제주대학교 Repository

수학과 창의․인성교육 수업 모형에 따른 5학년 2학기 교수․학습 자료 개발

Metadata Downloads
Abstract
본 연구는 현장에 있는 교사들이 수학과 창의․인성교육에 보다 쉽게 접근해
효과적인 교육을 할 수 있도록 다양한 적용 사례를 제시해 교수․학습 자료를 개
발하였다. 선행 연구 고찰을 통하여 수학과 창의․인성교육 수업 모형을 연구하
고 2007 개정 교육과정의 5학년 2학기의 수학과 내용을 바탕으로 수업 모형에
따른 교육과정 내용을 선정하여 내용에 따른 교수․학습 자료를 제시하였다. 그
연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 창의․인성을 효과적으로 배양시키기 위해 창의․인성교육 수업 모형
을 활용한 다양한 교수․학습 자료를 개발하였다. 이를 통해 수학적 문제해결
력, 수학적 의사소통 능력, 수학적 추론 능력 및 인성을 교과 내용 속에서 자
연스럽게 가르칠 수 있을 것이다.
둘째, 창의․인성을 위한 각각의 교수․학습 모형은 어느 영역에 국한된 것
이 아니라 다양한 영역에 쓰일 수 있으며 다양한 형태로 재구성될 수 있다. 수
업에 쓰이는 같은 제재와 소재는 다양한 모형에 다양한 형태로 활용될 수 있으
며 각 모형의 특징을 한 차시 수업 안에 담을 수도 있다. 가장 중요한 것은 형식보다는 창의․인성을 효과적으로 가르치기 위해서 교사가 학생의 관심, 수
준, 교수 상황 등을 고려해 재구성하는 것이다.
The purpose of this study is to support teachers in the field of education,
to perform effective education, to promote creativity & character for
education in the mathematics more easily. To attain the goal, the researcher
suggested diverse cases for application and developed teaching-learning
materials. The study investigated creativity & character for education class
models in the mathematics through literature review, selected contents for
the curriculum according to the class models based on the contents of the
mathematics for the second semester of the 5th grade in the 2007 revised
national curriculum, and suggested teaching-learning materials corresponding to the contents. The study has proposed the following results:
First, to cultivate creativity and personality effectively, the researcher
developed a variety of teaching-learning materials by using the creativity &
character for education class models. With this, teachers can help their
students to cultivate mathematical problem-solving abilities, mathematical
communication skills, mathematical inference abilities, and personality within
the contents of the subject naturally.
Second, each of the teaching-learning models for creativity & character is
not restricted to a certain area but can be used in a lot of areas and
restructured in various forms. The subjects and materials used for the class
can be utilized in diverse forms for different models, and the features of
different models can be contained in a single lesson. What is the most
important is not the form but for the teacher to perform restructuring in
consideration of their students' interest and level, or the situations of
teaching in order to conduct education for creativity & character effectively.
Author(s)
강민정
Issued Date
2014
Awarded Date
2015. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007151
Department
교육대학원 초등수학교육
Table Of Contents
Ⅰ. 연구의 목적과 필요성 1
Ⅱ. 이론적 배경 2
1. 2009 개정 교육과정과 창의․인성 2
2. 수학교육에서의 창의․인성 3
3. 수학적 과정 5
4. 창의․인성교육을 위한 교수․학습 수업 모형 6
Ⅲ. 연구 내용 및 방법 12
1. 연구 내용 12
2. 연구 방법 12
Ⅳ. 연구의 제한점 15
Ⅴ. 연구의 실제 17
1. 모형에 따른 5학년 2학기 교육과정 내용 선정 17
2. 모형에 따른 창의․인성 교수․학습 자료 21
3. 창의․인성 교수․학습 자료의 다양한 적용 37
Ⅵ. 결론 및 제언 65
참고 문헌 67
ABSTRACT 69
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
강민정. (2014). 수학과 창의․인성교육 수업 모형에 따른 5학년 2학기 교수․학습 자료 개발
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Mathematics Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.