제주대학교 Repository

스크래치를 활용한 프로그래밍 학습이 논리적 사고력에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
Effects of Programming Education Using Scratch on Logical Thinking Abilities
Abstract
본 연구에서는 초등학교 6학년 학생을 대상으로 스크래치(Scratch)를 활용한
프로그래밍 교육을 적용하였다. 초등학교 6학년 수학과 교육과정 내용을 분석하
여 스크래치를 활용할 수 있는 학습주제를 선정하고 이것을 스크래치를 통해 재
구성하여 학생들이 주요 스크립트를 직접 프로그래밍하게 하였다. 학습 효과를
확인하기 위해 실험집단에 적용한 결과 프로그래밍 학습 후에 논리적 사고력이
유의미한 차이를 보이며 증가하였다. 연구 결과 수학 교과 내용을 재구성하여 스
크래치를 활용한 프로그래밍 학습이 논리적 사고력을 향상시키는데 긍정적인 효
과를 준다는 것을 확인하였다.
In this study, the programming associated with the Scratch was
applied to 6th graders in elementary school. It is to decide learning
themes available for the program, Scratch, with the analysis of the
details of the math curriculum. The reframed learning themes through
the use of the program make it possible for 6th graders to program the
main scripts.
In view of the results achieved by the Scratch program applied to the
experimental group to confirm the learning effect on students, the
experimental group has meaningfully sharpened their logical thinking
after learning how to program scripts.
As a result of this study, the programming learning associated with theScratch after the math curriculum was reframed is proven to have
positive impact on logical thinking aptitude.
Author(s)
김진우
Issued Date
2015
Awarded Date
2015. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007391
Alternative Author(s)
Kim, Jin Woo
Department
교육대학원 초등컴퓨터교육
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구 내용 2
Ⅱ. 이론적 배경 3
1. 스크래치 3
2. 2009 개정 수학과 교육과정 5
3. 선행연구 분석 7
Ⅲ. 학습 설계 및 제작 10
1. 학습 설계 11
2. 학습 주제 선정 12
3. 학습의 실제 12
Ⅳ. 연구방법 및 현장 적용 24
1. 연구가설 24
2. 연구대상 24
3. 연구 설계 및 절차 24
4. 연구 도구 25
5. 현장 적용 결과 및 해석 26
Ⅴ. 결론 및 제언 30
참고 문헌 31
ABSTRACT 33
부 록 35
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김진우. (2015). 스크래치를 활용한 프로그래밍 학습이 논리적 사고력에 미치는 영향
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Computer Education
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.