제주대학교 Repository

아동의 SSI 성격유형에 따른 색채 선호에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on Color Preference According to SSI Personality Types of Children : for 6th Grade Elementary School Students
Abstract
본 논문은 다양한 성향을 가지고 있는 아동들의 성격유형과 그에 따른 색채 선
호와의 관계를 분석 연구한 내용이다. 아동에게 있어서 색채의 선택은 잠재된 생
각과 감정을 표현하는 매우 중요한 수단이다. 색채는 인간의 심리와 정서에 영향
을 미치며 특히, 아동의 전인적 발달에 상당한 관련성을 지니고 있다. 색채와 성
격 사이에 유의미한 관련성이 있다는 사실이 밝혀지고 색채심리에 관한 연구가
중요시되고 있지만, 다양한 성격에 따른 연구가 부족한 것이 사실이다. 그 중에
서도 아동 개개인의 문제일 뿐 아니라, 사회적 문제이기도 한 아동의 다양한 성
격유형에 따른 색채연구가 필요하다고 본다.
본 논문은 제주특별자치도 한라초등학교 6학년 남 여 아동들을 대상으로 SSI
성격유형검사를 실시하여, 다양한 성격유형을 알아보고 분류된 성격에 따라 선호
하는 색을 조사하여 분석하였다. 조사대상으로 초등학교 6학년을 선택하였는데,
이는 이 시기가 성격이 형성된 시기이며 색에 대한 개념과 인지가 어느 정도 형
성되었다고 보았기 때문이다. 아동을 다양한 성격유형으로 분류하고 기존의 연구
와 비교하여 최근 아동들이 색에 대해 어떠한 성향을 보이는지 알아보았으며 효과적인 미술교육의 방향도 제시하였다.
초등학교 6학년 아동의 색채 선호 결과, 남자 아동은 파랑, 무채색, 노랑을, 여
자 아동은 파랑, 노랑, 자주를 가장 두드러지게 선호하는 것으로 나타났으며, 또
한 성별의 구분 없이 거의 공통적으로 좋아하는 색상은 파랑과 노랑으로 나타났
다.
성격유형에 따른 선호 색채와의 관계는 8가지 성격유형에 따른 색채 선호 경향
으로 분석해보았다.
외향형과 내향형 아동의 관계에서, 개인의 에너지와 초점이 외부로 향하는 외
향형의 아동일수록 대체로 파랑, 무채색, 노랑, 자주 등의 색채를 선호하고, 에너
지를 받고 내부에 집중시키는 내향형 아동일수록 파랑을 선호하는 것으로 나타났
다.
실제형과 상상형 아동의 관계에서는 사실이나 세부적인 사항에 집중하는 실제
형 아동일수록 파랑, 노랑을 선호하고, 아이디어를 내는 것을 좋아하거나 이론
및 포괄적인 사항들에 집중하는 상상형 아동일수록 파랑, 무채색, 빨강을 선호하
는 것으로 나타났다.
사고형과 감정형 아동의 관계를 살펴보면, 논리적이고 객관적인 판단기준에 따
른 결정을 내리는 사고형 아동일수록 파랑, 무채색을 선호하고, 개인적이고 주관
적인 기준에 따른 결정을 내리는 감정형 아동일수록 파랑, 노랑을 선호하는 것으
로 나타났다.
조직형과 유연형 아동의 관계에서는 생활 속에서 구조와 조직을 부여하기를 좋
아하는 조직형 아동일수록 파랑, 노랑, 자주를 선호하는 것으로 나타났고, 생활
에서 자유로움과 융통성을 가지려고 하는 유연형 아동일수록 파랑과 무채색을 선
호하는 것으로 나타났다.
위와 같이 분석한 결과 초등학교 6학년 아동들은 성별에 따른 색채 선호에 차
이가 있었고, 성격유형과 색채 선호와의 관계에 있어서도 그 상관관계가 나타나
고 있음을 알 수 있었다. 이상의 결과로 아동의 성격유형에 따른 색채 선호는 유
의미한 관계가 있으며 아동의 선호 색채는 아동의 행동을 해석하고 예측하는 데
필요한 기초자료로 활용될 수 있음이 시사되었다. 그러나 중요한 것은 이러한 차
이가 어떠한 이유로 나타나는 지에 대한 것이다. 따라서 성격유형에 따른 색채선호의 관계를 본질적으로 규명하기 위한 연구가 후속되어야 할 것이다.
This paper is an analysis of the relationship between personality
types of children and their color preference. Color choice is an
important means of expressing subconscious thoughts and feelings
for children. Color affects people's psychology and emotion, and in
particular it has a great relevance with children's holistic development.
Although it has been identified that color and personality have a significant
relevance and research on color psychology has gained importance, studies on
various personality types are still scant. In particular, there is a need for a
color study according to children's various personality types as this matter is
not only an individual issue but a social issue as well.In this study SSI personality type test was administered to sixth
grade male and female students of Halla Elementary School in Jeju
Special Self-Governing Province to identify various personality types
and analyze preferred color according to each categorized personality
type. Sixth grade students were selected as the subjects of the study
because it was assumed that the children in this period of
development have their personality developed and that their
cognition and conception are formed to some degree. The subjects
were categorized into various personality types and the children's
preference towards color was investigated by comparing to existing
studies. In addition, this paper suggests a direction for an effective
art education.
The color preference results of sixth grade elementary school
students showed that the boys preferred blue, achromatic color, and
yellow, while the girls preferred blue, yellow, and plum. Moreover,
blue and yellow were preferred by almost all the subjects, regardless
of their gender.
The relationship between personality type and preferred color was
analyzed with color preference tendency according to eight
personality types.
Extroverted children, who get their energy and focus their attention
externally, generally preferred various colors, including blue, no
color, yellow, plum. Introverted children, who get their energy and
focus their energy internally, preferred blue.
Practical type children, who focus on facts and details, preferred
yellow. Imaginative type children, who favor providing ideas or focus
on theories and comprehensive matters, preferred blue, achromatic
color, and red.Thinking type children, who make decision based on logical and
objective criteria, preferred blue and achromatic color. Feeling type
children, who make decision based on individual and subjective
criteria, preferred blue and yellow.
Organized type children, who favor assigning structures and groups,
showed a greater preference to blue, yellow, and plum, and flexible
type children, who tend to have more freedom and flexibility,
preferred blue and achromatic color.
As described above, there was a difference in color preference
depending on gender for the sixth grade elementary school students
and a correlation between color preference and personality type. The
results show a significant relationship between children's personality
type and color preference and suggest that a child's preferred color
can be used as a baseline data in analyzing and predicting the child's
behavior. However, a more important matter is to identify the
reasons underlying these differences. Thus, follow-up studies are
necessary to essentially identify the relationship between personality
type and color preference.
Author(s)
진영지
Issued Date
2015
Awarded Date
2015. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007382
Alternative Author(s)
Jin, Yeong Ji
Department
교육대학원 초등미술교육
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 목적 1
2. 연구의 범위 및 방법 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 색채의 이해 4
2. 아동의 색채 인지 발달 과정 13
3. 색채 선호에 영향을 미치는 요인 20
4. 아동의 성격과 색채 선호에 관한 선행연구 23
5. 융의 성격유형론 34
6. SSI 성격유형검사 37
Ⅲ. 아동의 SSI 성격유형에 따른 색채 선호 분석 47
1. 연구 대상 및 기간 47
2. 연구 방법 및 절차 48
3. 아동의 SSI 성격유형에 따른 색채 선호 분석 결과 56
Ⅳ. 결론 66
참고 문헌 70
ABSTRACT 72
부 록 75
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
진영지. (2015). 아동의 SSI 성격유형에 따른 색채 선호에 관한 연구
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Art Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.