제주대학교 Repository

텍스트 기반 치료적 은유 프로그램이 초등학생의 자기표현과 공감에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effects of Text-based Terapeutic Metaphor Program on Elementary School Student's Self-Expression and Empathy
Abstract
이 연구의 목적은 텍스트를 기반으로 한 치료적 은유 프로그램이 초등학생의
자기표현과 공감 향상에 어떠한 영향을 미치는가를 규명하는 것이다. 이를 위해
설정된 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 Ⅰ. 텍스트 기반 치료적 은유 프로그램이 초등학생의 자기표현 향상
에 효과가 있는가?
연구문제 Ⅱ. 텍스트 기반 치료적 은유 프로그램이 초등학생의 공감 향상에
효과가 있는가?
위와 같은 연구 문제를 해결하기 위하여 비동등 집단 사전․사후 검사 설계
(non-equivalent group pretest-posttest design)에 의해 실험 연구가 수행되었
다. 실험집단은 제주시 지역 H초등학교의 3학년 17명이고 통제집단은 제주시내
초등학교 중 H초등학교와 비슷한 규모와 환경을 가지고 있는 B초등학교 3학년 24명이다. 실험집단에는 텍스트 기반 치료적 은유 프로그램이 주1회 40분씩 총
10회기 실시되었고 프로그램 투입 전과 후에 자기표현 검사와 공감 검사가 사
전, 사후에 실시되었다. 통제집단에는 프로그램은 실시되지 않고 동일한 검사가
실시되었다.
이 연구에서 사용한 측정도구는 자기표현 검사와 공감 검사이다. 자기표현 검
사는 Rakos와 Schroeder가 제작한 자기표현 행동을 번안한 것으로 김린경
(2011)이 사용한 검사지를 연구자가 3학년 수준에 맞게 재구성하였다. 공감 검
사는 Davis의 IRI(조망취하기, 상상하기, 공감적 관심)검사와 Bryant의 공감적
각성 검사를 번안한 것으로 김영미(2012)가 수정․보완하여 총 10문항으로 구성
한 것을 사용하였다.
이 연구에서 얻어진 자료는 SPSS 23.0을 사용하여 처리되었으며, 연구 가설
을 검증하기 위한 통계적 방법으로는 혼합변량분석(Mixed ANOVA)이 사용되
었고, 유의도 수준은 .05로 정하였다.
이 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 텍스트 기반 치료적 은유 프로그램은 초등학생의 자기표현 향상에 부분
적으로 효과가 있었다. 실험 결과 자기표현 중 내용적 요소에서 실험집단 학생
이 통제집단 학생보다 유의하게 향상되었다.
둘째, 텍스트 기반 치료적 은유 프로그램은 초등학생의 공감 향상에 유의하게
효과가 있었다. 특히 공감 하위요인인 인지적 공감은 집단 간, 검사시점 간, 집
단과 검사시점 간의 상호작용 면에서도 실험집단 학생이 통제집단 학생보다 유
의하게 향상되었다.
이상의 연구 결과를 종합해 보면 교과학습에 상담의 마인드를 적용한 텍스트
기반 치료적 은유 프로그램은 초등학생의 자기표현과 공감 향상에 효과가 있다
는 것을 밝히는데 어느 정도 기여한 것으로 볼 수 있다. 또한 이 연구는 교과서
의 이야기를 활용한 치료적 은유 프로그램의 학교 현장 적용 가능성을 모색하
였다는 데 그 의미가 있다.
The purpose of this study is to establish how text-based therapeutic
metaphor program affect elementary school students' improvement of
self-expression and empathy. To achieve this goal, established research
questions for the study are as follows:
Question Ⅰ. Are text-based therapeutic metaphor program effective to
improve elementary school students' self-expression?
Question Ⅱ. Are text-based therapeutic metaphor program effective to
improve their empathy?
To identify above these research questions, the research was conducted by
non-equivalent group pretest-posttest design. The experimental group is 17 third graders at H elementary school in Jejusi, the control group is 24
third graders at B school, which is similar to size and environment of the
researcher's school. The text-based therapeutic metaphor program
implemented in the experimental group were carried out total 10 times, 40
minutes each, once a week. The same test was practiced in the control group
without the program. The measurement tool used in this study is the
self-expression and empathy test. The self-expression test made by Rakos
and Schroeder(1980) was adapted to a self-expression activity, and its test
paper used by Kim, L.K.(2011) was reconstructed to fit the level of third
graders in this research. In terms of empathy test made by Davies' IRI test
and Bryant's empathic arousal test, the total 10 questions revised and
complemented by Kim, Y.M.(2012) were reused in this study.
The research findings were processed by SPSS Statistics 23, and the
statistical method to verify the hypothesis was used Mixed ANOVA, which
was determined with .05 of statistical significance level.
The key results of this study are as follows:
First, text-based therapeutic metaphor program were partly effective on the
improvement of students' self-expression. According to the results, in case of
elements of content in self-expression, the experimental group showed a
meaningful improvement more than the control group.
Second, the metaphor program presented a significant enhancement of
empathy. Especially, the experimental group's cognitive empathy, which is a
subfactor of empathy, was improved more than the control group.
To sum up, text-based therapeutic metaphor program seem to have
contribution to establishing the effects of students' self-expression and empathy. In addition, this study is meaningful to seek for applicability of
therapeutic metaphor program on an elementary school field, utilizing stories
in a textbook.
Author(s)
박성미
Issued Date
2015
Awarded Date
2016. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007620
Alternative Author(s)
Park, Sung Mi
Department
교육대학원 초등교육학
Advisor
송재홍
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성과 목적 1
2. 연구 문제 3
3. 용어의 정리 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 이야기치료의 정의와 사상적 배경 5
2. 자기표현 10
3. 공감 13
Ⅲ. 연구방법 18
1. 실험설계 18
2. 연구대상 18
3. 검사도구 19
4. 실험 도구 및 절차 20
5. 자료처리 및 분석 27
Ⅳ. 연구 결과 28
1. 자기표현 28
2. 공감 33
3. 연구자의 관찰 내용 37
Ⅴ. 결론 및 논의 40
참고 문헌 44
ABSTRACT 49
부 록 52
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
박성미. (2015). 텍스트 기반 치료적 은유 프로그램이 초등학생의 자기표현과 공감에 미치는 영향
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Education
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.