제주대학교 Repository

'돌림쓰기'를 활용한 쓰기 지도 방안 연구

Metadata Downloads
Abstract
본 연구는 초등학교 중학년 학생들이 쓰기의 과정을 효율적으로 학습하고, 다
양한 주제에 쓰기 상황을 접목시켜 내용교과 지식 습득에도 도움이 될 만한 협동
쓰기 지도 방안으로서 '돌림쓰기'를 제안하는 데에 목적이 있다.
'돌림쓰기'란, 한 모둠의 구성원들이 쓰기의 각 과정마다 서로 활동한 내용을 돌
려 읽고 점검함으로써 서로가 서로의 상위인지 역할을 해주는 쓰기 전략이다. '돌
림쓰기'를 통하여 학습자들은 쓰기의 과정을 익히고, 상위인지 활용의 필요성과
효용성을 느끼며 쓰기 과정 중에 일어나는 '점검하기'를 극대화 할 수 있을 것이
다. 이러한 '돌림쓰기' 지도 방안을 내용교과 적용 중심으로 구안하여 '쓰기를 위
한 학습(learning to write)'과 '학습을 위한 쓰기(writing to learn)', 두 가지 쓰기
상황에 알맞게 적용·지도하고자 한다. 국어 교과에서 학습한 쓰기 전략을 내용교
과 학습에 적용함으로써 쓰기 전략을 적극 활용함과 동시에 내용교과의 지식 습
득에도 유의미한 효과가 있으리라 기대한다.
Ⅱ장에서는 협동 작문에 대하여 포괄적으로 살펴보고, '돌림쓰기'의 개념과 필
요성에 대해 정리해 보았다. 또한 '돌림쓰기'의 필요성을 크게 세 가지 원인 즉, 과
정 중심 쓰기의 한계, 협동 작문의 효용성, 내용교과 쓰기의 필요성에서 찾았다.Ⅲ장에서는 Ⅱ장에서 살펴본 내용을 바탕으로 내용교과에 적용할 수 있는 '돌림
쓰기'를 구안하여 그 모형을 탐색하였다. 이 모형의 타당성을 높이기 위한 바탕
지도 원리로써 첫째, 반복 학습 효용의 원리, 둘째, 어울림의 원리를 들었다.
Ⅳ장에서는 내용교과 적용을 위한 '돌림쓰기'를 2009 개정 교육과정 3∼4학년군
국어㉯와 3학년 2학기 사회과 내용에 접목시켜 지도해 보았다. 실제 수업 적용은
제주시내 한 초등학교 3학년 학급을 대상으로 하였으며, 또 다른 한 학급에는 같
은 주제로 글쓰기 과제를 제시하되, '돌림쓰기'에 대한 지도 없이 쓰기 상황을 조
성하여 얻은 결과를 비교하였다.
본 연구의 결과를 바탕으로 쓰기 교육에의 시사점은 다음과 같다.
첫째, '돌림쓰기'를 통하여 학생들의 쓰기의 과정을 인식하고, 즐겁게 참여하였
다. 초등학교 중학년 학생들은 모둠원들과 함께 쓰기의 과정을 거치며, 내용 생성
과 예상 독자에 대한 쓰기 불안을 극복하는 모습을 보였으며 반복 활동을 통하여
쓰기의 과정을 효과적으로 학습하였다.
둘째, 과정 중심 쓰기의 한계점으로 지적되는 과정의 형식화, 상호작용의 형식
화를 극복하고, 학생들이 서로의 상위인지 역할을 하며 쓰기의 과정마다 점검하
기가 이루어져 '양'보다 '질'을 중시하는 쓰기 상황이 조성되었다.
셋째, 쓰기의 주제를 내용교과의 학습 주제로 선정하여 '학습을 위한 쓰기
(writing to learn)'로서의 쓰기 영역을 확대하였다. 내용교과 수업을 통해 학습하
여야 할 교과 지식을 단순히 암기하는 것이 아니라, 지식을 기억해내고 정리하여
조직하고 다시 글로 표현함으로써 쓰기 능력 향상은 물론 교과 학습력 향상에도
도움이 됨을 알 수 있었다.
쓰기 능력의 중요성과 쓰기가 지닌 다양한 학습 기능에도 불구하고, 현재의 교
육과정에는 쓰기 능력의 신장이나 쓰기의 활용 면에 있어서는 지속적인 개선과
연구가 필요한 시점이다.
본 연구에서 개발한 '돌림쓰기'의 적합성이나 효과성에 대해서는 학년별, 교과
별, 단원별 특성과 학습이 이루어지는 상황을 종합적으로 고려하여 향후 현장 적
용을 통한 검증과 보완이 필요하므로 추후에 이에 대한 연구가 이어지기를 제언
한다.
This study aims to propose 'writing by turns' as a method of cooperative
instruction of writing that would help middle grade students in elementary school
learn the processes of writing efficiently, link the situations of writing to various
topics and acquire the knowledge of content subjects.
'Writing by turns' refers to a writing strategy in which a group of members
reads and checks the contents of activities by turns in each writing process, each
plays a role of meta-cognition. Through 'writing by turns,' learners would learn the
processes of writing, feel the necessity and efficacy of the use of meta-cognition
and maximize 'checking' that occurs in the processes of writing. This study devises
such a method of instruction of 'writing by turns,' centering around the application
of content subjects and attempts to apply and instruct it for two writing situations
of 'learning to write' and 'writing to learn.' By applying the writing strategy
students have learned in the Korean language curriculum to learning of contentsubjects, they can utilize the writing strategy actively, and there will be a
significant effect on the acquisition of knowledge in the content subjects.
Chapter II looks into collaborative writing comprehensively and sums up the
concept and necessity of 'writing by turns.' Also, it finds the necessity of 'writing
by turns' broadly from three reasons, that is, the limitation of process-based writing,
the efficacy of collaborative writing and the necessity of writing in the content
subjects.
Chapter III designs 'writing by turns' applicable to content subjects based on the
contents into which Chapter II has looked and explores its model. As the basic
principles of instruction in order to increase the validity of this model, first, that of
the usefulness of iterative learning and second, that of harmonization, are
exemplified.
Chapter IV instructs 'writing by turns,' applying to content subjects: Korean (B)
in the third and fourth grade cluster according to the 2009 revised curriculum and
Social Studies in the second semester of the third grade. It is actually applied to
one third-grade class of an elementary school located in the downtown Jeju. A
writing assignment on the same topic is suggested to another class, with which a
writing situation is prepared without any instruction of 'writing by turns.' The
results are compared with each other.
Implications based on the results of this study in writing education are as
follows:
First, the students can recognize and participate in the processes of writing
pleasantly that through 'writing by turns.' Especially, the middle grade students in
elementary school overcome their anxiety about writing regarding the formation of
contents and expected readers through the processes of writing together with the
members of the group and learn the processes of writing effectively through
repeated activities.
Second, the students overcome the formalization of the process and interaction,
which is pointed out as critical points of process-based writing, play ameta-cognitive role to each other and check each process of writing, so that a
writing situation in which they attach importance to 'quality' rather than 'quantity'
is created.
Third, this study selects writing topics as the topics of learning in the content
subjects, expanding the writing section as 'writing to learn.' It is found that instead
of simply memorizing knowledge in the curriculum to learn through the classes of
the content subjects, but recalling, arranging, organizing and expressing the
knowledge in writing helps them improve writing skills and the abilities of learning
the curriculum.
In spite of the importance of writing skills and the various learning functions of
writing, there is insufficient emphasis on it, so it is the time that continuous
improvement and research are necessary in terms of the improvement of writing
skills and the use of writing in the current curriculum.
Regarding the appropriateness or effectiveness of the 'writing by turns' developed
in this study, as it is necessary to verify and supplement it through on-the-spot
application, it is suggested that a study will be conducted in the future, considering
the characteristics of each grade, subject and unit, and situations of learning
comprehensively.
Author(s)
윤지혜
Issued Date
2014
Awarded Date
2015. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007149
Department
교육대학원 초등국어교육
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 선행 연구 검토 2
3. 연구의 방법 및 제한점 8
Ⅱ. 협동 작문과 '돌림쓰기' 11
1. 협동 작문 11
2. '돌림쓰기' 14
Ⅲ. '돌림쓰기'를 활용한 쓰기 지도 방법 탐색 31
1. '돌림쓰기'의 모형 탐색 31
2. '돌림쓰기'의 지도 원리 38
Ⅳ. '돌림쓰기'를 활용한 쓰기 지도의 실제 40
1. '돌림쓰기' 지도의 실제 40
2. '돌림쓰기' 지도의 결과 51
Ⅴ. 결론 63
참고 문헌 65
ABSTRACT 67
부 록 70
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
윤지혜. (2014). '돌림쓰기'를 활용한 쓰기 지도 방안 연구
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Korean Language Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.