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해양생물을 활용한 STEAM 프로그램이 초등학생들의 과학 탐구 능력 및 정의적 영역에 미치는 효과

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Alternative Title
Effects of STEAM Program Utilizing Marine Organisms on Scientific Inquiry Activity and Affective Domains of Elementary Students
Abstract
본 연구는 해양생물이 살아갈 수 있는 환경을 조성하고 채집한 생물을 직접
기르고 관찰하는 STEAM 프로그램을 개발하고 적용함으로서 초등학생의 과학
탐구능력, 창의적 문제해결력 및 과학적 태도에 어떤 영향을 미치는지 밝히기
위해 이루어졌다. 이를 위하여 제주도 해안 조간대 조수웅덩이에서 쉽게 찾아
볼 수 있는 '해양생물'을 소재로 STEAM 프로그램을 개발한 후 J도 소재 H초
등학교 6학년 학생을 대상으로 적용하였다. 실험 집단과 비교 집단으로 나누어
본 연구에서 개발한 STEAM 프로그램과 전통적 방식의 일반 수업을 각각 적
용한 결과, 과학 탐구 능력, 창의적 문제해결력 및 과학적 태도에서 실험 집단
이 비교 집단보다 유의미하게 향상되었다는 것을 알 수 있었다. 따라서 본 연구
의 해양생물을 학습 소재로 활용한 STEAM 프로그램은 학생들의 해양생물에
대한 관심을 향상시킴은 물론 과학 탐구 능력, 창의적 문제해결력 및 과학적 태
도 향상에 효과를 나타내어 앞으로 지역 특성이 있는 학습 자료를 활용한
STEAM 프로그램 개발이 요구된다.
The aim of this study is to develop and apply the STEAM program with
the theme of 'Create an environment that can live marine organisms,
observing and grow their own gathering marine organisms', in order to
examine the effect of it on the scientific inquiry activity, the creative
problem solving ability and the scientific attitude. For achieving this
objective, developed the STEAM program of 'Marine organisms' that can
easily observe at a tide pool in the intertidal zone of Jeju coast, and applied
it to the sixth grade of H elementary school in Jeju city, Jeju Special
Self-Governing Province. When the developed STEAM program and
traditional teaching program to the experimental group and the control group
was applied, respectively, the experimental group's scientific inquiry activity,
the creative problem solving ability and the scientific attitude are
significantly improved than the control group. Thus, the developed STEAM
program of 'Marine organisms' is positively affected on students' interest ofmarine organisms, and improved their scientific inquiry activity, the creative
problem solving ability and the scientific attitude. Therefore, in future, it is
required the development of the STEAM programs utilizing the learning
materials of regions such as this study.
Author(s)
문승환
Issued Date
2015
Awarded Date
2015. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007373
Alternative Author(s)
Moon, Seung Hwan
Department
교육대학원 초등과학교육
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 목적 및 필요성 1
2. 연구 문제 2
3. 연구의 제한점 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. STEAM 교육 4
2. 해양 교육 6
Ⅲ. 연구 절차 및 방법 12
1. 연구 절차 12
2. 교육과정 분석 13
3. STEAM 프로그램 개발 15
4. 검사 도구 15
5. 연구 대상 18
6. 실험 설계 18
7. 자료 분석 19
Ⅳ. 연구 결과 및 고찰 20
1. 프로그램 개발 20
2. STEAM 프로그램 적용 24
Ⅴ. 결론 및 제언 35
참고 문헌 37
부록 40
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
문승환. (2015). 해양생물을 활용한 STEAM 프로그램이 초등학생들의 과학 탐구 능력 및 정의적 영역에 미치는 효과
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Science Education
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