제주대학교 Repository

제주지역 초등학교 다문화학생 멘토링 운영 실태와 개선방안에 대한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
Problem-Solution of Elementary School's Multicultural Students Mentoring Programs in Jeju
Abstract
제주특별자치도교육청은 2011년부터 운영해오던 '다문화학생-교사 멘토링'을
2015년도부터는 학교에서 자율적으로 운영하도록 하고 있다. 다문화학생이 매년
증가하고, 다문화학생의 학교 적응 문제가 발생하는 시점에서 수요가 가장 많은
다문화학생-교사 멘토링을 학교에서 자율적으로 운영하게 됨으로써 업무 담당
자 및 다문화학생 담임은 아무런 운영 매뉴얼이 없는 상황에 혼란스러운 입장
이며 전년도에 비해 다문화학생-교사 멘토링은 제대로 이루어지고 있지 않는
실정이다.
이에 본 연구에서는 제주지역 초등학교 다문화학생-교사 멘토링이 운영 되어
왔던 실태를 돌아보고, 문제를 개선하여 초등학교 현장에서 다문화학생-교사
멘토링이 효율적으로 운영될 수 있는 방안을 알아보자 하였다. 이를 위해 연구
자는 2012학년도∼2014학년도 제주지역 읍면 소재 A초등학교에서 진행되었던
다문화학생-교사 멘토링 활동물을 분석하고, 멘토링 관련자 인터뷰를 실시하여
기존 다문화학생 멘토링 문제점을 운영 방법적 측면과 활동 내용적 측면에서 찾고, 이 문제점에 대한 개선방안을 도출하였다.
이 연구의 결과 기존 다문화학생 멘토링의 문제점과 각각에 대한 개선방안은
다음과 같다.
먼저 운영 방법적 측면의 문제점과 개선방안은 아래와 같다.
첫째, 다문화학생 멘토링을 효율적으로 운영하기 위한 적합한 멘토를 선발하는
과정이 미흡하다는 문제가 있다. 적절한 멘토 배정을 위해서는 멘토의 수행역할
과 자질에 대한 업무 담당자의 구체적인 설명이 선행되어야 하고, 멘토는 멘토
의 자질과 수행역할에 대한 올바른 이해를 바탕으로 다문화학생 멘토링 계획서
를 작성하여야 한다. 학교 관리자 및 업무 담당자는 이러한 멘토링 계획서를 바
탕으로 적절한 멘토를 선발하는 절차를 통해 멘토를 배정함으로써 효율적인 멘
토링이 이루어질 수 있다.
둘째, 멘토링 활동 내용을 계획하고, 실행함에 있어 멘티 및 학부모의 요구를
분석하고, 이를 반영하여 멘토링을 운영하지 않았다. 이러한 문제 해결을 위해
멘토링 운영 계획이 세워지기 전에 먼저 다문화학생과 학부모의 요구를 조사하
고, 이를 분석하는 과정이 선행되어야 한다.
셋째, 사전교육 및 간담회, 평가회의 부재로 멘토들이 멘토링을 효율적으로 운
영하는데 어려움이 있다. 따라서 다문화학생-교사 멘토링을 위한 사전교육 프
로그램이 개발되어 보급됨으로써 멘토링이 운영되기 전 멘토를 대상으로 한 체
계적인 사전교육이 실시되어야 한다. 또한 간담회를 정기적으로 실시해야 하며
다음해에 멘토링에 반영될 사항을 논의하는 평가회가 반드시 이루어져야 한다.
넷째, 교육청의 지원이 매우 미비하여 학교에서 다문화학생 멘토링이 효율적으
로 운영되는데 어려움이 있다. 따라서 교육청에서는 학교에서 다문화학생 멘토
링이 자율적으로 이루어지는데 도움이 되도록 매뉴얼을 만들어 보급하고, 업무
담당자 교육 실시, 다문화학생 멘토링 전문 자문기관을 만들어야 한다.
활동 내용적 측면의 문제점과 개선방안은 아래와 같다.
첫째, 멘티, 학부모의 요구분석 없이 교사의 일반적인 판단으로 멘토링 계획을
세움으로써 활동 내용이 다양하지 못하고, 교과와 다문화교육에 편중되어 있다.
따라서 멘티, 학부모의 요구분석 및 교육계획 협의를 통해 멘토링 계획이 세워
져야 하며 다양한 활동을 할 수 있도록 교육청·학교 차원의 지원이 필요하다.
둘째, 교과지도 내용이 주요과목에 편중되고, 교과서 위주의 학습이 연속되며
예체능 활동이 거의 전무하는 등 교과지도가 내실 있게 운영되지 못했다. 따라
서 다문화학생에게 적절한 평가도구 개발을 통해 멘티에게 필요한 교과 및 영
역을 정확히 파악하여 효율적인 교과지도가 이루어지도록 하고, 전문적인 분야
의 경우 전문가의 도움을 받을 수 있도록 협조체제를 구축해야 한다.
셋째, 다문화교육의 내용이 한 가지 영역에만 지나치게 치우쳐 있으며 멘티의
특성에 따라 다문화교육이 달라지지 않고, 거의 동일한 내용이 모든 멘티에게
가르친 것으로 나타났다. 따라서 멘토는 멘티에게 필요한 다문화교육을 정확히
파악하고, 멘티가 받았던 다문화교육을 문서화해야 하며 교육청 차원의 자료 개
발을 통해 교사들이 쉽게 다양한 자료를 접할 수 있도록 해야 한다.
넷째, 멘티의 정서적 지원을 위한 상담이 미비한 실정이다. 따라서 다문화학
생 멘토링 영역 중 상담을 의무화하고, 멘토는 다문화상담사로서 다문화적 상담
능력을 갖추어야 하며 필요시 전문가의 도움을 받을 수 있도록 해야 한다.
지금까지 다문화학생-대학생 멘토링에 대한 연구는 많이 이루어졌으나 다문
화학생-교사 멘토링에 대한 연구는 전무한 실정이다. 이러한 상황에서 본 연구
는 초등학교에서의 다문화학생-교사 멘토링의 실태 및 개선방안을 집중적으로
다루었다는 점에서 의의가 있다. 나아가 본 연구가 초등학교 다문화학생-교사
멘토링을 보다 효율적으로 운영하는 기초 자료가 되어 멘토링의 효과를 높이는
데 긍정적인 영향을 줄 수 있기를 기대해 본다.
The purpose of this research is to examine the real state of mentoring
programs between multicultural students and teachers in elementary schools
in Jeju Island. and to study ways to solve problems and operate mentoring
programs more effectively on the spot.
In this research, the existing problems of multicultural students mentoring
programs are found from the aspect of operating guidelines and the aspect
of activities, and solutions are deducted by analysing mentoring activities
between multicultural students and teachers, which was proceeded in 'A'
elementary school in a small town of Jeju Island, and by interviewing people
concerned.
The problems of existing multicultural students mentoring programs and
each solution are following.
Problems and solutions of the aspect of operating guidelines are following.
First, there is a problem which is the procedures of selecting appropriate
mentors for operating multicultural students mentoring program effectively
are insufficient. To place mentors appropriately, mentors should make a plan
of multicultural students mentoring program based on understanding of
mentor's roles and qualifications. To operate mentoring programs effectively,
school faculties should select mentors based on their plans, and place them
in the right positions.
Second, existing mentoring programs did not examine and reflect what
parents want when mentoring programs were planned and proceeded. To
solve these problems, examining what multicultural students and their
parents want should be done before planning mentoring activities.
Third, there are missing of prior education, discussion, and evaluation
meeting about mentoring programs, so it is difficult for mentors to operate
mentoring programs effectively. Therefore prior education program for
mentors should be developed and given. And systematic prior education
should be given to mentors before starting mentoring programs. Also,
regular discussion and evaluation meeting which is focusing on the next
year's activities of mentoring program should be held.
Fourth, school could not operate multicultural students mentoring program
effectively because of insufficient support from Education Office. Therefore,
Education Office should make manual about mentoring programs to help
multicultural mentoring programs be operated actively, should educate office
faculties, and should make specialized advisory organization for multicultural
students mentoring programs.
Problems and solutions of the aspect of activities are following.
First, mentoring activities are not various because mentors did not examine what parents and mentees want but plan activities with their general
decisions. Therefore, mentoring activity plans should be set up based on
what parents and mentees want and discussion of educational plans.
Education Office and schools should be supportive to develope various
activities.
Second, curriculum was only concentrated on major subjects. There were
no special activities, but only learning based on textbooks. It means
curriculum did not be operated effectively. Therefore, appropriate evaluation
materials for multicultural students should be given. So mentors should
understand what mentees need on learning and teach them based on
evalutation. Coorperative system should be made if mentees need expert's
advice.
Third, the contents of multicultural education are overconcentrated on the
one field. Also curriculum was not different depends on mentees' learing
characteristics. Almost all mentees learn based on the same curriculum.
Therefore, mentors should understand appropriate multicultural education for
each mentees. And every education mentees were given should be written
as a documentation. Education Office should develop various activity
materials for teacher referring to materials.
Forth, mentees should get advice for their mental support. Therefore,
counsel shoud be obligative in multicultural students mentoring program.
Mentors should be qualified as a counselor. They need to be helped by
expects if they need.
Author(s)
강미란
Issued Date
2015
Awarded Date
2016. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007613
Alternative Author(s)
Kang, Miran
Department
교육대학원 초등사회교육
Advisor
정광중
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 내용 및 방법 2
3. 선행연구 검토 5
4. 연구의 제한점 및 용어의 정의 8
Ⅱ. 이론적 배경 10
1. 제주지역 다문화학생의 특성 10
2. 다문화학생 멘토링 개념 및 현황 13
Ⅲ. 멘토링 운영실태 분석 19
1. 연구 참여자 현황 19
2. 멘토링 운영실태 분석 28
Ⅳ. 효율적인 다문화학생 멘토링을 위한 개선방안 68
1. 기존 다문화학생 멘토링의 문제점 68
2. 다문화학생 멘토링 개선방안 73
Ⅴ. 결론 및 제언 85
1. 결론 85
2. 제언 87
참고 문헌 88
ABSTRACT 92
부 록 95
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
강미란. (2015). 제주지역 초등학교 다문화학생 멘토링 운영 실태와 개선방안에 대한 연구
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Social Studies Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.