제주대학교 Repository

비계 설정을 위한 초등 국어 교과서의 읽기 전 활동 구성 방안 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on Formulating Pre-reading Activities in Elementary Korean Language Arts Textbooks for Scaffolding
Abstract
본 연구는 초등학교 국어 교과서에서 비문학텍스트를 다룬 읽기 전 활동에 한
하여 읽기 전 활동에서 비계 설정이 어떻게 구성되어야 하는지 살펴보고, 기존 교
과서의 읽기 전 활동을 분석한 뒤에, 그에 따라 비계 설정을 위한 읽기 전 활동을
구성해보는 데 목적이 있다.
Ⅱ장에서는 비계 설정의 본질과 읽기 전 활동의 관계를 살펴보았다. 읽기 전 활
동이 '텍스트 형태의 유능한 타자'의 역할을 하기 위해서는 학습자가 가지고 있는
임계점을 자극하도록 비계 설정을 할 필요가 있다. 따라서 읽기 전 활동의 비계
설정 요소는 Sigal이 주장한 '언어의 매개'와 읽기 지도에서 고려해야 할 독자, 텍
스트, 목표의 세 가지 요인을 바탕으로 정리해보았다. 읽기 전 활동의 비계 설정
요소는 낮은 단계의 거리 두기, 중간 단계의 거리두기, 높은 단계의 거리 두기로
층위를 나눌 수 있으며 이를 읽기 목적 요소, 텍스트 요소(독해전략), 독자 요소
(배경지식)라는 기준을 두고 각 층위에서 어떠한 형태로 나타나는지에 따라 비계
설정의 수준을 나눠보았다.읽기 전 활동이 가지고 있는 다양한 역할을 하기 위해서 기존의 읽기 후 활동에
집중된 목표 활동을 읽기 전 활동에 적절히 분산시켜 학습자가 텍스트를 읽으며
목표에 따라 전략적으로 텍스트를 읽을 수 있어야 한다. 읽기 전 활동은 단순히
텍스트를 읽기 전에 접하고 끝나게 되는 단절되는 읽기 전(前) 활동이 아니라 읽
는 순간에도, 읽고 나서 이어지는 지속적인 기억으로 보고 읽기 전 활동은 읽기
전-중-후 활동에 바탕이 되는 읽기 전(全) 과정으로 의미를 재정립하였다.
이러한 전제를 바탕으로 비계 설정을 위한 읽기 전 활동 반영 방향을 읽기 목적
요소, 텍스트 요소, 독자 요소를 기준으로 설정하였다. 먼저 읽기 목적요소에서 반
영 방향은 학습 목표와 연관한 독자 만의 목적 갖추고, 읽기 중․읽기 후 활동 미
리 살펴보는 것이고, 텍스트 요소에서는 어휘와 읽기 전략을 미리 살펴보는 것이
며, 독자 요소에서는 배경 지식과 연관한 경험을 상기하며 배경 지식과 연관한 텍
스트에 대한 추론 활동을 하는 것이다.
Ⅲ장에서는 Ⅱ장에서 살펴본 읽기 전 활동의 비계 설정 요소를 바탕으로 2009
개정 교육과정 3~4학년 초등학교 국어교과서 비문학텍스트 제재로 한 차시를 분
석해보았다. 분석한 결과, 읽기 목적은 대부분 학습목표에서 주어지고 있고 학습
자들의 자율적인 읽기 목적 설정이 이루어지지 않고 있다는 점, 비문학텍스트를
다룬 차시임에도 불구하고 텍스트 관련 기초적인 전략이 부족하다는 점, 배경지
식 활성화를 위해 자료만 제시하거나 단순히 경험만 묻고 있고, 텍스트에 관한 학
습자의 추론이나 예상과 같은 고차원적인 인지 활동이 부족하다는 점, 이해 학습
과 적용 학습에서 읽기 전 활동의 차이가 뚜렷하지 않은 점을 시사점으로 하였다.
이를 바탕으로 읽기 전 활동 비계 설정의 원리로 자기 주도의 원리, 상호작용의
원리, 전략제시의 원리를 제시하였고, 이 원리를 바탕으로 비계 설정을 위한 읽기
전 활동 구성 원리 모형을 제시하여 3학년 1학기 10단원 '생생한 느낌 그대로'를
이해 학습 차시와 적용 학습 차시를 구분한 읽기 전 활동을 구안해보았다.
The present study focuses on pre-reading activities of non-literary texts
in elementary Korean language arts textbooks to investigate how
scaffolding should be organized in pre-reading activities, and analyzes the
pre-reading activities in existing textbooks with a view to organizing a
pre-reading activity for scaffolding.
Chapter Ⅱ describes the essence of scaffolding and its relationship with
pre-reading activities. To have pre-reading activities serve as 'capable
others in the form of texts', scaffolding needs to stimulate the critical
points learners have. Accordingly, the scaffolding components ofpre-reading activities are explicated here in terms of readers, texts and
objectives that need be considered in reading instruction and 'the medium
of language' asserted by Sigal. The scaffolding components of
pre-reading activities can be divided into three tiers, i. e. low-, mid- and
high-tier distancing. Then, the levels of scaffolding are determined based
on reading objective components, text components(reading strategies) and
reader components(background knowledge) in accordance with how those
levels appear in each tier.
In order for pre-reading activities to play diverse roles, the existing
goals focused on post-reading activities should be distributed
proportionately toward pre-reading activities so that learners can read
texts strategically in line with goals. Pre-reading activities are redefined
here as not discontinuous preliminary activities encountered and finished
prior to reading texts but an entire process underpinning
pre-/-intra-/post-reading activities where the very moment of reading
constitutes a continuous memory formed after reading.
Based on the assumption, the orientation of pre-reading activities for
scaffolding are set based on reading objective, text and reader
components. First, the orientation reflected in the reading objective
component involves setting up readers' own goals associated with
learning goals and seeing intra-/post-reading activities beforehand. In the
text component, vocabulary and reading strategies are previewed. The
reader component involves recalling personal experiences and reasoning
texts in light of background knowledge.
Based on the components of scaffolding mentioned in chapter II, chapter
Ⅲ analyzes a lesson with a non-literary text material in the elementary
Korean language arts textbooks for 3rd and 4th graders as per the 2009
Revised Curriculum. The analysis findings are as follows.
Reading objectives are mostly given under learning goals. Learners donot set up reading objectives of their own volition. Despite the lesson
dealing with non-literary texts, text-related fundamental strategies are
insufficient. As an effort to promote background knowledge, materials are
presented or simple experiences are asked with few high dimensional
cognitive activities such as learners' textual inference or deduction. No
significant difference exists in pre-reading activities between
comprehension and application in learning. Based on these findings, this
study proposes the principles of pre-reading activities for scaffolding, i. e.
self initiation, interaction and strategy presentation. Based on these
principles, a pre-reading activity organization model for scaffolding is
proposed. Lastly, pre-reading activities are formulated for comprehension
and application lessons of the unit 10 'As you feel it' in the textbook for
the first semester for 3rd graders.
Author(s)
임은진
Issued Date
2015
Awarded Date
2015. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007376
Alternative Author(s)
Lim, Eun Jin
Department
교육대학원 초등국어교육
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성과 목적 1
2. 선행연구 검토 3
3. 연구 문제 및 제한점 8
Ⅱ. 비계 설정의 본질과 읽기 전 활동 10
1. 비계 설정의 본질 10
2. 비계 설정을 위한 읽기 전 활동의 특성 18
3. 비계 설정을 위한 읽기 전 활동의 구성 방향 36
Ⅲ. 비계 설정을 위한 읽기 전 활동의 구성 원리 43
1. 국어 교과서의 읽기 전 활동 검토 43
2. 읽기 전 활동 비계 설정의 원리 64
3. 비계 설정을 위한 읽기 전 활동 구성의 실제 66
Ⅳ. 결론 79
참고 문헌 83
ABSTRACT 85
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
임은진. (2015). 비계 설정을 위한 초등 국어 교과서의 읽기 전 활동 구성 방안 연구
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Korean Language Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.