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창의성 신장을 위한 초등미술교육 프로그램 연구

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Alternative Title
A Study on Elementary Arts Education Programs for Creativity Improvemenet : based on Synectics Technique
Abstract
21세기 현대사회가 창의성을 핵심가치로 두는 창조경제 패러다임(Paradigm)으
로 전환됨에 따라 창의적 인재양성이 교육의 화두로 떠오르고 있다. 이에 학교
교육은 학생들에게 기존의 지식을 활용하는 능력과 더불어 새롭고 가치 있는 지
식을 창출하는 능력과 다양한 문제 상황에서 유연하게 대처할 수 있는 창의적
문제해결능력을 길러주어야 한다.
이러한 관점에서 본 논문은 창의성 미술교육 프로그램을 개발하고 그에 따른
교수-학습 지도안을 마련하여, 학생들의 창의성을 신장시키는 데 그 목적이 있
다. 이를 위해 창의성 사고기법 중 하나인 시네틱스(Synectics) 기법을 활용하
여 학생들이 고정관념에서 벗어나 대상을 새롭게 바라봄으로써, 새롭고 독특한
아이디어를 창출할 수 있도록 하였다. 시네틱스 기법은 유추 사고를 통해 서로
다른 대상을 비교하고 관련지어 새로운 의미를 부여한다. 이는 획일적인 사고에
서 벗어나 다양한 사고를 통한 창의적인 활동을 장려한다. 시네틱스에서 사용하
는 유추는 4가지 유형으로 나뉘어져 있는데, 두 대상을 직접적으로 비교하는 직
접적 유추법, 대상에 감정이입하는 개인적 유추법, 비현실적인 면을 상상하는 환
상적 유추법, 모순되는 상황을 연관시키는 상징적 유추법이 있다.이에 본 연구에서는 시네틱스 기법의 4가지 유추 유형에 따른 교수-학습 지도
안을 제시하였다. 전체 활동 주제는'나만의 새로운 것 표현하기'로 각각의 유
추법에 따라 '나만의 컵 표현하기', '나만의 가방 표현하기', '나만의 세상 표현하
기', '나만의 계절 아이템 표현하기'활동으로 세분화하여 계획하였다.
유추 유형에 따른 활동에 앞서 '나'라는 주제로 마인드맵 활동을 포함하여 나에
대해 다양한 생각을 해보고, 평소 익숙하지 않은 창의성 사고기법인 시네틱스 기
법에 대한 정서적 거부감을 해소하고자 하였다. 교수-학습 활동은 초등학교 미
술교과서의 창의성 사고기법 단원과 연계하여 계획하였으며, 이를 실제 교육현장
에 적용하여 교육적 효과를 검증하고자 하였다.
본 연구의 수업모형을 적용한 결과를 통해 얻게 된 교육적 효과는 다음과 같다.
첫째, 일상생활 속 창의적인 아이디어 상품을 자료로 제시하여 학생들의 흥미와
관심을 유발할 수 있었다. 이를 통해 학생들은 미술이 생활과 동떨어진 것이 아
니며 시각적인 즐거움을 줄 수 있음을 이해할 수 있었다.
둘째, 유추 사고를 통해 두 대상의 특징을 생각해보고 서로 관련시킴으로써, 복
잡한 문제 상황에 대해 알맞게 대처하는 문제해결능력을 기를 수 있었다.
셋째, '되어보기'와 '자유롭게 상상하기'같은 활동을 통해 정서적, 비합리
적 사고를 함으로써 생각의 제한 없이 다양하고 창의적인 사고를 할 수 있었다.
넷째, 학생 자신이 스스로 계획한 바를 체계적으로 진행하여 결과물을 얻음으로
써, 만족감과 성취감을 느끼는 모습을 발견할 수 있었다.
이와 같이 본 프로그램은 학생들의 창의성 신장에 유의미하게 긍정적인 영향을
미친 것으로 나타났다. 그러나 연구대상의 인원수가 소수이며 각각의 유추법에
따른 수업을 1회씩 진행하였다는 점에서 한계를 보이고 있다. 따라서 향후 더
많은 학생들을 대상으로 다양한 주제의 수업을 진행하여 교육적 효과에 대한 정
확한 검증을 할 필요가 있으며, 이를 통해 창의성 사고기법을 활용한 미술수업이
더욱 활성화되기를 바란다.
In 21st century, creative economy paradigm which highlights the
education for cultivating creative people becomes an important value of
the current society. Therefore, school education should teach students
to not only obtain existing knowledge but also create new and valuable
knowledge and develop problem-solving skills dealing with problems in
various situation through creativity education.
So, this study is purposed to develop a creative arts education program
designing teaching and learning program for developing student's
creativity.
To achieve this purpose, Synectics is employed to lead students to
create new and unique ideas by letting them think in unfamiliar ways
and by getting out of their stereotype.
Synectics connects and relates different objects through analogy and
then adds different meanings to the existed meanings. Through analogy,
it facilitates creative activity which motivates students to think invarious ways.
There are four types of analogy in Synectics. These are a direct
analogy which compares two objects directly, a personal analogy which
shows empathy with the object, a fantastic analogy which allows
unrealistic imagination and a symbolic analogy which relates
contradictory situations.
Along with these four types of analogy in Synectics, a teaching and
learning program is suggested respectively in the name of the general
purpose, 'to express my own new things'; 'to express my own cup', 'to
express my own bag', 'to express own my world', and 'to express my
own seasonal items'.
Before doing these activities, a mind mapping is employed in order to
get rid of emotional reluctance regarding an unfamiliar thinking
technique, that is, Synectics. In this mind mapping, the theme of 'I' is
suggested and it leads students to think about themselves diversely.
Also, it is designed following the creative thinking technique unit in the
elementary textbook so as to identify educational effectiveness by
applying this to a real classroom situation.
As a result, there are four educational effects of this study as follows.
Firstly, it intrigues students interests and attention by presenting them
with creative products in real life as classroom materials. Through this,
students can realize that arts are not quite different from their life and
they can understand the joy of the visual designs.
Secondly, through an analogy which makes students think of the
characteristics of two objects and relate each other, students can
develop the problem-solving ability which makes students capable of
dealing with the difficult situation appropriately.
Thirdly, through 'the activity of putting them in the other person's
shoes and imagining freely', students develop their creativity with emotional and irrational thinking.
Lastly, students feel the achievement and satisfaction after they
complete the activity systemically according to their plan.
As a result, this program is proved to be effective to develop
students' creativity and affects positively on developing students'
creativity. However, there are limitations on this study; the number of
people who participated in this study were so small; there was just one
chance to try an analogy lesson. So, there is a need of proving the
educational effect of this program with various students and various
themes afterwards. Through this program, more arts educations for
developing creativity are needed to be facilitated in the real classroom
situation.
Author(s)
전수현
Issued Date
2015
Awarded Date
2015. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007180
Alternative Author(s)
Jeon, Su Hyeon
Department
교육대학원 미술교육
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 내용 및 방법 2
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 창의성의 개념 및 구성요소 4
2. 창의성 사고기법 유형 11
3. 시네틱스 기법 16
Ⅲ. 시네틱스 기법을 활용한 창의성 미술교육 프로그램 개발 24
1. 연구대상 및 방법 24
2. 프로그램 지도계획 26
3. 프로그램 적용 29
4. 프로그램 기대효과 52
Ⅳ. 결 론 53
참고문헌 55
Abstract 57
부록 60
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
전수현. (2015). 창의성 신장을 위한 초등미술교육 프로그램 연구
Appears in Collections:
Education > Fine Arts Education
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