제주대학교 Repository

스토리텔링을 활용한 시 교수·학습 방법

Metadata Downloads
Alternative Title
Storytelling Approaches for Teaching and Learning Poetry
Abstract
이 연구의 목적은 학습자 중심의 시 읽기를 위해 '스토리텔링을 활용한 시 교수․
학습 방법'을 제안하는 것이다. 필자는 시를 스토리텔링 텍스트로 활용하고, 인물․
사건․배경이라는 구성 요소를 지니고 이야기를 기술해 가는 스토리텔링 기법을 적
용하여 시를 감상하는 방안을 제시하였다.
스토리텔링을 활용한 시 교수․학습 모형에서는 학습의 단계를 세 단계로 설정하
였다. 텍스트 이해를 돕기 위한 '이야기 나누기', 시 속의 상황 이해와 주체적 감상
이 이루어지는 '이야기 만들기', 서로의 감상을 나누고 문학적 반응을 확대시킬 수
있는 '이야기 공유하기' 가 그것이다.
이야기 나누기 단계는 시를 자신이 느낀 대로 이야기하고 다른 독자와 소통하며
작품을 이해하는 단계이다. 이 단계는 짝끼리 하는 하브루타 활동과 모둠 및 전체
토론 활동으로 구성된다. 짝끼리 하브루타 활동을 먼저 하고, 이해하기 어려운 내용
에 대한 질문이나 다양한 답이 예상되는 질문은 모둠 및 전체 토론을 통해 작품에
대한 잘못된 이해를 수정하고 이해의 폭을 넓힐 수 있도록 한다. 질문과 대답의 과
정을 거치면서 학습자들은 시를 적극적으로 감상하게 될 것이다.
이야기 만들기는 '시는 시인이 하고자 하는 하나의 이야기'라는 것을 전제로 하고
설정된 단계이다. 이 단계는 인물․사건․배경 설정하기, 서사화하기, 화자의 일기
쓰기, 연결 독백하기, 가상 인터뷰하기, 희곡 쓰기 활동 등으로 구성된다. 이야기를
구성하기 위해 먼저 인물․사건․배경을 설정하고, 나머지 활동은 시 본문이나 다양한 학습 환경 또는 학습자들의 선택에 따라 적절히 선택하여 활동하게 한다. 학습자
들은 시를 읽고 자신이 이해하거나 느낀 대로 이야기를 만들어봄으로써 시적 화자
가 처한 상황이나 시대적 배경, 정서 등을 아우르며 시를 주체적으로 감상하게 된
다. 이러한 이해를 통해 학습자들은 시 속의 세상은 물론 자신과 자신이 속한 사회
에 대해 인식하고 성찰할 수 있게 될 것이다.
이야기 공유하기는 시에 대한 감상을 그림이나 글로 표현하고 자신의 감상을 다
른 사람과 나누는 단계이다. 감상문 쓰기, 감상화 그리기, 비평하기 등의 활동으로
구성된다. 텍스트와 학습자의 흥미 및 능력, 수업 상황에 따라 감상문 쓰기나 감상
화 그리기 활동은 선택하여 활동하는 것도 좋다. 자신과 비슷하거나 또는 색다른 다
양한 감상을 보며 학습자들은 시에 대한 반응을 더욱 활성화시키고 시 감상의 즐거
움을 느끼게 될 것이다.
문학 감상에 있어서 스토리텔링의 활용은 스토리텔링이 가지고 있는 '흥미'를 통
해 학습자들에게 경험과 학습기회를 확대시켜 줄 것이다. 이 연구가 타당성을 얻기
위해서는 앞으로 학교 현장에서 실제 국어 수업을 통해 검증과 개선의 과정을 지속
적으로 거쳐야 할 것이다.
The purpose of this study is to propose 'Storytelling Approaches for
Teaching-Learning Poetry' for learner-centered poetry reading. What I
have proposed is that a poem can be utilized as a text which consists of
characters, events and settings.
In Storytelling Approaches for Teaching-Learning Poetry, there are three
learning steps; 'Story Discussion' for understanding the chosen poem,
'Story Making' for understanding what happens in the poem and
interpreting it with their own words, and 'Story Sharing' for offering
students the chances to share their basic knowledge about it in pairs and
be 'active readers.'
In 'Story Discussion', the learners are encouraged to express their
ideas to have a better understanding about the text. The first activity is
"Havruta", which is a student-centered education approach mainly based
on a pair work. It can allow the students to exchange their ideas without
any repression. It can also provide more information what the students
might need. Then, the instructor can have another session of questioning
in groups of four or in whole class to get the students to have other
perspectives to the text.
'Story Making' is assuming a poem 'a story which a poet wants to
tell.' Keeping a diary, Monologue Relaying, Virtual Interviewing, and
Play Writing are good activities for this step. To make a story,
characters, events, and settings should first be created. Next activity
can be properly selected for the students, considering the contents of the
poems, various learning environments, or the learners' choices. After
reading the poems, learners make stories to gain a better understanding of
the poetic narrators, time lines and the contexts. In this way, learners
can connect themselves with the world in the poems, which help them
reflect themselves as well as their surrounding world.
In 'Story Sharing', learners express their appreciation of poems by
drawing or writing and share them with others. The activities include
writing essays about the poems, visualizing them and analysing them. The
instructors should select the activities based on the texts, class
environments, and the learners' interests. When they have chances to see
other students' activities, the learners reflect and gain more confidence
with the material.
The benefit of storytelling is that it can draw students' attention.
Utilizing it in teaching and learning poetry will give students
opportunities to develope 'deeper understanding' about the poetry. To
validate this method it would be vital to implement the process during
Korean language classes in tandem with the academic institution.
Author(s)
송현주
Issued Date
2015
Awarded Date
2016. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007596
Alternative Author(s)
Song, Hyeon-ju
Department
교육대학원 국어교육
Advisor
안성수
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 선행 연구 검토 3
3. 연구 방법 7
Ⅱ. 스토리텔링 활용 수업 전략과 모형 11
1. 수업 전략 11
2. 수업 모형 13
Ⅲ. 시 지도 방법 17
1. 하브루타로 질문-대화-토론하기 17
2. 서사로 표현하기 21
3. 극화하기 26
4. 화자의 일기 쓰기 35
5. 그림으로 표현하기 38
6. 비평하기 40
Ⅳ. 수업 모형 설계와 교수학습 지도안 구안 42
1. 시 교수학습 모형 42
2. 시 교수학습 지도안 48
3. 학습 활동 사례 56
Ⅴ. 결론 69
참고 문헌 72
74
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
송현주. (2015). 스토리텔링을 활용한 시 교수·학습 방법
Appears in Collections:
Education > Korean Language Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.