제주대학교 Repository

음악 감상을 통한 「창의적 체험활동」지도방안 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on Teaching Method for 「Creative Experiential Activities」with Listening to Music
Abstract
본 논문은 음악과 연계한 「창의적 체험활동」의 필요성에 비해 그 사례와 모
델이 미비하기 때문에 향후 지도 방안 마련 활성화에 도움이 되고자 하는데 그
목적이 있다. 이를 위해 청소년들의 음악회 감상 실태와 의견을 조사하기 위한
방법으로 설문지를 배포하고 결과를 분석하였으며, 음악과 연계한 「창의적 체험
활동」을 활성화하기 위하여 「창의적 체험활동」에 음악회를 활용한 지도안을
제시하였다.
연구의 방법으로 제주시 지역 중학생 200명을 대상으로 청소년들의 음악회에
대한 경험과 인지도, 의견을 설문조사를 통해 알아보았으며, 효과적인 지도방안
모색을 위해 2009 개정 교육과정에서부터 도입, 강화된 「창의적 체험활동」에
대해 이해하고, 음악교육과 「창의적 체험활동」의 연계성을 살펴보았다. 그리고
음악회를 활용한 「창의적 체험활동」지도안 작성을 위해 음악회의 교육적 의
의 및 수업매체로서의 장점을 조사하였다.
설문조사 결과 청소년들의 음악교과에 대한 긍정적인 응답을 하였고, 음악회 감
상 경험에 대한 문항에서는 많은 학생들이 음악회 감상 경험이 있으나 '뮤지컬'
과 '대중음악' 장르를 감상한 것에 그쳐 편향된 양상을 보였다. 그 외 음악회 감
상을 위한 청소년들의 의견을 조사하는 문항에서는 적당한 비용과 음악회 감상
시간, 사전지식 및 음악회 도중 설명에 대한 요구, 청소년을 위한 음악회의 필요
성, 음악회 감상 시 학생 개개인의 감상 태도와 이에 영향을 미치는 요인을 알
수 있었다.
음악과 연계한 「창의적 체험활동」자료 수집 및 분석을 한 결과 그 사례가
부족하고 지도안이 타 교과목과 달리 미흡하였다. 그리고 설문 결과에 따라 수업
매체로서 음악회 활용의 가능성과 이를 「창의적 체험활동」에 적용하기 위한
청소년들의 구체적인 의견을 확인하였고, 이를 토대로 교수·학습 지도안을 설계
하였다.
「창의적 체험활동」과 음악 감상을 활용한 지도 방법뿐만 아니라 가창, 기악,
창작, 생활화 영역에서도 다양한 지도 방법과 활성화 방안 마련이 필요하다. 그
리고 「창의적 체험활동」'자율영역' 외에도 '동아리·봉사·진로영역'과 음악을 연
계한 프로그램이 개발되어 체험을 통한 음악교육이 더욱 활발히 이루어져야 할
것이다. 이를 위해 교사와 제주도내 음악인들의 노력은 물론 지역사회가 연계된
음악을 활용한 지도 방안을 모색할 필요가 있으며 청소년기에 음악을 향유할 수
있는 방안에 관한 다양한 연구가 이루어지길 기대해본다.
The purpose of this study is to help activate teaching methods hereafter
because there are few cases and models for 「Creative Experiential Activitie
s」related to music subject compared to their necessities. For this study, the
researcher distributed questionnaires and analyzed the result to examine the
actual condition and opinions of teenager appreciating music concerts, The
researcher also suggested the teaching plan utilizing music concerts for
「Creative Experiential Activities」to activate those related to music.
The researcher surveyed 200 middle school students in Jeju area about
teenagers' experiences, awareness and opinions toward music concerts,
understood 「Creative Experiential Activities」introduced and enhanced since
the 2009 Educational Curriculum Revision to find effective teaching methods
and looked through the connection between music education and 「Creative
Experiential Activities」. The researcher also looked into the educational value and the advantages for lesson material of music concerts to write the
teaching plan on 「Creative Experiential Activities」utilizing music concerts.
The result of the survey was that teenagers were positive about music
subject and many students experienced music concerts but it was only
concentrated on the genres such as musicals and popular music concerts.
Moreover, the researcher was able to know proper expense and time for
music concerts, needs of prior knowledge and explanation during the concerts,
necessities of music concerts for teenagers, individual manners during the
concerts and the factors affecting them, in the question asking opinions of
teenagers about appreciating music concerts.
In the result of collecting and analyzing the material of 「Creative
Experiential Activities」connected to music, there were fewer cases and
teaching plans compared to other subjects. As a result of the survey, the
researcher checked out the possibility of utilizing music concerts as a lesson
material and the specific ideas of teenagers to apply them to 「Creative
Experiential Activities」and designed a teaching plan based on the ideas
from the survey.
Various teaching methods and activation plans are needed not only in
「Creative Experiential Activities」and teaching methods utilizing music
concerts, but also in the areas of singing, instrumental music, creation and
habituation of music. Besides the autonomic area of 「Creative Experiential
Activities」, the program that connects club · volunteer · career area with
music has to be developed to vitalize the music education through experience.
For these to be happened, teachers and musicians in Jeju must make their
efforts to find teaching methods utilizing community-based music activities.
Lastly, the researcher looks forward to various studies on teenagers enjoying
music in adolescence.
Author(s)
고미희
Issued Date
2015
Awarded Date
2016. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007584
Alternative Author(s)
Ko, Mi-Hee
Department
교육대학원 음악교육
Advisor
심희정
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 내용 및 방법 2
3. 연구의 제한점 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 창의적 체험활동의 이해 4
2. 음악교과와 창의적 체험활동 8
Ⅲ. 청소년의 음악회 감상 실태조사 10
1. 설문조사 대상 및 조사방법 10
2. 설문지 내용 10
3. 설문조사 분석 및 결과 11
Ⅳ. 창의적 체험활동지도안 38
1. 창의적 체험활동지도안 설계 38
2. 창의적 체험활동지도안 42
3. 음악 감상을 통한 창의적 체험활동활성화 방안 48
Ⅴ. 결론 및 제언 49
53
55
57
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
고미희. (2015). 음악 감상을 통한 「창의적 체험활동」지도방안 연구
Appears in Collections:
Education > Music Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.