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"글로벌 명품시장개발"에 따른 M.I.P 디자인 연구

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Alternative Title
A Study on M.I.P Design According to "Development of Global Luxury Market" ; Focusing on Dongmun Market in Jeju.
Abstract
"디자인은 소통이며 생활이다"라고 論者는 감히 정의한다.
소통의 사전적 의미는 "어떠한 것이 막히지 않고 잘 통 한다"라는 뜻을
가지며 영문으로는 communication & life 직역하면 의사전달과 삶이라는 뜻
이 된다. 그러나 論者가 말하는 소통과 생활이라는 단어에는 단순히 그러한
뜻만 있는 것은 아니다. 혼자만의 언어가 아닌 사람 대 사람, 사람 대 자연,
사람 대 물질의 장벽이 없는 Image language이며 사람이 어떠한 대상에게
삶속에서 표현 할 수 있는 가장 기본적인 것에서부터 가장 진보된 것까지 모
든 것을 아우르는 정신의 언어인 것이며 대중 속에서 공감을 양분으로 살아있
는 언어인 것이다.
문명의 발달과 더불어 사람의 욕구증대는 더 많은 소통을 촉발 시키며 이는
디자인의 발전과 필요성을 증폭시키고 있다. 일예로 SNS를 통한 사람들의 원
활한 소통을 위해 많은 새로운 디자인이 창조되어 사용되고 있다.
그러나 몇백년의 역사를 가진 사람들의 소통의 공간, 과거와 현재를 이어주
는 소통의 공간인 시장은 이러한 문명의 발달로 인해 점점 설 곳을 잃어가고
있다. 지역의 전통문화와 사람들의 생활문화가 고스란히 담겨있는 재래시장은
점차 대형마트의 편리함과 서비스에 밀려 대중적 소통의 공간에서 멀어지며,
냄새나고 낙후된 꺼려지는 공간으로 자리 잡고 있다.
역사가 없으면 현재도 미래도 없다는 상투적인 말에 앞서 재래시장은 시대
의 흐름에 순응하여 변화해야 하며 변화 속에서 역사와 문화를 공존시켜 감성
을 자극하는 전통시장으로서 관광의 명소로 자리해야 한다.해외여행을 가면 그 곳의 전통시장은 전통과 문화를 오감으로 느낄 수 있
다. 그래서 대단히 인기 있는 관광코스로써 많은 관광객들의 소통의 장이 되
어지고 있다. 실제로 외국에는 세계적 명소시장을 육성하여 외국 관광객이 지
역 전통시장을 방문하여 쇼핑과 여행국의 향토성을 이해하고 즐기는 사례가
점점 늘어나고 있다.
우리나라 역시 국가적 차원과 지방자치단체에서 지역진흥과 도심활성화를
위해 전통시장을 위해 많은 노력을 하고 있다.
2008년부터 관광과 쇼핑이 가능한 문화관광형시장을 육성하여(매출 5.3%,
고객 9.0% 증가) 소기의 성과를 거두고 있으며1) "글로벌 명품시장"을 육
성하고 지원하고 있다.
이러한 노력에 필수적으로 적용되어져야 하는 것이 아이덴티티 디자인이다.
시장은 대중들의 소통의 공간이기 때문에 마케팅과 통합브랜드의 계획이 없는
시설적 외향적의 현대화로는 사상누각 일뿐이라는 것은 많은 시행착오들이 말
해 주고 있다. 단순히 대형마트를 모방한 시장의 현대화는 시장과 대형마트의
비교만을 증식시키고 있다. 시장은 단순히 장을 본다는 개념에서 벗어난 대형
마트와의 경쟁대상이 아닌 다른 개념으로써의 공간으로 인식되어진 차별화가
필요하다.
관광객에게는 지역문화와 역사가 공존하며 지역민에게는 정감과 가슴으로
소통 할 수 있는 유니버셜디자인이 적용된 종합문화공간으로 자리 잡아야 할
것이다.
따라서 본 논문에서는 현대인들의 향유욕구를 충족 시켜주는 종합문화공간
인 전통시장으로의 발전과 진정한 글로벌명품시장에 있어 기초가 되어야 할
시각아이덴티티의 개념을 적립하고 전통과 문화이미지를 재확립하는 통합아이
덴티티 프로그램을 연구하여 재래시장활성화를 위한 전통시장으로써의 변화와
오프라인상의 SNS(Social Network Services)로써 대중들과의 소통의 공간
으로 만들고자 한다.
The author defines "Design is communication and life."
Communication is defined in a dictionary as 'well
connected without blocking'. However, communication and
life mentioned in this study is not just containing such
simple meaning. It is an image language communicating
between people, people and the nature and people and
materials without barriers. It is a language of spirit contains everything from the most basic element to the
most advanced elements expressed in people's life and it
is a language alive that obtains nutrients from sympathy of
the public.
Together with development of civilization, the increased
demand of people stimulates more communication and
enhances necessity of design development. For example,
many designs have been created and used to promote
smooth communication between people through SNSs.
However, a traditional market, which plays roles as a
place of communication between people and connects the
past with the present, is losing its place according to
development of civilization. A traditional market, which
keeps local traditional life culture intact, has been excluded
from public communication places and recognized as a
smelly and retarded place to be avoided due to failure in
competition with convenience and service of large discount
stores.
Even if the well known phrase 'There is no the present
and the future without the history' is not considered, a
traditional market should be changed in harmony with
change of time and positioned as a tourist attraction that stimulates emotion of people by mixing the history and the
culture.
When travelling overseas, we may feel the culture and
the tradition in a traditional market of a country through
our five senses. Therefore, a traditional market is a good
tourist attraction and a communication place for tourists. In
fact, countries foster a global known traditional market to
attract foreign tourists and make them understand and
enjoy their locality.
In Korea, many efforts have been made to promote a
local area and activate a city center including fostering
traditional markets both in the national and local
government level.
Korea has achieved some visual results by promoting
culture and tour combined markets, which allows
conducting tour and shopping at one place since 2008
(Sales increased by 5.3% and the number of visitors
increased by 9.0%)57). In addition, it fosters and supports
a 'global luxury market'.
Identity design is an inevitable element in enhancing such
efforts. As a market is a communication place of the public, modernization of facility appearance without a
marketing and integrated branding plan is just a building
built on sand, which is proven by many trials and errors.
Modernization of a traditional market imitating large
discount stores is just encouraging comparison between
them. Therefore, escaping from simple shopping concept, it
is necessary to differentiate traditional markets from large
discount stores as different space, rather than competitors
of large discount stores.
For tourists, a traditional market shall be a total cultural
place adopting universal design where local culture and
history coexist and local residents communicate each other
with their emotion and heart.
Therefore, this study establishes a concept of visual
identity, which is the foundation to develop a traditional
market to a total cultural place and a true global luxury
market in order to meet enjoyment needs of modern
people and investigates integrated identity programs, which
help reestablish tradition and cultural image in oder to
achieve activation of traditional markets and change them
to communication places with the public as offline SNSs
(Social Network Services).
Author(s)
신장섭
Issued Date
2015
Awarded Date
2015. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007197
Alternative Author(s)
Shin, jang seub
Department
산업대학원 산업디자인학과
Table Of Contents
...
Degree
Master
Publisher
제주대학교 산업대학원
Citation
신장섭. (2015). "글로벌 명품시장개발"에 따른 M.I.P 디자인 연구
Appears in Collections:
Graduate School of Industry > Industrial Design
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