제주대학교 Repository

수학과 창의․인성교육 수업 모형에 따른 3학년 교수․학습 자료 개발

Metadata Downloads
Abstract
새로운 가치를 창출하고 동시에 더불어 살 줄 아는 인재를 양성하는 것이 미
래 교육의 본질이자 궁극적인 목표로 삼는 세계적인 흐름에 발맞추어 2009 개정
교육과정에서는 이전 교육과정에 비해 창의성을 보다 구체화하고, 동시에 배려
와 나눔을 바탕으로 하는 인성교육을 강조하고 있다. 그러나 수학과 창의·인성
교육과 관련하여 교수·학습방법 및 수업모형에 대한 이론이 제시되고 있을 뿐,
실제 교수·학습에 활용될 수 있는 자료 개발은 아직 미흡한 실정이다.
이에 본 연구는 창의·인성교육의 이론을 살펴보고, 한국과학창의재단 정책연구
로 개발한 수학과 창의·인성교육 수업 모형을 바탕으로 교육현장에서 활용할 수
있는 초등학교 3학년 수학과 창의·인성교육 교수·학습 자료를 개발하였다. 본 연
구의 특징은 다음과 같이 요약해 볼 수 있다.
첫째, 본 연구와 관련된 기존의 이론들을 통해 창의성과 인성의 개념, 창의성
교육과 인성교육 그리고 창의·인성교육, 수학교과에서 창의·인성교육에 대하여
알아보았다.둘째, 한국과학창의재단 정책연구인 권오남(2010)에서 제시한 수학과 창의·인
성요소와 11개의 수업모형을 살펴보았다.
셋째. 수학과 창의·인성교육 수업모형에 맞춰 수학적 문제해결, 수학적 의사소
통, 수학적 추론 3개의 수학적 과정과 수와 연산, 도형, 측정, 확률과 통계, 규칙
성과 문제해결 5개의 수학과 내용 영역을 고려하여 3학년 1학기, 2학기 단원 주
제에 맞춰 적용 가능한 내용을 선정하였다.
넷째, 선정된 내용들을 11개의 수업모형별로 정리하고, 각각 교수·학습 과정안
을 작성하여 실제 수업에 활용 가능한 교수·학습 자료를 개발하였다.
다섯째, 개발 자료들은 학생들의 수학적 흥미를 유발할 수 있도록 수학과 관
련된 역사 이야기, 주변에서 볼 수 있는 실생활 자료들이다.
여섯째, 제시하는 교수·학습 과정들은 학생들의 수학에 대한 긍정적 인식을
제고시킬 수 있도록 문제해결뿐만 아니라 수학적 구체물 조작 및 제작, 수학적
이야기 구성 등 학생들이 수학적 과정을 체험하는 것을 강조하고 있다.
본 연구를 통해 수학과 창의·인성교육을 위한 보다 실질적인 연구와 자료 개
발이 지속적으로 이루어져 수학과 교수·학습을 통해 학생들의 창의성 계발 및
인성 함양에 도움이 되기를 기대해본다.
According to the global education stream which consider the
fostering of the talented who creates the new value while seek the
life with others as essence and the ultimate goal at the same time,
revised education course 2009 actualized the creativity compare to
the earlier education course, meantime, empathize personality
education based on consideration and sharing. However, in
mathematics field, it seems like we only have the theory of teaching
and learning method and learning model that related to creativity
education but material development for utilize in real teaching andlearning is insufficient.
Therefore, in this study, we examine the theory of creativity and
personality education, develop the creativity education teaching and
learning material for 3rd grade of elementary students which can be
utilize in education field on the base of mathematics creativity
education teaching model that was developed as policy research of
Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity.
Features of this study summarized as:
First, we examine the concept of creativity and personality,
creativity education and personality education, also the creativity
education, creativity education of mathematics subject through the
existing theories related to this study.
Second, we examine the creativity factor in mathematics and 11
learning model that was suggested by Kwon, oh-nam(2010) whom is
a policy researcher of Korea Foundation for the Advancement of
Science and Creativity.
Third, we select the applicable chapter to the chapter topics in 1st
and 2nd semester of 3rd grade under the consideration of 3
mathematical process - mathematical problem solving,
communication, inference in accordance with creativity education of
mathematics and subject contents- and 5 mathematical contents -
number and calculation, figure, measurement, probability and
statistics, regularity and problem solve.
Fourth, we summed up the selected contents according to the 11
learning model, write and develop each teaching and learning course
plan so that can be utilize to the real education field.
Fifth, developed materials are the real life materials such as
history which can attract the mathematical interest of students.
Sixth, suggested teaching and learning process in this studyemphasize not only the problem solving to improve the positive
recognition of mathematics but also the experience the mathematical
process as they participate in such as manipulation and
manufacturing of mathematical materials and mathematical story
telling and so on.
We expect that this study may contribute to the improvement of
creativity and personality of students through out the mathematics
teaching and learning with continuation of more practical study and
material development for mathematics creativity education
Author(s)
이현주
Issued Date
2014
Awarded Date
2015. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007153
Department
교육대학원 초등수학교육
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구 문제 2
3. 연구 방법 및 절차 2
4. 연구의 제한점 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 창의성, 인성 및 창의․인성 4
2. 창의․인성교육 13
3. 수학교육에서의 창의․인성교육 17
4. 수학과 창의․인성교육 수업모형 23
Ⅲ. 연구 결과 31
1. 수학과 창의․인성교육 수업모형 적용 가능한 내용 선정 31
2. 수학과 창의․인성교육 수업모형별 교수․학습 자료 37
Ⅳ. 결론 및 제언 114
참고 문헌 116
ABSTRACT 118
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
이현주. (2014). 수학과 창의․인성교육 수업 모형에 따른 3학년 교수․학습 자료 개발
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Mathematics Education
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.