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인터랙티브 키네틱 아트를 활용한 과학·예술 융합 STEAM 프로그램이 중등 과학영재와 일반학생의 과학 관련 태도에 미치는 영향

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Alternative Title
The Effects of the Interdisciplinary STEAM Programs of Sciences & Arts Based on the Interactive Kinetic Art on the Science Related Attitude of Scientific Talent and Student in General at the Secondary School Level
Abstract
This study aimed to verify the effect of the interdisciplinary STEAM program of sciences and arts based on the interactive kinetic art on the science-related attitude of scientific talent and students in general at the secondary school level, and also to examine the effect and possibility of STEAM program more actively reflecting the artistic elements.
'The science & art-based creative production activity(Interactive Art talking with energy)', the interdisciplinary program of sciences and arts developed with the support of the Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity was used for this study. As an activity producing interactive kinetic art works using energy conversion, this program aimed to provide students with opportunities to develop scientific knowledge, artistic sensitivity, and creative thinking by letting them make creative art works based on scientific concepts and principles.
The interdisciplinary STEAM program of sciences and arts based on the interactive kinetic art had statistically significant effect on the improvement of scientific attitude of scientific talent at the secondary school level while it had statistically significant effect on the improvement of scientific attitude and attitude toward science of students in general at the secondary school level, The effect of the program on the group of scientific talent and the group of students in general at the secondary school did not show significant differences.
As an active method of art rather than a simple and superficial conversion, the STEAM program using interactive art and kinetic art has educational value of use and also has positive effect on the science-related attitude of both scientific talent and students in general at the secondary school level.
Based on the results of this study, it would be necessary to extensively verify more various variables like creative character and creative problem-solving ability, and also to have future researches on the strategic approaches like development/application of STEAM program for many types to practice the customized education by considering various learners' characteristics and demands.
Author(s)
문송희
Issued Date
2015
Awarded Date
2016. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007425
Alternative Author(s)
Moon, Song-Hee
Department
대학원 과학교육학부물리교육전공
Advisor
이상칠, 강경희
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 목적 및 필요성 1
2. 연구 문제 3
3. 용어의 정의 4
1) 과학·예술 융합 STEAM 프로그램 4
2) 인터랙티브 아트 4
3) 키네틱 아트 4
4) 인터랙티브 키네틱 아트 4
5) 과학에 관련 태도 5
4. 연구의 제한점 6

Ⅱ. 이론적 배경 7
1. STEAM 교육 7
1) STEAM 교육의 등장 7
2) STEAM 교육의 정의 9
3) STEAM 교육의 학습 준거틀 10
4) STEAM 교육의 수업 설계를 위한 준거틀 12
5) STEAM 교육에서의 예술 14
2. 상호작용성을 바탕으로 한 인터랙티브 아트의 이해 18
1) 인터랙티브 아트로의 미술사적 전개 18
2) 인터랙티브 아트의 특성 23
3) 인터랙티브 아트의 교육적 의의 24
3. 움직임의 원리에 따른 키네틱 아트의 이해 25
1) 키네틱 아트의 유형 25
2) 키네틱 아트의 특성 29
3) 키네틱 아트의 교육적 의의 29
4. 선행 연구 31
Ⅲ. 연구방법 35
1. 연구대상 및 기간 35
2. 연구절차 35
3. 검사도구 36
1) 과학적 태도 검사 36
2) 과학에 대한 태도 검사 37
4. 실험 설계 및 자료처리 37
5. 인터랙티브 키네틱 아트를 활용한 과학·예술 융합 STEAM 프로그램의 적용 38
1) 프로그램의 소개 38
2) 프로그램의 적용 44
Ⅳ. 연구결과 및 논의 54
1. 인터랙티브 키네틱 아트를 활용한 과학·예술 융합 STEAM 프로그램이 과학적 태도에 미치는 영향 54
1) 중등 과학영재의 과학적 태도 변화 54
2) 중등 일반학생의 과학적 태도 변화 55
3) 연구 집단 간 프로그램의 효과성 비교 57
2. 인터랙티브 키네틱 아트를 활용한 과학·예술 융합 STEAM 프로그램이 과학에 대한 태도에 미치는 영향 64
1) 중등 과학영재의 과학에 대한 태도 변화 64
2) 중등 일반학생의 과학에 대한 태도 변화 65
3) 연구 집단 간 프로그램의 효과성 비교 67
Ⅴ. 결론 및 제언 72
1. 결론 72
2. 제언 74

참고문헌 75
과학적 태도 검사지 81
과학에 대한 태도 검사지 83
Degree
Doctor
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
문송희. (2015). 인터랙티브 키네틱 아트를 활용한 과학·예술 융합 STEAM 프로그램이 중등 과학영재와 일반학생의 과학 관련 태도에 미치는 영향
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Faculty of Science Education > Physics Education
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