제주대학교 Repository

음악 요소 및 개념 이해를 통한 국악 감상 지도 방안

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study of Teaching Method Korean Traditional Music Appreciation through Understanding Music Concepts and Materials :Focusing on 3rd and 4th grade in Elementary School
Abstract
음악 감상 활동은 음악적 감수성을 기르고, 음악을 즐겨 사용하는 태도를 기를
수 있다는 점에서 음악과 교육과정을 통하여 이루어져야 하는 중요한 활동 중 하
나이다. 특히 음악을 둘러싸고 있는 음악 요소 및 개념 형성은 음악을 듣는 데부
터 시작되며, 이는 국악곡에서만 볼 수 있는 특징적인 음악 요소 및 개념의 본질
을 정확히 이해하고 가르칠 필요가 있다. 따라서 본 연구에서는 음악 감상 활동이
통합 교과에서 벗어나 처음 독립 교과로 접하게 되는 3,4학년을 중심으로 음악 요
소 및 개념 이해를 통한 국악 감상 지도 방안을 모색하게 되었다.
이에 Ⅱ장에서는 음악 감상 교육의 중요성 및 국악 감상 교육의 의의, 초등학교
3,4학년의 음악 인지적 특성을 고려한 음악 요소 및 개념 이해를 통한 감상 교육
의 필요성을 알아보았다. 또한 2009 개정 음악과 교육과정에서 다양한 음악 활동
을 하며 음악 요소 및 개념 이해를 하게 하는 변화를 살펴볼 수 있었다.
Ⅲ장에서는 2009 개정 음악과 교육과정에서 제시한 초등학교 3,4학년 음악 요소 및 개념 체계표를 근거로 국악 관련 음악 요소 및 개념을 재분류하였다. 이를
바탕으로 현재 초등학교에서 사용되고 있는 8종의 3,4학년 음악 검정 교과서의 국
악 감상 영역에서 사용되고 있는 제재곡과 그 제재곡으로 학습할 수 있는 음악
요소 및 개념을 분석하였다. 분석한 결과를 근거로 국악 관련 음악 요소 및 개념
이 잘 드러나 있는 제재곡을 선정하였다
Ⅳ장에서는 이홍수가 제시한 효과적인 음악 개념 형성을 위한 4단계를 바탕으
로 국악 감상 수업 모형을 설계하였고, 실제로 음악 요소 및 개념에 따른 지도방
안을 계획하였다.
본 연구는 음악 요소 및 개념 이해를 통한 국악 감상 수업은 학생들이 보다 감
상곡에 몰입하여 듣는 능력을 기르게 하고, 다양한 음악 개념의 창의적 표현 활동
을 통하여 자연스럽게 개념을 습득하는 능력을 기를 수 있다는 점에서 그 의의가
있다. 본 연구를 기초로 한 후속 연구에 대한 제언을 하면 본 연구에서 제안한 지
도 방안에 대한 객관적인 실험과 검증의 필요성, 음악 요소 및 개념 이해를 중심
으로 한 단원 구성이나 자료의 개발, 또한 이에 적합한 다양한 제재곡의 선정이
이루어진다면 국악 감상 교육의 활성화를 도모하는 데 도움이 될 것이다.
Music appreciation education is one of the important activities that take
place through music education that it can cultivate musical susceptibility and
grow attitude to use the favorite music. The formed of music concepts and
materials are started in music appreciation, especially Understand exactly and
teach that distinctive music concepts and materials of only in Korean
traditional music. The purpose of this study is to grope for the teaching
method in Korean traditional music appreciation for the understanding of music
concepts and materials for 3rd and 4th grade in elementary school.In Chapter 2 examined the importance of music appreciation education,
significance of Korean traditional music appreciation and the necessity of
music appreciation for the understanding of music concept and material
considering the music cognitive characteristics of the elementary grades 3,4. In
the curriculum revised in 2009 is changed that various music activity plays an
important role in understanding of music concept and material.
In Chapter 3 re-classified music concepts and materials of korean traditional
music based on music concept and material system table for elementary grades
3,4 presented in 2009 revised curriculum. Based on this, analysed korean
traditional musical pieces in appreciation of 8 kinds of music textbooks used in
elementary grade 3,4. And music concepts and materials learned by these
korean traditional musical pieces. Based on the analysis results, Pieces were
selected well exposed korean traditional music concepts and materials.
In Chapter 4 designed teaching model of korean traditional music
appreciation based on the four steps for forming effective music concept, and
planned teaching methods based on musical concepts and materials.
This study has a significance for developing students' ability to be immersed
in listen the appreciation music through teaching korean traditional music
appreciation for the understanding music concepts and materials and learn
musical concepts through creative expression activities in various music
concepts. And suggestions for further research are objective verification of
necessity, develop section of the music concepts and materials and Selection
of a variety of songs. It'll be helped activation of Korean traditional music
appreciation education.
Author(s)
송명아
Issued Date
2015
Awarded Date
2015. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007389
Alternative Author(s)
Song, Myung A
Department
교육대학원 초등음악교육
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구 내용 및 방법 2
3. 연구의 제한점 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 음악 감상 교육의 중요성 및 의의 4
2. 초등학교 3,4학년 아동의 음악적 특징 6
3. 2009 개정 음악과 교육과정의 이해 10
Ⅲ. 국악 관련 음악 요소 및 개념 분석 15
1. 국악 관련 음악 요소 및 개념 분류 15
2. 초등학교 3,4학년 음악 교과서의 국악 감상 영역 분석 25
3. 음악 요소 및 개념 이해를 위한 국악 감상 제재곡 선정 30
Ⅳ. 음악 요소 및 개념 이해를 통한 국악 감상 지도 방안 36
1. 음악 요소 및 개념 이해를 통한 국악 감상 수업 모형 선정 36
2. 음악 요소 및 개념 이해를 통한 국악 감상 지도 방안 개발 38
Ⅴ. 결론 및 제언 56
참고 문헌 58
ABSTRACT 60
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
송명아. (2015). 음악 요소 및 개념 이해를 통한 국악 감상 지도 방안
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Music Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.