제주대학교 Repository

협동학습을 통한 창의성 신장 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on increasing creativity by collaborative learning : Focused on the integrated formative activity in 3rd grade
Abstract
본 연구는 미술교과의 내용 중 조형 활동을 중심으로 타 교과의 관련내용을
통합하여 재구성함으로써 미술교과의 내용을 확장ㆍ심화하여 관심과 흥미를 유
발시키고 여기에 협동학습을 연계하여 자신감과 창의성을 신장시키는데 목적이
있다.
본 연구에서는 초등학교 3학년을 중심으로 미술교과와 타 교과에서 조형 활
동에 맞는 주제를 추출하여 연구의 목적에 맞도록 교육과정을 재구성하고 협동
학습에 바탕을 둔 교과통합 지도안을 구안하여 수업에 적용함으로써 창의성의
신장을 돕고자 하였다.
이에 먼저 초등 3학년 미술교육과정을 검토하여 연구 목적에 맞는 학습 요소
를 추출하고 협동학습에 바탕을 둔 통합적 조형 활동 지도안을 구안하였다. 또
한 미술과의 대표적인 수업 모형중의 하나인 '창의적 문제해결 모형'을 적용하
여 문제인식, 아이디어 탐색, 아이디어 정교화, 아이디어 적용, 종합 및 재검토
과정으로 수업에 적용하였고, 수업 효과에 대한 실증으로써 수업과정에서의 학
생들의 작품제작 과정과 모둠활동지, 수업실행 후 학생작품을 관찰하는 관찰법으로 미술표현력, 자신감, 의사소통을 관찰하였으며, 창의성의 변화를 정량적으
로 검증하기 위하여 창의성 검사를 수업적용 전, 후로 나누어 실시하였다.
초등학교 3학년의 한 학급 28명을 대상으로 통합적 조형 활동 중심의 협동학
습을 적용한 결과 다음과 같은 결과를 얻었다.
첫째, 수업 과정에서 관찰한 결과 협동학습을 통해 서로 도와주고 배려하며
칭찬과 격려하는 분위기가 형성되어 의사소통이 활발해졌고, 자신의 역할을 수
행하면서 모둠 원들의 인정을 받게 되어 자신감이 높아졌으며 미술시간이 창의
적인 조형 활동으로 바뀌면서 표현력이 신장되었다.
둘째, 창의성 검사를 수업적용 전, 후로 나누어 실시한 결과 각 요소의 도달
점이 90% 넘게 나타났으며, 변화의 폭은 작게는 14.8%에서 많게는 46.6%의 증
가를 보이는 것으로 나타났다. 이렇게 전 요소에서 향상된 것으로 보아 대부분
의 학생들이 조형 활동에 대한 관심이 높아졌으며 능동적으로 미술 활동에 참
가하게 되었음을 알 수 있다. 특히 다른 창의성 요소에 비해 시작점이 50%로
유달리 자신이 없어했던 형태, 색, 공간, 위치 등을 조화롭게 구성하는 능력인
정교성 검사에서 도달점이 96.4%로 큰 폭 상승한 결과는 자신에게 부족하다고
생각되는 부분이 협동학습을 기반으로 한 통합적 조형 활동으로 자신감이 향상
되었다는 것을 보여주고 있다.
결론적으로 통합적 조형 활동 중심의 협동학습이 자신감과 표현력, 의사소통
능력을 향상시켜 줄 뿐만 아니라 유창성, 독창성, 융통성, 개방성, 정교성, 종합
하는 능력의 창의성 신장에도 긍정적인 영향을 끼친다는 것을 알 수 있다.
The Purpose of this study was to develop of creativity and confidence that is
related to cooperative learning. It is focused on formative activities
reorganizing in art subject to expand and improve the contents. To achieve
this purpose, the Integrated formative activities' instructions were developed
through extracting topics from 3rd grade students' art and other textbooks
appropriating in formative activities.
The curriculum analysis of Art in the elementary school, the integrative
elements were extracted and implemented focusing on integrated formative
activities in cooperative learning. After a teaching plan to teach art incooperative learning was created, it was applied to creative problem-solving
model. The step of instruction is applied to the process such as recognition of
problem, searching ideas, accurate ideas. apply ideas, synthesize and
re-evaluation. To achieve this purpose after experimental instruction, students'
art and worksheet is observed focusing art expression skills, self-confidence,
communicative competence. In addition, creativity test was implemented twice
in pre-class and post-class to test the degree of creativity in a quantitive way.
The Integrated formative activities' instructions were given to 3rd grade
students consisting of one class with 28 students. The results of this study are
as follows :
First, cooperative learning encouraged praise, helpful, consideration
atomosphere so led to active communicative situation. Also the degree of
self-confidence was increased receiving acknowledgement from group and
expression skills was improved.
Second, the result of creativity test implementing pre-class and post-class
revealed that the degree of the attain showed over 90% and the gap of the
change is from 14.8% to 46.6%. According to the increase of all elements,
students showed a high the degree of interest on the formative task and
participation. Especially, the result of accuracy test was statistically significant.
Accuracy test which is tested to the ability to make using color, space,
position that is shown to 96.4% increase comparing 50% in pre-class test. It
revealed that integrated formative activities were effective in self- confidence.
In conclusion, Integrated formative activities have an positive effect on
creativity such as fluency, originality, flexibility, openness, accuracy, the ability
of synthesis in addition to self-confidence, expression skills, communicative
competence.
Author(s)
허영순
Issued Date
2015
Awarded Date
2015. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007384
Alternative Author(s)
Her, Young Soon
Department
교육대학원 초등미술교육
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 배경과 목적 1
2. 연구의 내용과 방법 2
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 미술과 협동학습의 의의와 기본 원리 4
2. 창의성의 개념과 특성 6
3. 미술교과에서 통합학습의 의의 7
4. 통합적 조형 활동의 필요성 9
Ⅲ. 통합적 조형 활동 중심의 협동학습 지도의 실제 11
1. 지도의 계획 11
2. 지도의 실제 17
3. 결과 분석 47
Ⅳ. 결론 51
참고 문헌 53
ABSTRACT 55
부 록 57
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
허영순. (2015). 협동학습을 통한 창의성 신장 연구
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Art Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.