제주대학교 Repository

히구치 이치요(樋口一葉) 『흐린강(濁り江)』연구

Metadata Downloads
Alternative Title
Study on Troubled Waters Written by Ichiyō Higuchi
Abstract
본 논문은 일본의 근대문학에서 최초의 전업여성작가라고 일컬어지는 히구치 이치요(樋口一葉)의 『흐린강(濁り江)』연구를 통해서 이치요의 소외의식을 고찰하였다. 『흐린강』이 쓰일 당시 일본사회는 메이지 정부가 수립되고 급속하게 서구문명을 받아들였고, 갑작스런 개방은 일본사회에 잔존해 있던 봉건제적 가부장제의 사상과 충돌하면서 이상과 현실의 커다란 괴리를 만들었다. 이치요는 이러한 시대적 조류 속에서 '오리키(お力)' 라는 여주인공을 통하여 이치요 자신이 경험한 가난과 신분의 격차에서 오는 소외의식을 『흐린강』이라는 소설을 쓰면서 일본문단에 혜성처럼 등극한다.
서론에서는 이치요의 국내 선행연구가 여성성 억압에 중점을 둔 것을 살펴보고 이 범위에서 탈피하여 소외의식을 주제로 하여 쓰는 목적과 선행연구에 대하여 소개하였다.
본론에서는 메이지시대의 배경을 자세히 소개하고 이치요의 삶에서 소외의식이 형성되게 만들었던 사건들과 인물에 대해 자세히 알아보았다. 그리고 작품분석을 과 등장인물의 역할을 통해 『흐린강』의 구성과 줄거리를 요약하였다.
그리고 이치요가 경험하였던 유년시절의 빈곤의 경험에서 오는 소외의식, 유녀의 신분으로 양면적 삶을 살아가며 타자의 시선에서 괴로워하는 소외의식, 조부와 친부의 불우한 운명을 혈통에 의한 유전에서 오는 소외의식으로 분류하여 이치요의 소외의식을 입체적으로 고찰해 보았다. 이치요는 자신의 운명을 혈통의 유전으로 오는 숙세관으로 자각하고 이 숙세관은 작가 이치요가 만년에 불교적 세계관을 형성하는데 큰 영향을 끼친다.
최종적으로는 이러한 소외의식을 어떻게 극복하고자 하였는지 고찰하기 위해 작품 6장의 '외나무다리를 건넌다' 라는 대목을 통하여 여러 평론가들의 의견을 피력하였고 논자의 의견까지 함께 논하였다. 주인공 오리키의 가난의 경험과 신분의 격차에서 오는 소외의식은 한 개인의 아픈 상처이면서도 자본주의 시작과 맞물린 당시 일본사회의 최하층민의 빈곤을 대변하고 있다는 점에서 작품이 가지는 의미를 찾을 수 있었다. 초등학교 4년이라는 짧은 학력이 주는 소외감을 극복하고 하기노(萩の舎)에서 배운 일본전통의 고전학습은 당대 주류의 고등교육을 받은 여류작가들이 쓸 수 없었던 소재와 테마로 이치요는 당대 최고의 여류작가로서 성공한다. 그녀가 이룬 문학사적 성취는 자신이 직면했던 현실의 고난과 시련을 정면으로 마주서며 개인의 고달픈 문제를 넘어서 이웃 공동체 하층민의 삶으로 시선을 돌린 것이고, 그들의 더 나은 삶을 위해 글쓰기라는 행위를 통해서 현실적 행동을 취하는 삶을 살았다는 것이다. 그리고 그녀의 후기작품들은 고풍적 감상주의에서 벗어나 현실의 빈곤과 근대화의 모순을 직시하며 리얼리즘의 새로운 영역으로 도약한 것에 중점을 두며 마무리를 하였다.
This thesis examines Ichiyō's sense of isolation by studying Troubled Waters written by Ichiyō Higuchi, who is regarded as the first full-time female author in Japanese modern literature. When the piece was being written, the Japanese Society had the Meiji government and rapidly adopted Western civilization; the abrupt opening of the country causing conflict with the deep-rooted patriarchal system of Japan's ancient feudalism, creating a huge gap between ideal and reality. In the stream of the times, the writer made her comet-like official debut into Japan's literary world by writing the novel Troubled Waters, which deals with the sense of isolation from the poverty and the disparity in social status she experienced through Oriki, the heroine of the novel.
The introduction not only looks into the previous studies conducted in Korea with regard to Ichiyō Higuchi, which focused on the oppression of feminity but also introduces the objective of writing this paper under the theme of the sense of isolation, breaking from the oppression of feminity and previous research.
The body covers the background of the Meiji period as well as the events and figures that played a crucial role in the formation of a sense of isolation in the author's life in detail. It also summarizes the composition and plot of Troubled Waters by analyzing the novel and the roles of the characters.
In addition, the body contemplates Ichiyō's sense of isolation in three dimensions, classifying it into three categories: one from the experience of poverty the author had in her childhood; another sense of isolation Oriki suffers from as she lives a dual life as a geisha and is conscious of how others think of her; and the last one from the heredity in her blood which the unfortunate fate of her grandfather and father stem from. Ichiyō Higuchi regarded her destiny in the viewpoint of a previous life where everything she underwent from the heredity in her blood, and such a perspective toward her life exerted a great influence when she established her own Buddhist world view in her later life. Lastly, in order to contemplate how she was trying to overcome such a sense of isolation, the thesis not only presents the opinions of a number of critics through the line saying "I am crossing the single-log bridge" in Chapter 6 of the novel, but also shares the opinion of the writer of this thesis. It is possible to find the meaning this work contains in that the sense of isolation from the experience of poverty the main character Oriki had and the disparity in social standing is an individual's painful wound as well as represents the poverty of the lowest class of the then Japanese society interlocked with the beginning of capitalism. Ichiyō got over her sense of isolation from a short 4 years of elementary school education and succeeded in becoming the best female writer of the time by addressing the subjects and themes contemporary woman authors who received higher education of the mainstream were not able to cover with the education she had on Japanese classic literature in the Hagino. The literary achievement she accomplished is her turning her eyes to the lives of the lowest class in her neighboring communities, going beyond a single individual's personal troubles, instead confronting her ordeals and the hardships of her reality. Moreover, she lived a life in which she took a realistic action of writing for the betterment of their lives. This paper wraps up, focusing on the fact that her later works break from old-fashioned sentimentalism, looks squarely at the poverty of reality as well as the contradiction of modernization, and then makes a leap into the new area of realism.
Author(s)
강윤경
Issued Date
2015
Awarded Date
2016. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007511
Alternative Author(s)
Gang, Yun-gyeong
Department
대학원 일어일문학과
Advisor
김성봉
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구목적 1
2. 선행연구 2
Ⅱ. 본론 5
1. 메이지시대와 이치요 5
1) 시대적 배경 5
2) 이치요의 삶 8
2. 작품분석과 등장인물 16
1) 작품분석 16
2) 등장인물과 역할 19
3. 흐린강(濁り江)에 나타난 소외의식 22
1) 유년시절의 빈곤에서 오는 소외의식 22
2) 타자의 시선에서 오는 소외의식 27
3) 혈통에 의한 유전에서 오는 소외의식 32
4) 소외의식의 극복양상 36
Ⅲ. 결론 43
Ⅳ.참고문헌 46
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
강윤경. (2015). 히구치 이치요(樋口一葉) 『흐린강(濁り江)』연구
Appears in Collections:
General Graduate School > Japanese Language and Literature
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.