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韓流가 中國觀光客의 行動 意圖에 미치는 影響에 관한 硏究

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Alternative Title
A Study on the Influence of Korean Wave on the Tourism Behavioral Intention: Focus on the Chinese Youth Visitors to Jeju
Abstract
In 21st century, the tourism is regarded as an important industry for
national economy growth. Many countries in the world strategically tries
to promote the industry. As the development of China's economy, it
becomes more and more important issue to attract Chinese tourist for
Korean tourism industry.
So the purpose of this research is to find whether there is a
relationship between the intention revisit intention, recommendation
Intention and the image of Koeanwave of Chinese visitors. To reach to
this purpose we conduct a empirical study and research the Chinese
youth visitors who had visited Jeju. We devided the influence of
Koreanwave into four parts, the Korean Visual Culture, the K-pop
Culture, the Korean Fashion Culture and the Hansik Culture (Korean cusine).
The result of this research can be summerized as follow.
First, The four factors of Korean wave all have a significant positive
influence on the revisit intention of Chinese Visitors.
Second, The Korean Visual Culture, the K-pop Culture, the Korean
Fashion Culture has a significant positive influence on the
recommendation intention while the there is no significant relationship
being founded between the Hansik Culture and the recommendation
intention.
在21世纪,旅游业被认为是促进国民经济增长的重要产业,被公认为"朝阳产
业"。世界上许多国家对旅游业进行战略尝试,以促进旅游产业的发展。随着中国
深化国家改革,出境游对于普通中国人来说变得不再那么难。中国与韩国一衣带
水,同属东亚,在地缘上互为近邻,最近几年中国更是一跃成为韩国旅游市场的
第一大客源国。随着韩国经济的不断发展,大力吸引中国游客对于韩国旅游业市
场来说,也显得越来越重要。
近几年来,韩国流行文化通过电视电影、互联网新媒体的传播,深入到中国的
千家万户,"韩流"一词对中国人来说早已变得不再陌生。当代韩国文化以健康丰
富的内容和多姿多彩的表现形式著称,被多方位展现在韩国电影电视剧和韩国流
行歌曲中,韩国流行服饰和韩国料理也成为中国年轻人喜爱的韩国元素。韩流对
中国青年层的影响力在不断加深,对于喜爱韩国文化的中国人来说,韩国济州岛
以其独特的自然风光和人文风情,并且作为韩国唯一对中国人免签证的地区,是
中国游客比较容易造访的旅游目的地。
因此,本研究的目的,是为发现韩流对中国游客的再访问意图和推荐意图之间
的关系。为了达到这个目的,我们进行了证实研究,研究对象为游玩过济州岛的
中国青年层游客,我们把主要影响分为四个要素,分别为:韩国影视文化、韩国
流行音乐文化、韩国时装文化和韩国料理文化。
通过问卷调查研究,本研究的结果可以概括如下:
第一,本研究的四个要素都对中国游客的再访问意向有显著的正向影响。
第二,韩国影视文化、韩国流行音乐文化、韩国时装文化和韩国料理文化对推
荐意向有显著的正向影响。而在韩国料理文化和推荐意愿之间并没有发现显著的
关系存在。
通过本论文研究,我们可以看到,韩流不仅对中国青年游客产生影响,也会对
不同年龄层人群产生不同层面的影响,而韩流文化与游客访韩意图之间的关系也
是多种多样的,在未来的研究中可进一步对此进行深入研究。
Author(s)
장천치
Issued Date
2015
Awarded Date
2016. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007506
Alternative Author(s)
Zhang, Tianchi
Department
대학원 관광경영학과
Advisor
박시사
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 문제의 제기 1
2. 연구의 목적 4
3. 연구의 방법 및 범위 5
Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 한류 6
1) 한류의 개념 6
2) 한류의 유형 8
3) 한류와 관광 9
2. 중국인 관광객 14
1) 중국인 관광객 유형화 14
2) 중국인 관광객 특성 20
3) 중국 청년관광객의 특성 22
3. 중국인 관광객의 행동 의도 24
1) 관광의사결정과정 24
2) 재방문 의도 26
3) 추천 의도 28
Ⅲ. 연구모형과 조사 설계 32
1. 연구모형과 가설의 설정 32
2. 변수의 조작적 정의 35
1) 한류 35
2) 행동 의도 36
3. 연구의 조사 설계 및 분석 방법 36
Ⅳ. 실증분석결과 38
1. 표본의 인구통계학적 특성 38
2. 신뢰도 및 타당성분석 39
3. 가설검증결과 41
Ⅴ. 결론 45
1. 연구결과의 요약 45
2. 시사점 및 한계점 46
참고문헌 47
설문지 55
Abstract 63
摘要 65
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
장천치. (2015). 韓流가 中國觀光客의 行動 意圖에 미치는 影響에 관한 硏究
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