제주대학교 Repository

치위생전공대학생의 자기효능감과 전공만족도

Metadata Downloads
Alternative Title
Self-efficacy and the satisfaction on dental hygiene-majoring students
Abstract
고교입시생이 대학이나 전공을 정함에 있어 많은 부분이 자신의 적성이나 흥미를 반영하지 못하고 주변의 권유나 취업전망, 또는 자신의 수능성적에 맞추어서 정하게 된다. 이러한 과정으로 대학에 진학한 많은 수의 학생들이 자신의 적성이나 흥미에 맞지 않는 전공과정을 견디지 못하고 중도에서 전과를 하거나 자퇴, 휴학이라는 선택을 하고 있다. 이는 중도에서 포기하고 다시 인생설계를 들어가는 학생 자신뿐만 아니라 그 학생이 속한 대학에서도 많은 낭비가 아닐 수 없다.
본 연구의 목적은 이러한 상황의 치위생전공대학생의 자기효능감과 전공만족도를 검증하고, 어렵다고 쉽게 포기하거나 좌절하지 않는 자기효능감을 매개로 전공에 대한 만족도를 높여서 치위생전공대학생들의 학업성취와 학과나 대학의 발전방안을 모색하는데 있다.
이러한 연구목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 인구통계학적 변인에 따른 치위생전공대학생의 자기효능감은 어떠한가?
둘째, 제주의 지역적 요인에 따른 치위생전공대학생의 자기효능감은 어떠한가?
셋째, 인구통계학적 변인에 따른 치위생전공대학생의 전공만족도는 어떠한가?
넷째, 제주의 지역적 요인에 따른 치위생전공대학생의 전공만족도는 어떠한가?
이를 위해 제주지역에 소재하는 H대학의 치위생과에 재학 중인 치위생전공대학생을 대상으로 2014년 11월 28일부터 12월 5일까지 설문을 실시하였다. 제주의 지역적 요인과 자기효능감, 전공만족도에 대한 조사임을 밝히고 학년별로 설문지를 배부하여 본인이 직접 작성하게 한 다음 회수하여 전수 조사하였다. 학생 수의 한정으로 인한 연구의 신뢰도 보완을 위하여 제주출신 치위생전공대학생 중 2학년 2명을 선정하여 개별인터뷰(12월 8일)를 추가로 실시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 인구통계학적 변인에 따른 치위생전공대학생의 자기효능감은 군필자가 많은 남자가 높게 나왔고, 전공 관련 아르바이트 경험이 있는 학생이 높았으며, 가정의 월 소득이 비례하지 않았으며, 고교성적도 비례하지 않았다. 이는 사회경험이 자기효능감에 도움을 주고 있다는 것을 나타내고 교육과정 중 현장실습에 대한 필요성을 나타냈다.
둘째, 제주의 지역적 요인에 따른 치위생전공대학생의 자기효능감은 자기효능감의 하위요소중 하나인 과제난이도 선호에서 괸당의 영향력을 인정하는 학생에게서 높게 나타났다. 이것은 유대관계의 영향력이 중요함을 나타냈다. 그러나, 개별 인터뷰의 결과 잘못된 영향력이 자기효능감에서 부(-)적이 역할도 할 수 있음을 나타냈다.
셋째, 인구통계학적 변인에 따른 치위생전공대학생의 전공만족도는 현장 실습등의 경험이 많은 3학년이 가장 높게 나타났으며, 전공 관련 아르바이트 경험이 있는 학생이 높게 나타났다. 이 또한 사회경험이나 전공과정중 현장실습에 대한 필요성을 나타냈다.
넷째, 제주의 지역적 요인에 따른 치위생전공대학생의 전공만족도는 제주의 교육여건에서 긍정의 답변을 한 학생이 전공만족도의 모든 하위요소에서 높은 점수를 보였다. 이 같은 결과는 대학의 교육여건이 개선되면 전공만족도도 높아진다는 것을 나타냈다.
Highschool students mostly choose their major or university based on their surroundings, suggestions, job prospects, or Korean SAT score, rather than reflecting their aptitude or interests. This lead to the switch of major, drop-out, quitting of colleges of students. It is such a waste of time for students trying to designing their life plan as well as universities, which is trying to attract more students.
The purpose of this study is to verify self-efficacy and satisfaction on the students majoring dental hygiene under the situation, thereby enhancing their satisfaction on major based on self-efficacy to accomplish academic achievement of the students and development of department and colleges.
To meet this purpose, issues for this study are as follows: 
First, what is the level of self-efficacy of dental hygiene students based on demographic variables?
Second, what is the level of self-efficacy of dental hygiene students based on the regional factors of Jeju?
Third, what is the level of satisfaction on major of dental hygiene students based on demographic variables?
Fourth, what is the level of satisfaction on major of dental hygiene students based on the regional factors of Jeju?
To accomplish its purpose, a survey was conducted to dental hygiene students in H college from the 28th of November to 5 December, 2014. Students were told that the survey is about identifying regional factors, self-efficacy, and their satisfaction on majors. Questionnaire was distributed to every school-grade students for writing. The questionnaire then collected for analysis. To supplement the reliability of this study for its limited number of students, two sophomore dental hygiene students from Jeju was selected for individual interview(8 Dec, 2014).

The result of this study is as follows

First, self-efficacy of dental hygiene students based on demographic factors was high on men who discharged from military service and those who experienced part-time job while monthly household income and high school scores were not proportionate with that. It implies that social experience help building self-efficacy and suggest the need for field practice in academic education.
Second, self-efficacy of dental hygiene students based on regional factor of Jeju was high on students who admit the influence of 'Geung-dang(close relation in Jeju language)'in preferring the level of tasks, which is low-level factor of self-efficacy. This reflects the importance of relational influence. However, individual interview results showed that wrong influence can act as a minus factor in building self-efficacy.
Third, level of satisfaction on dental hygiene-majoring students based on demographic variables was high in junior students who have many experiences such as hands-on training, etc. Students who worked at related fields as a part time job were also high. It implies the need for hands-on training in social experience or major courses.
Fourth, the level of satisfaction on major of dental hygiene students based on the regional factors of Jeju was high on those who positively responded to education situation of Jeju in all subordinated factors of satisfaction on major. This suggest the improvement of educational environment of college lead to the satisfaction of the major.
Author(s)
박경선
Issued Date
2015
Awarded Date
2015. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007345
Alternative Author(s)
Park, Kyung Sun
Department
교육대학원 교육행정전공
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 문제 3
3. 연구의 제한점 4
4. 용어의 정의 4

Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 치위생사 7
2. 자기효능감 14
3. 전공만족도 16
4. 제주의 지역적 요인 18

Ⅲ. 연구방법 20
1. 연구 대상 20
2. 연구 도구 23
3. 자료 분석 27

Ⅳ. 연구결과 및 해석 28
1. 인구통계학적 변인에 따른 치위생전공대학생의 자기효능감 28
2. 제주의 지역적 요인에 따른 치위생전공대학생의 자기효능감 31
3. 인구통계학적 변인에 따른 치위생전공대학생의 전공만족도 34
4. 제주의 지역적 요인에 따른 치위생전공대학생의 전공만족도 37
5. 치위생전공대학생의 개별인터뷰 43

Ⅴ. 결론 및 제언 47
1. 요약 및 논의 47
2. 결론 51
3. 제언 54

참고문헌 55

ABSTRACT 58

부록 설문지 61
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
박경선. (2015). 치위생전공대학생의 자기효능감과 전공만족도
Appears in Collections:
Education > Educational Administration and Educational Consulting
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.