제주대학교 Repository

디자인 구성을 활용한 수묵표현기법 지도방안

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on the Design configuration Using Ink Expression Techniques: Focusing on the Second Grade of Middle School
Abstract
수묵화는 민족의 전통회화로 우리만이 지닌 고유의 정신을 독창적이고 창의적
인 방법으로 표현하며 계승되어 왔으며, 그 안에 숭고한 역사와 문화의 향취를
지니고 있다. 이러한 전통과 그 안에 문화예술인 수묵화를 올바르게 이해하고 미
래의 예술 활동에 뿌리가 될 수 있도록 그 가치를 계승해 나가야 한다. 그러나
지금은 수묵화에 대한 관심이 부족하고 올바른 의미와 가치를 이해하지 못하고
있는 상황이다.
이러한 문제는 미술교육에서도 자주 거론되고 있으나, 뚜렷한 대안이나 지도안
이 없어 수묵화의 위상이 저하되고 있으며, 학생들의 수묵화 수업에 대한 관심도
자연스럽게 멀어져가고 있다. 이러한 상황이 지속된다면 전통 회화에 대한 정체
성과 더 나아가서는 우리문화에 대한 자긍심이 사라지게 될 것이다.
이에 본 연구는 현존해있는 문제점을 해소하고 학생들에게 수묵화에 대한 흥
미를 높이기 위한 목적으로 지도방향을 계획하였다. 또한 수묵표현기법과 디자인
구성을 접목하여 학생들에게 수묵을 쉽게 접근하며, 흥미와 이해를 높일 수 있도
록 지도방안을 연구했다. 우선 기초디자인의 기본 요소인 점·선·면에 대한 이론
과 디자인 구성 원리를 알아보았다. 그리고 대상의 본질을 담아 그려내는 수묵의
붓과 먹 사용방법과 표현방법에 대한 이론을 분석하였다. 그 결과 도출한 연구를
학습지도안 프로그램을 만들었다. 대상은 제주시 ○○중학교 2학년 학생들에게
디자인 구성을 활용한 수묵표현기법 수업을 총 7차시로 실시하였으며, 그 결과는
다음과 같다.
첫째, 디자인 구성을 활용한 수묵표현기법을 표현하는 과정에서 학생들은 기존
에 없던 표현방식에 높은 흥미와 적극성을 보였으며, 각자 자신만의 작품을 제작
할 수 있는 계기가 되었다.
둘째, 처음 접해보는 프로그램을 통해 학생들이 지니고 있던 수묵화에 대한 고
정관념이 사라졌고, 수묵에 대한 이해가 향상되었으며, 수묵 표현활동에 적극적
인 학습 자세를 보였다. 또한, 디자인과 융합된 수업의 진행은 다양한 사고와 표
현활동에 도움을 주었다.
셋째, 수업을 통해 전통문화 예술의 정신을 이해할 수 있었고, 디자인 구성과
수묵표현기법의 융합을 통해 수묵에 대해 유연하게 받아들이는 자세를 배울 수
있게 되었다.
본 연구는 미술교과 중 수묵화의 영역을 효과적으로 지도할 수 있는 방안을
연구하는데 중점을 두었고, 이를 통해 학교현장에서 현실적으로 적용 가능한 미
술교육의 기반을 마련하는데 도움이 되고자 한다.
Ink painting is a traditional folk painting of our nation. The spirit of South
Korea has been represented by a unique and creative way, it has a noble
history and culture. Therefore, we, correctly understand the traditional culture
artist ink painting, we must inherit the value of ink painting to allow the
roots to the future of artistic activities. However, there is little interest in the
ink painting is now, is a situation you do not understand the appropriate
value.
These problems, but has been featured many in art education, there is no
clear alternative and lead, some more while further diminished the presence of
ink painting. At the same time, ink painting also to students, have gone
away naturally. So further shows the feeling of rejection to the traditional
material, which is the material of the Ink, ink painting is increasingly less
interested in the idea of a no-nonsense image that does not suit with their
own. If you follow such a situation, and even more will disappear pride for
our culture disappear it is our tradition painting of identity.
In this study, it is possible to solve such a problem, you can increase the
interest in ink painting students planned guidance direction with the purpose.
A combination of the design configuration to Ink representation techniques, it
is easy to easy access to students, in addition, to study the lesson plan so
that it is possible to enhance the enjoyment and understanding. First, we
analyze the theory of representation in accordance with the brush and how to
use the ink to the spirit of the Ink portray to put the essence of the subject,
this to the foundation. And examined the construction principle of the theory
and design of it, lines, surface, which is the basic elements of the design of
the foundation. Through research of literature survey and expressions for the
configuration of, lines, surfaces that utilizing Ink representation technique
based on two theories, was familiar with the technology. As a result, the
derived research and applied in the map, made a program. For case analysis,
the target, the lesson of the design configuration of the foundation that
leverages the Ink representation techniques in Jeju City ○○ junior high
school 2 grade students performed at 7 sessions, the results are as follows.
First, take advantage of the Ink representation techniques, in the process of
completing the work of design, students showed a high interest and
aggressiveness to no representation in the past, each a chance to be able to
produce a great work of only themselves.
Second, the stereotype of ink painting the initial students had disappeared,
showed an aggressive learning attitude even showed interest than rather
using a novel program that first contact.
Third, through the lesson, look and feel of our traditional culture and art of
the spirit, through the experience of fusion with the current era, to
understand the past, so as to be able to learn the attitude to accept new ones
flexible became.
Therefore, in this study, with an emphasis on studying the way that can
lead the area of ink painting effectively in art subjects, this allows the
realistic applicable foundation of art education in schools to become help to
prepare.
Author(s)
고아라
Issued Date
2016
Awarded Date
2016. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007639
Alternative Author(s)
Ko, A-Ra
Department
교육대학원 미술교육
Advisor
이창희
Table Of Contents
국문초록 ⅰ
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 내용 및 방법 2
Ⅱ. 이론적 배경 3
1. 디자인의 기본 구성요소 및 원리 3
2. 수묵의 특성 및 표현기법 6
Ⅲ. 디자인 구성을 활용한 수묵표현기법 지도방안 및 분석 13
1. 수업지도 표현연구 및 지도계획 13
2. 프로그램 지도내용 구성 17
3. 교수-학습 과정안 및 분석 19
4. 수업 결과분석 및 기대효과 37
Ⅳ. 결 론 40
참고문헌 42
ABSTRACT 44
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
고아라. (2016). 디자인 구성을 활용한 수묵표현기법 지도방안
Appears in Collections:
Education > Fine Arts Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.