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제주 성인문해교육의 실태 및 활성화 방안

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Alternative Title
A Study on the Actual State of Literacy Education for Adults in Jeju and an Activation Plan
Abstract
'문해'는 단순히 문자를 해득하는 것이 아니라 타인과의 소통을 의미한다. 고등교육을 받은 대다수는 대화에서 소통의 어려움을 겪지 않는다. 그러므로 비문해자의 고통을 이해하기 힘들다. 비문해자들은 타인과 협동하기를 꺼리며 학습하기를 피한다.
2001년 유엔총회에서 2003-2012년을 '유엔 문해 10년'으로 정하고 문해가 모든 어린이 · 청소년 · 성인의 기본 생활 기능을 익히는데 핵심요소이며, 기초교육은 21세기 효과적인 사회 · 경제 참여에 필수 불가결한 요소라고 규정했다. 세계인권선언에 명시되어 있는 교육 받을 권리를 박탈당한 수억 명의 사람들은 자신들이 속한 사회 발전에 기여할 수 없으며, 결국 자신의 운명을 스스로 결정하지 못하게 된다는 것이다.
문해 능력이란 자아실현임과 동시에 사회 참여의 기본 수단이다. 문해 능력은 모든 교육의 기본이며 인간 생활의 초석으로 인간의 성장, 사회 경제 발전, 민주주의 가치 실현의 기반이다.
본 연구의 목적은 정규학교교육을 받지 못한 성인들에 대한 제주 성인문해교육의 실태를 파악하고 문해교육학습자들에게 효과적인 교육을 제공하기 위한 문해교육의 활성화 방안을 모색하는 데 있다. 이를 위해 우리나라 성인문해교육의 문헌 연구와 제주의 주요 3개 문해교육기관의 기관장과 직원들을 대상으로 면담과 설문을 실시하여 본 연구의 분석 자료로 사용하였다.
본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 성인문해교육기관에서 문해교육을 받고 있는 성인문해학습자들은 적절한 학습교재의 개발과 교수-학습 방안, 반복학습의 기회 제공, 정규과목 수업 이외의 특별 · 체험 활동 제공 등을 요구하였다. 이러한 요구 실현을 위해 문해교육기관 간의 정보교류 미흡, 홍보 부족으로 인한 문해교육에 대한 인식 부족, 제도적 지원체계 미흡, 예비성인문해학습자들의 접근성 부족, 정부기관의 문해교육에 대한 관심 부족 등의 저해 요인을 완화시킬 필요가 있다.
둘째, 초등학력인정제도를 시행하는 기관의 확대, 제주지역 문해교육기관 종사자들의 기량을 높이기 위한 제주특별자치도 평생교육진흥원의 평생교육기관 간 협력체계 구축, 평생교육 기회 및 정보제공, 종사자 전문연수 등을 제주 전 지역의 문해교육기관을 대상으로 확대하고, 2015년 출범한 제주특별자치도 문해교육협의회의 제주도내 성인문해교육기관 네트워크 협력 추진이 제주 성인 문해교육에 촉진요인으로 작용할 수 있도록 행 · 재정적 지원을 체계적으로 추진해야 한다.
Literacy means communication with others, not simply deciphering letters. The majority of highly educated persons may have no difficulty with communication in conversation. It is therefore hard for them to understand illiterates' distress. Illiterates are reluctant to cooperate with others and try to avoid learning.
The UN general meeting in 2001 designated the decade of 2003-2012 as the UN Literacy Decade and has defined that literacy is a key element in learning the fundamental living functions for all children, adolescents, and adults and that basic education is an essential element for effective social and economic participation in the 21st century. Hundreds of millions of people deprived of the right to education, as specified in the Universal Declaration of Human Rights, cannot contribute to the development of their society and may ultimately fail to decide on their fate for themselves.
Literacy is a fundamental means for self-realization and social participation. It is not only the basis for every type of education but also the foundation for human growth, social and economic development, and realization of democratic values as the cornerstone for human life.
The purpose of this study was to investigate the actual state of literacy education for adults in Jeju who had failed to receive regular school education and to develop a plan for activating literacy education so that learners could be given effective literacy education. For this purpose, literature review concerning literacy education for adults in South Korea was performed and a survey and interviews were conducted with the directors and employees of three principal literacy education institutions in Jeju. The data were analyzed in this study.
From this study, the following conclusion was drawn: First, adult learners receiving literacy education at literacy education institutions for adults required development of good learning materials and teaching-learning plans and wanted to be given chances for repetitive learning and special and experiential activities other than the classes for regular subjects. To meet these requirements, it is necessary to reduce the obstacles, including poor information exchange among literacy education institutions, poor awareness of literacy education due to limited publicity, poor institutional support systems, poor accessibility of adult literacy learners-to-be, and limited interest of government agencies in literacy education.
Second, it is necessary to pursue systematic administrative and financial support so that expanding the institutions with the elementary education recognition system, building a system of cooperation among lifelong education institutions in the Jeju Special Self-Governing Province Lifelong Education Promotion Institute to improve the ability of employees at literacy education institutions in Jeju, providing information and chances for lifelong education, expanding special training for employees to literacy education institutions throughout Jeju, and pursuing networking of literacy education institutions for adults in Jeju by the Jeju Special Self-Governing Province Literacy Education Association can serve to facilitate literacy education for adults.
Author(s)
오영옥
Issued Date
2015
Awarded Date
2015. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007344
Alternative Author(s)
Oh, Young ok
Department
교육대학원 교육행정전공
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 문제 3
3. 연구의 제한점 3
4. 용어의 정의 4

Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 문해교육의 개념 6
2. UNESCO의 문해교육 10
3. 우리나라 성인문해교육 14
4. 제주 성인문해교육 현황 23
5. 선행연구 분석 28

Ⅲ. 연구방법 31
1. 문헌 연구 31
2. 심층 면접 31
3. 자료 수집 및 분석 33

Ⅳ. 연구결과 35
1. 제주 성인문해교육의 실태 35
2. 제주 성인문해교육기관 운영의 문제점 43
3. 제주 성인문해교육 활성화 방안 51

Ⅴ. 요약 및 결론 54
1. 요약 54
2. 결론 56
3. 제언 57

참고문헌 58

ABSTRACT 62

부록 1. 설문지 65
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
오영옥. (2015). 제주 성인문해교육의 실태 및 활성화 방안
Appears in Collections:
Education > Educational Administration and Educational Consulting
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