제주대학교 Repository

중학생 학부모의 자아분화와 의사소통이 주관적 행복감에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effects of Self-differentiation and Communication of Parents of Middle School Students on Subjective Happiness : Focusing on Joseonjok People in Yanji, China
Abstract
본 연구는 중학생 학부모의 자아분화와 의사소통이 주관적 행복감에 영향을 미치는지를 알아보고자 하였으며, 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.

연구문제 1. 중학생 학부모의 자아분화가 주관적 행복감에 유의한 영향을 미치는가?
연구문제 2. 중학생 학부모의 자아분화 하위요인이 주관적 행복감에 유의한 영향을 미치는가?
연구문제 3. 중학생 학부모의 의사소통이 주관적 행복감에 유의한 영향을 미치는가?
연구문제 4. 중학생 학부모의 자아분화가 의사소통에 유의한 영향을 미치는가?
연구문제 5. 중학생 학부모의 자아분화와 의사소통 중에서 어느 변인이 행복감에 더 큰 영향을 미치는가?

이상의 연구문제를 검증하기 위해 중국 연길시 소재 조선족 중학교 재학생의 학부모 600명에게 설문조사를 실시하였다.

중학생 학부모의 자아분화와 의사소통 및 주관적 행복감을 알아보기 위해 자기보고식 질문지를 통하여 조사하였으며, 수집된 자료는 SPSS for Windows 20.0 프로그램을 사용하여 빈도, 백분율, 단순회귀분석, 다중 회귀분석을 실시하여 통계 처리하였다.
연구의 주요결과는 다음과 같다.
첫째, 학부모의 자아분화가 행복감에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
둘째, 자아분화의 하위요인 중 정신내적 분화가 행복감에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 대인 관계적 분화, 삼각화, 정서적 단절은 유의한 영향을 미치지 않았다.
셋째, 학부모의 의사소통이 행복감에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
넷째, 학부모의 자아분화가 의사소통에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
다섯째, 자아분화와 의사소통 중에서 의사소통이 행복감에 더 큰 영향을 주는 것으로 나타났다.
결론적으로 본 연구는 자아분화와 의사소통이 중학생 학부모의 주관적 행복감에 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 이는 중학생 학부모의 주관적 행복감을 증진하기 위한 이론적 틀을 제공하고, 인간발달의 중요한 시기에 신체적 정서적 변화를 경험하고 있고 심리적으로 민감하고 불안정한 중학생들에게 '행복한 부모'라는 좋은 심리적 환경을 제공하여 청소년기에 발생할 수 있는 심각한 사회적 문제를 예방하고 해결할 수 있는 근본적이고 효과적인 지지 적 기반이 될 수 있다는 점에서 본 연구의 의의가 있다.
This study was conducted to find out if self-differentiation and communication of parents of middle school students affected subjective happiness; for this, the following subjects for inquiry were set up:

Subject 1. Does self-differentiation of parents of middle school students have a significant influence on subjective happiness?
Subject 2. Do the subfactors of self-differentiation of parents of middle school students have a significant influence on subjective happiness?
Subject 3. Does communication of parents of middle school students have a significant influence on subjective happiness?
Subject 4. Does self-differentiation of parents of middle school students have a significant influence on communication?
Subject 5. Which variable between self-differentiation and communication of parents of middle school students affects more happiness?

A survey was done to verify these subjects, targeting 600 parents of Joseonjok (Korean-Chinese) middle school students in Yanji, China.

The survey was conducted through the self-report questionnaire to investigate self-differentiation, communication and subjective happiness of parents of middle school students; the collected data were treated statistically using a SPSS for Windows 20.0 program, with frequency, percentage, simple regression and multiple regression analyses.
Major results of the study are as follows:
First, self-differentiation of parents had a significant influence on happiness.
Second, the intrapsychic differentiation, among subfactors of self-differentiation, had a significant influence on happiness. Interpersonal differentiation, triangulation and emotional divorce did not have a significant influence on happiness.
Third, communication of parents had a significant influence on happiness.
Fourth, self-differentiation of parents had a significant influence on communication.
Fifth, communication between self-differentiation and communication had more influence on happiness.
As a result, this study identified self-differentiation and communication affected subjective happiness of parents of middle school students. This study has a significance in that these results can be the fundamental, effective foundation of support that prevents and solves severe social issues that can happen in the adolescent period, not only to promote subjective happiness of parents of middle school students, but also to provide psychologically good environment, 'happy parents', to middle school students who are experiencing physical, emotional changes and are psychologically sensitive and unstable in an important period of human development.
Author(s)
최옥화
Issued Date
2015
Awarded Date
2015. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007277
Alternative Author(s)
Choi, Ok-hwa
Department
교육대학원 상담심리
Table Of Contents
I. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 5
3. 연구가설 5
4. 용어의 정의 6

Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 중학생 학부모 7
2. 자아분화 9
3. 의사소통 16
4. 주관적 행복감 18
5. 자아분화와 의사소통 21
6. 자아분화와 주관적 행복감 22
7. 의사소통과 주관적 행복감 23
8. 선행연구고찰 25

Ⅲ. 연구방법 및 절차 28
1. 연구대상 28
2. 연구절차 30
3. 연구도구 30
4. 자료의 분석 33

Ⅳ. 결과 및 해석 34
1. 자아분화, 의사소통, 행복감의 상관관계 34
2. 중학생 학부모의 자아분화가 주관적 행복감에 미치는 영향 34
3. 중학생 학부모의 자아분화 하위요인이 주관적 행복감에 미치는 영향 35
4. 중학생 학부모의 의사소통이 주관적 행복감에 미치는 영향 36
5. 중학생 학부모의 자아분화가 의사소통에 미치는 영향 37
6. 중학생 학부모의 자아분화와 의사소통이 주관적 행복감에 미치는 영향 37

Ⅴ. 논의 및 결론 39

참고문헌 44

49

부록목차 51
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
최옥화. (2015). 중학생 학부모의 자아분화와 의사소통이 주관적 행복감에 미치는 영향
Appears in Collections:
Education > Counseling Psychology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.