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시마자키 도손(島崎藤村) 『치쿠마강의 스케치(千曲川のスケッチ)』고찰

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Abstract
『치쿠마강의 스케치(千曲川のスケッチ)』는 시마자키 도손(島崎藤村)이 낭만주의 시인에서 자연주의 소설가로 이행하는 과도기의 작품이라는 데에 의의를 두고 고찰했다. 이 작품은 도손의 습작기의 작품이지만 7년이라는 세월을 거쳐 오늘날의 형태로 세상에 나오게 된 작품이다. 본고가 텍스트로 한 1912년 간행된 『치쿠마강의 스케치』에는 이 작품이 성립되기까지의 우여곡절을 과 에서 상세히 밝히고 있다. 본고는 이 작품의 성립과 묘사의 특징을 중심으로 분석 고찰했다.
1장에서는 「작품의 구성 및 기술방법」에 대해 살펴보았다. 작품의 구성은 으로 구성되었으며, 기술방법은 에 의한 글쓰기라는 관점에서 살펴보았다. 도손은 자신만의 을 습득하기 위해 러스킨․밀레․다윈으로 부터 많은 영향을 받았다.
2장에서는 「자연묘사의 특징」에 대해 살펴보았다. 『치쿠마강의 스케치』에 나타난 자연묘사의 특징은 치쿠마강 주변의 계절감을 잘 포착하고 있으며 치쿠마강 주변의 복잡한 지형을 사실적이며 세밀하게 그려내고 있다.
특히 도손은 러스킨의 『근대화가론』의 영향으로 구름에 대한 지대한 관심을 보였는데 이 작품에는 크리스마스 날 나가노 관측소를 방문해서 기상관측 기사와 구름에 대한 심도 있는 논의를 하는 대목이 상세히 나온다. 도손은 구름을 정밀하게 관찰했는데 기존의 기상학에서 규명된 구름의 종류에다 계절과 시간대에 따라 달라지는 구름의 종류를 보태고 있다.
3장에서는 「인물과 동물묘사의 특징」에 대해 살펴보았다. 도손의 인물묘사의 특징은 풍토와 인간의 기질을 결부시켜 실증적으로 규명하고자 하는 태도라고 말할 수 있겠다. 그리고 산촌인 나가노 사람들이 자연과 합일하며 살아가는 순응적인 태도와 자연 앞에서의 겸허함을 부각시키고 있었다. 산촌의 자연과 인간을 묘사하기 위해서는 인상주의 화가들의 색채표현 방법을 활용하고 있다. 밀레가 농민들 속에 살며 농민들의 삶을 사실적으로 그려낸 것처럼 도손 또한 농민들의 삶 속에 들어가서 그들과 함께 하고 있었다.
특히 도손은 다윈의 「인간과 동물의 감정표현」을 읽고 감동을 받았는데, 이 작품에는 「소도살」에 관한 묘사가 많이 나온다. 도살장에 끌려나온 여러 종류의 소들의 감정표현을 냉철한 시선으로 응시하고 있었다. 죽음을 감지한 소들이 보여주는 고통의 표정과 여러 감정을 실증적 방법으로 그려내고 있다.
도손은 『치쿠마강의 스케치』를 세상에 내놓는데 7년이란 세월을 필요로 했으며 이러한 각고의 훈련과정을 통해 비로소 도손은 자연주의 소설가로 거듭날 수 있었다는 것을 알 수 있다.
This thesis examined Chikuma River Sketches, taking into consideration that the novel was written during the transition period when Tōson Shimazaki transformed himself from a romantic poet to a naturalist novelist. Even though the novel was published before Tōson became a professional writer, it took 7 years for it to come out into the world with the pattern the piece has now. Published in 1912, Chikuma River Sketches, the text chosen for this thesis, reveals all the twists and turns the author had to go through until he completed it in both the preface and the epilogue in much detail. This dissertation analyzes and contemplates the novel, focusing on how it was created and how things were described therein.
The first chapter examines the composition of the novel and its descriptive techniques. The novel is composed of three parts: , , and and the descriptive techniques are examined from the point of view that this is a writing for . In the process of acquiring his own , Ruskin, Millet, and Darwin had a great influence on Tōson Shimazaki.
The second chapter looks into the features of description of nature. What is unique about the ways the writer depicts nature appearing in Chikuma River Sketches is that he does an excellent job in capturing the sense of seasons around the Chikuma River and portrays the complicated geographical features surrounding the river, both realistically and elaborately.
In particular, Tōson paid great interest to clouds due to the influence he got from the book Modern Painters written by John Ruskin; therefore, the novel describes the scene where he pays a visit to Nagano Observatory on Christmas Day and has an in-depth discussion on clouds with a weather observation technician in detail. The writer observed clouds precisely and added the types of clouds that vary according to the season and time zone to the types of clouds which existing meteorology had discovered.
Chapter 3 looks into the ways Tōson Shimazaki depicted the characters and animals. It can be said that the trait of his human description is his attitude in which he tries to examine his characters in an empirical manner by combining natural features and human temperaments. Furthermore, the people of Nagano, a mountain village, live their lives in harmony with nature. He highlights their compliant attitude and modesty before nature. In order to portray the nature and people of a mountain village, he utilizes the techniques impressionist painters use to express colors. Just like Jean-François Millet who portrayed the lives of farmers realistically while living with them, Tōson also spent time with farmers and became a part of their lives.
In particular, the novelist was greatly moved by Charles Darwin's the Expression of the Emotions in Man and Animals, and the novel describes the scene where cows are slaughtered many times. He confronts the emotions of many kinds of cattle that are brought to slaughterhouses with a level-headed eye; he depicts the pain in the expression that cows show after sensing their impending death as well as various other emotions in an empirical fashion.
Tōson Shimazaki needed 7 years to present Chikuma River Sketches to the world and by going through such a long period of training he was able to be reborn as a naturalist novelist.
Author(s)
강정심
Issued Date
2015
Awarded Date
2016. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007509
Department
대학원 일어일문학과
Advisor
김난희
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 본론 3
1. 작품의 구성 및 기술방법 3
1) 작품의 구성 3
2) 기술방법으로서의 사생 7
(1) 사생의 방법 7
(2) 러스킨․밀레․다윈의 영향 9
2. 자연묘사의 특징 14
1) 치쿠마강 주변의 계절감 표현 14
2) 치쿠마강 주변의 지형 21
3) 구름 관찰의 정밀성 27
3. 인물과 동물묘사의 특징 33
1) 풍토와 인간의 기질 응시 33
2) 자연합일의 삶과 노동의 발견 42
3) 소의 감정 묘사 49
Ⅲ. 결론 54
참고문헌 56
ABSTRACT 58
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
강정심. (2015). 시마자키 도손(島崎藤村) 『치쿠마강의 스케치(千曲川のスケッチ)』고찰
Appears in Collections:
General Graduate School > Japanese Language and Literature
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