스 대처방식의 하위요
인으로는 소극적 대처방식의 희망적 대처방식이 평균 3.49점으로 가장 높게 나타
났다. 직무만족도는 전체 평균이 2.74점으로 중간값을 상회하는 수준이다.
둘째, 인구사회학적 특성에 따른 직무스트레스는 총 8개의 변인 중에서는 연령
대, 혼인여부, 근무유형, 직급, 자격증 현황에서 유의미한 차이가 나타났다.
셋째, 인구사회학적 특성에 따른 스트레스 대처방식은 8개의 변인 중에서는 연
령대, 근무유형, 직급, 자격증 현황에서 유의미한 차이가 나타났다.
넷째, 인구사회학적 특성에 따른 직무만족도는 8개의 변인 중에서 연령대, 혼
인여부, 직급, 월평균 소득, 자격증 현황에서 유의미한 차이가 나타났다.
본 연구의 결과를 토대로 몇 가지 제언과 한계점을 제시하면 다음과 같다.
제언으로는 첫째, 직무스트레스의 하위요인중 '역할갈등'과 '업무스트레스수준'
이 가장 높게 지각하는 것으로 나타나 충분한 인력의 확보와 사회복지노동조합
결성을 통해 근로환경을 개선시켜 나가야 할 것이다. 둘째, 스트레스 대처방식에
서는 조직적 차원에서 공식적인 지지 체계망 형성, 슈퍼비전 정례화, 대처행동을
관리하기 위한 프로그램 개발 등을 통해 직무스트레스 조절이 필요하다. 셋째,
직무만족도 하위요인 중 보수에서 평균값이 낮게 나타났는데 중앙정부에서 사회
복지 종사자의 인건비를 직접 지원할 수 있는 방안이 필요하며 제주특별자치도
사회복지사 등의 처우 및 지위 향상을 위한 조례의 명확한 시행이 필요하다.
한계점으로는 제주지역 사회복지기관 종사자만을 대상으로 하였기에 일반화에
어려움과 설문지 문항에서 한 가지 문항에 두 가지 이상을 묻는 질문이 있어 후
속연구 시 개인면접을 통한 심층 분석이 요구되며, 표집 수집 과정 중 표본의 비
율을 맞추지 못해 비교분석을 하는데 어려움이 있어 인구사회학적 문항에 따른
표본 비율을 맞추는 것이 필요하고, 제주지역 사회복지사와 관련된 연구가 전무
한 실정이라 타 연구와 비교가 어렵기 때문에 후속 연구가 필요하다.
The purpose of this research is to provide the basic information which can
help improve the job satisfaction, through the process of knowing the job
stress according to sociodemographic characteristicss, the way of handling the
stress and the level of job satisfaction of the workers of Social Welfare
Facilities in Jeju, analyzing their problems and finding the right solution.
KOSS, the method which was used by Jo, Jeoong-Jin and Jang, Se-Jin, was
adapted to mesure the job stress. CISS of Endler and Parker, which was
adapted by Jo, A-Nik, was adopted to know the way of dealing with the
stress, The method which was invented by Beeehr and Newman and used by
Yun, I-Suk, Bak, Kwang-Hui and Park, Geung-Yeol, was adapted to know
the job satisfaction.Collected data was analyzed by the SPSS 18.0 for windows program.
Frequency, average, percentage was calculated to know general traits of the
subjects of research. T-test and ANOVA analyze was operated to know the
traits according to sociodemographic variables.
The result of this research is as following: First, the level of job stress, of
which the total average was 3.29, was slightly higher than the median value.
And for the sub factor of stress coping behavior, hopeful behavior of passive
coping behavior was the highest, of which the average reaching 3.49.
For the job satisfaction, the total average is 2.74, which exceeds the median
value.
Second, for job stress according to sociodemographic characteristics, there
was meaningful difference in age, marital status, type of work, position and
license among total 8 factors.
Third, for stress coping behavior according to sociodemographic factors, there
was meaningful difference in age, type of work, position, license among 8
factors.
Forth, for job satisfaction according to , there was meaningful difference in
age, marital status, position, average monthly income, license among 8 facotrs.
The following are some suggestions and limit, on the basis of the result of
this research;
As suggestion, firstly, organizational culture has to be improved through
settling roll allocation system among Social Welfare Facilities of Jeju and
training program for develop role performance ability, as role conflict was the
highest among job stress.
In regards of the stress coping behavior, controlling job stress through
settling official supporting system, regularization of supervision, development
of the programs for manage stess coping behavior is needed. Thirdly, job
satisfaction should be improved through improvement of labor conditions as
the average was the lowest in payment among the sub factors of jobsatisfaction.
It is difficult to generalize because the research was subjected only to
workers of Social Welfare Facilities of Jeju.
And in case of any follow-up studies, in-depth analyze through individual
interview will be needed because there were some questions asking more
than two things in one question. Lastly, there is difficulty when doing
comparison-analysis because the ratio of sample was not all same, so
harmonizing the ratio of sample according to sociodemographic question will
be needed.
Author(s)
박성배
Issued Date
2014
Awarded Date
2015. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007145
Department
행정대학원 행정학과
Table Of Contents
...
Degree
Master
Publisher
제주대학교 행정대학원
Citation
박성배. (2014). 제주지역 사회복지기관 종사자들의 직무스트레스, 스트레스대처방식, 직무만족도 비교연구
Appears in Collections:
Public Administration > Social Welfare
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