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스마트기기를 활용한 6학년 과학과 환경 관련 STEAM 프로그램 개발 및 적용

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Author(s)
김지훈
Issued Date
2015
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007374
Abstract
본 연구는 스마트기기를 활용한 초등학교 6학년 과학과 환경 관련 융합인재교
육(STEAM) 프로그램을 개발하고 적용하여 초등학생의 학업성취도, 친환경 생활
습관 형성 그리고 과학 흥미도에 영향을 미치는지 알아보고자 하는데 목적이 있
다. 이를 위해 2007 개정교육과정 6학년 과학과 환경 단원 내용을 분석하여 스마
트기기를 활용한 STEAM 프로그램을 개발하였다. 제주도내 B초등학교 6학년 2
개반을 비교 집단, 실험 집단으로 선정하여 비교 집단은 일반이론수업, 실험 집단
은 총 9차시의 STEAM 프로그램을 적용하였다. 수업을 적용한 결과, 실험 집단
은 비교 집단보다 친환경 생활습관형성에서 유의미한 향상을 보였다. 그러나 학
업성취도 및 과학 흥미도는 두 집단 간에 유의미한 차이는 없었다. 이를 통해 스
마트기기를 활용한 환경 관련 STEAM 프로그램은 일반이론수업을 적용하는 것
보다 초등학생들의 친환경 생활습관 형성을 높이는 데 효과적이었음을 알 수 있
었다.
program using smart equipment on environment in sixth grade of elementary
science, and examine whether the STEAM lessons can affect on academic
achievement about the environment, eco-friendly life habit and interest in
science. The STEAM program utilizing smart devices was developed by
analyzing the environmental sections of the sixth grade science on 2007
revised curriculum. Study subjects were divided the control and experimental
groups. The control group had a traditional science class, the experimental
group had STEAM program. As a analysis result, only the experimental
group was increased significantly in the eco-friendly life habit. But, there
was no significant change in academic achievement and scientific interest.
As the reason for these results, it can be seen that the changes of academic
achievement and scientific interest is difficult on short-term program.Therefore, it is necessary to be developed applicable STEAM programs in
the long term. In conclusion, this program utilizing smart devices through
STEAM has been able to know that it was effective in improving the
students' eco-friendly lifestyle habits compared to the general theory class.
Alternative Title
Development and Application of STEAM Program Using Smart Equipment on Environment in Sixth Grade of Elementary Science
Department
교육대학원 초등과학교육
Awarded Date
2015. 8
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 목적 및 필요성 1
2. 연구 문제 2
3. 연구의 제한점 2
II. 이론적 배경 4
1. 초등과학과 환경교육 4
2. STEAM 교육 7
3. 스마트교육 10
III. 연구 절차 및 방법 12
1. 연구 절차 12
2. 환경 관련 교육과정 분석 13
3. STEAM 프로그램 개발 절차 14
4. 검사 도구 15
5. 연구 대상 18
6. 실험 설계 19
7. 자료 분석 20
Ⅳ. 연구 결과 및 고찰 21
1. 집단별 수업 내용 21
2. STEAM 프로그램 적용 결과 24
Ⅴ. 결론 및 제언 32
참고문헌 34
ABSTRACT 39
부 록 41
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김지훈. (2015). 스마트기기를 활용한 6학년 과학과 환경 관련 STEAM 프로그램 개발 및 적용
Type
Dissertation
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Science Education
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