제주대학교 Repository

중학생의 열등감과 진로의사결정 관계에서 자기격려의 조절효과

Metadata Downloads
Alternative Title
Moderating Effects of Self-Encouragement on the Relationship Between Inferiority Feeling and Career Decision Making in Junior High School Students
Abstract
본 연구는 중학생을 대상으로 열등감과 진로의사결정 관계에서 자기격려의 조절효과를
분석하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서는 중학생의 자기격려를 강화하여 열
등감을 줄임으로써 청소년의 진로결정에 긍정적 영향을 미치게 될 진로의사결정을 효과
적으로 다루고 자기격려의 중요성을 진로교육의 이해 속에 확장하고자 하였다. 이러한
목적을 검증하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 중학생의 열등감, 자기격려, 진로의사결정 간의 관계가 있을 것인가?
연구문제 2. 중학생의 열등감과 합리적 진로의사결정과의 관계에서 자기격려는 조절효과가 있는가?
연구문제 3. 중학생의 열등감과 직관적 진로의사결정과의 관계에서 자기격려는 조절효과가 있는가?
연구문제 4. 중학생의 열등감과 의존적 진로의사결정과의 관계에서 자기격려는 조절효과가 있는가?
본 연구는 제주시 지역에 소재한 4개 중학교에 재학 중인 3학년 전체 학생을 대상으로
임의표집 하였다. 자료 수집은 총 600부의 설문지를 회수하였으며 응답이 불성실한 76부
를 제외하고 총 524부를 최종 분석 자료로 사용하였다. 연구도구로는 열등감척도, 진로의
사결정유형척도, 자기격려척도를 활용 하였다. 수집된 자료는 처리와 결과분석을 SPSS
for Windows 18.0을 사용하였으며 실증분석은 모두 유의도 수준에서 검증하였다. 주요 변인들은 빈도분석, 내적 합치도 계수인 Cronbach's  , Pearson's 상관분석, 평균과 표
준편차, 왜도와 첨도, 위계적 회귀분석을 실시하였다.
본 연구에서 밝혀진 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째 열등감은 의존적 진로의
사결정에 부정적인 영향을 미치고 있었다. 특히 자기격려와는 부적 상관관계를 나타냈다.
뿐만 아니라 합리적 진로의사결정은 직관적 진로의사결정과 의존적 진로의사결정, 자기
격려 간 관계에서도 긍정적인 영향을 보였으며, 직관적 진로의사결정은 의존적 진로의사
결정과 자기격려 간 관계에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면 의존적 진
로의사결정은 자기격려와는 상관을 보이지 않은 것으로 나타났다.
둘째, 열등감이 합리적 진로의사결정에 영향을 미치지 않아 자기격려는 열등감과 합리
적 진로의사결정과의 관계를 조절하지 않은 것으로 나타났다.
셋째, 열등감이 직관적 진로의사결정에 영향을 미치지 않아 자기격려는 열등감과 직관
적 진로의사결정과의 관계를 조절하지 않은 것으로 나타났다.
넷째, 자기격려는 중학생이 지각하는 열등감과 의존적 진로의사결정과의 관계를 조절
하는 것으로 나타났다. 즉 자기격려 수준을 높이면 열등감에 따른 의존적 진로의사결정
이 낮은 것으로 나타났다.
이러한 연구결과는 자기격려를 통해 중학생이 지각하는 열등감의 부정적 효과를 완화
함으로써 진로의사결정 수준을 높일 수 있음을 시사하는 것이다. 특히 자기격려는 의존
적 진로의사결정에 영향을 미치는 중요한 조절변수라는 점을 밝히고 있으며 이러한 점은
선행연구들의 비교를 통해 제시하고 있다. 아울러 자기격려를 통한 긍정적인 자기인식으
로 자신에 대한 확신을 갖고 진로의사결정을 할 수 있도록 하는 상담 접근의 필요성을
제시하였다.
The purpose of this study was to investigate the moderating effects of
self-encouragement on the relationship between inferiority and career decision-making
among junior high school students. For this, the study aimed to effectively deal with
career decision-making that has a positive impact on career decision in junior high
school students, and expand upon the importance of self-encouragement in
understanding career education by enhancing self-encouragement to reduce a sense of
inferiority. The research questions specified to achieve the objectives are as follows:
Question 1. Is there a relation among a sense of inferiority, self-encouragement and
career decision-making in junior high school students?
Question 2. Are there moderating effects of self-encouragement on the relationship between a sense of inferiority and reasonable career decision-making in junior high school
students?
Question 3. Are there moderating effects of self-encouragement on the relationship between a
sense of inferiority and intuitive career decision-making in junior high school
students?
Question 4. Are there moderating effects of self-encouragement on the relationship between a
sense of inferiority and dependent career decision-making in junior high school
students?
Subjects were selected through convenience sampling among students in the third
year class of 4 junior high schools in Jeju city. For data collection, a total of 600
distributed questionnaires were returned. Excluding 76 questionnaires with insincere
answers, the remaining 524 questionnaires were used for data analysis. Scales
assessing inferiority, career decision-making type and self-encouragement were used
as study instruments. Gathered data were analyzed using SPSS for Windows 18.0,
and empirical analysis was performed to test the significance of all variables. Main
variables was tested using frequency analysis, Cronbach's  , a measure of internal
consistency, Pearson's correlation analysis, mean ± standard deviation, skewness and
kurtosis, and hierarchical regression analysis
The findings of this study are as follows: First, a sense of inferiority had a
negative impact on dependent career decision-making. In particular, it had a negative
correlation with self-encouragement. Moreover, reasonable career decision-making had
a positive effect on the relationship of self-encouragement with intuitive career
decision-making and dependent career decision-making. Intuitive career
decision-making positively influenced the relationship between dependent career
decision-making and self-encouragement. On the contrary, dependent career
decision-making showed no correlation with self-encouragement.
Second, a sense of inferiority had no effect on reasonable career decision-making,
indicating that self-encouragement had no moderating effect on the relationship
between a sense of inferiority and reasonable career decision-making.
Third, a sense of inferiority had no influence on intuitive career decision-making, and self-encouragement was shown to not moderate the relationship between a sense
of inferiority and intuitive career decision-making.
Fourth, self-encouragement was found to moderate the relationship between
dependent career decision-making and a sense of inferiority perceived by junior high
school students. Thus, students who had a higher level of self-encouragement were
less likely to use dependent career decision-making style according to a sense of
inferiority.
These findings suggest that self-encouragement can improve career
decision-making style by alleviating the negative effects of feeling inferior perceived
by junior high school students. Self-encouragement, in particular, is a moderating
variable that have a significant impact on dependent career decision-making, and this
outcome are compared to findings from previous studies conducted. Counselling
approach needs to be implemented to help students to make their career decisions
with positive self-recognition and self-confidence through self-encouragement.
Author(s)
김보경
Issued Date
2015
Awarded Date
2016. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007579
Department
교육대학원 상담심리
Advisor
박정환
Table Of Contents
I. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 3
3. 연구가설 4
4. 용어의 정의 4
Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 열등감 6
가. 열등감 개념 및 의의 6
나. 열등감의 동기 8
다. 열등감의 유형 10
라. 열등감의 증후 12
2. 진로의사결정 13
가. 진로발달의 개념 13
나. 진로발달의 단계 15
다. 진로의사결정의 개념 17
라. 진로의사결정의 유형 18
3. 자기격려 20
가. 자기격려의 의미 20
나. 자기격려의 필요성 21
다. 자기격려의 구성요소 22
4. 열등감, 진로의사결정 및 자기격려의 관계 23
Ⅲ. 연구방법 28
1. 연구대상 28
2. 연구도구 29
3. 연구모형 31
4. 자료의 분석방법 31
Ⅳ. 연구결과 및 해석 32
1. 주요 변인 간 일반적 경향성 및 상관계수 32
2. 열등감과 진로의사결정과의 관계에서 자기격려의 조절효과 검증 33
가. 열등감과 합리적 진로의사결정과의 관계에서 자기격려의 조절효과 33
나. 열등감과 직관적 진로의사결정과의 관계에서 자기격려의 조절효과 34
다. 열등감과 의존적 진로의사결정과의 관계에서 자기격려의 조절효과 35
Ⅴ. 결론 및 제언 39
참고문헌 42
Abstract 52
부록 55
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김보경. (2015). 중학생의 열등감과 진로의사결정 관계에서 자기격려의 조절효과
Appears in Collections:
Education > Counseling Psychology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.