제주대학교 Repository

고졸학력 검정고시를 준비하는 학교 밖 청소년들의 사회적 지지가 심리・사회적 적응에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
Effects of Social Support on Psychological and Social Adaptation of the School Dropout Youth Preparing for High School Degree Qualification Examination
Abstract
본 연구는 학교 밖 청소년들의 사회적 지지(정서적 지지, 정보적 지지, 물질적 지
지)가 심리․사회적 적응(심리적응, 사회적응)에 미치는 영향을 알아보고자 하였으
며, 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 사회적 지지는 고졸학력 검정고시를 준비하는 학교 밖 청소년들의 심리․
사회적 적응에 유의미한 영향을 미치는가?
이상의 연구문제를 검증하기 위해 전국 14개 시도에 21개 학교 밖 청소년 지원센
터에서 고졸학력 검정고시를 준비하는 학교 밖 청소년 중 309명을 연구대상으로 설
문조사를 실시하였다.
학교 밖 청소년들의 사회적 지지, 심리․사회적 적응을 알아보기 위해 자기보고
식 질문지를 통하여 조사하였으며, 수집된 자료는 SPSS Statistic 18를 사용하여 빈
도분석, 기술통계, 상관분석, 단순회귀분석, 다중회귀분석을 하였다.
연구의 주요결과는 다음과 같다.
첫째, 사회적 지지가 학교 밖 청소년의 심리․사회적 적응(심리적응, 사회적응)에미치는 영향을 알아보기 위해 단순회귀분석을 실시한 결과 사회적 지지가 높으면
학교 밖 청소년의 심리․사회적 적응, 심리적응, 사회적응을 높이고 사회적 위축,
우울/불안, 비행, 공격성을 낮췄다.
둘째, 사회적 지지의 하위변인(정서적 지지, 정보적 지지, 물질적 지지)이 심리․
사회적 적응의 하위변인인 심리적응(사회적 위축, 우울/불안)과 사회적응(비행, 공격
성)에 미치는 영향을 알아보기 위해 다중회귀 분석을 실시하였으며 사회적 지지의
하위변인인 정서적 지지는 심리·사회적 적응, 심리적응, 사회적응을 높이고 우울/불
안, 비행, 공격성을 낮췄다. 하지만 정보적 지지와 물질적 지지는 심리․사회적 적
응에 영향을 미치지 않았다. 즉 학교 밖 청소년의 심리․사회적 적응을 돕기 위해
사랑, 위로, 애정, 관심 등 정서적 지지가 중심이 되어야 한다는 것을 의미한다.
결론적으로 본 연구는 고졸 검정고시를 준비하는 학교 밖 청소년들의 심리·사회
적 적응을 돕고, 검정고시에서 불합격 하더라도 상황에 적절한 사회적 지지를 제공
하여 학교 밖 청소년이 어려움을 극복하여 포기하지 않고 검정고시를 통한 학력취
득을 할 수 있도록 돕고자 하는데 본 연구의 의의가 있다.
The purpose of this study is to examine the effects of social
support(emotional support, informational support, and material support) on the
psychological and social adaptation(psychological adaptation, social adaptation) of
the out-of-school youth. The subject of study is as follows.
The subject of study 1. Does the social support have significant effects on the
psychological and social adaptation of the out-of-school youth?
Three hundred and nine out-of-school youth preparing for qualification
examination for high school degree from 21 out-of-school youth support centers
in 14 cities all across the nation participated in the research for this study.
Self-report instruments were used to collect the social support, psychologicaland social adaptation data of the out-of-school youth. To analyze collected data,
frequency analysis, descriptive statistics, correlation analysis, and regression
analysis were conducted with SPSS Statistic 18.
The major results of this study are as follows;
First, according to the result of simple regression analysis to examine the
effect of social support on psychological and social adaptation(psychological
adaptation, social adaptation) of out-of-school youth, as the social support
increases, psychological and social adaptation, psychological adaptation, and
social adaptation of the out-of-school youth increased, and the
depression/anxiety, delinquency and aggressive behavior decreased.
Secondly, according to the result of multiple regression analysis to examine
the effect of the lower factors of the social support(emotional support,
informational support, and material support) on the lower factors of
psychological adaptation(social withdrawal, depression/anxiety) and social
adaptation(delinquency, aggressive behavior), as the emotional support increases,
psychological and social adaptation, psychological adaptation, social adaptation
increased and depression/anxiety, delinquency and aggressive behavior decreased.
However, there was no significant effect of informational support and material
support on the psychological and social adaption. It means the emotional support
like love, comfort, affection and care needs to be focused on to help the
out-of-school youth to adapt psychologically and socially.
In conclusion, this study aims to help the psychological and social adaptation
of the out-of-school youth appropriately, even when they fail to pass the
qualification examination for high school degree, so that they are able to carry
on to get over their difficulty and at last, acquire the high school degree
qualification.
Author(s)
이영찬
Issued Date
2015
Awarded Date
2015. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007270
Alternative Author(s)
Lee, Young Chan
Department
교육대학원 상담심리
Table Of Contents
I. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 5
3. 연구가설 5
4. 용어의 정의 6
Ⅱ. 이론적 배경 8
1. 학교 밖 청소년들의 심리·사회적 적응 8
2. 검정고시 14
3. 사회적 지지 15
4. 사회적 지지와 심리·사회적 적응과의 관계 17
Ⅲ. 연구방법 20
1. 연구대상 20
2. 측정도구 24
3. 자료처리 및 분석 27
Ⅳ. 연구결과 및 해석 28
1. 주요 변인의 기술 통계치 28
2. 주요변인들 간의 상관관계 29
3. 사회적 지지가 심리·사회적 적응에 미치는 영향 31
Ⅴ. 논의 및 결론 38
1. 논의 38
2. 결론 40
참고문헌 42
Abstract 49
부록 51
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
이영찬. (2015). 고졸학력 검정고시를 준비하는 학교 밖 청소년들의 사회적 지지가 심리・사회적 적응에 미치는 영향
Appears in Collections:
Education > Counseling Psychology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.