제주대학교 Repository

STEAM교육을 활용한 미술교과 중심의 지도방안 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
Study of Arts subject-centered instruction method utilizing STEAM: focused on primary high-grade students
Abstract
21세기는 첨단과학기술의 발달로 나날이 변화를 거듭하고 있다. 시대가 변화함에 따라 다분야에서 사고의 전환을 요구하고 있으며 융합, 복합, 통섭이 화두가 되고 있다. 그러나 그동안의 공교육은 이론 중심의 획일적인 제시와 입시 제도를 위한 교육으로 시행되어 사회 변화에 따른 복잡한 문제를 해결하기에는 어려움이 따른다.
이러한 문제점을 해결하고 취약점을 보완하고자 세계 여러 국가에서는 융합적인 사고력을 갖춘 인재양성의 필요성이 대두되고 있다. 세계의 흐름에 따라 2010년 12월 교육과학기술부는 세계적인 과학기술 인재를 양성하기 위한 방안으로 '스템교육'에 '예술'을 융합한 '스팀교육'의 강화를 주요 교육정책으로 제시하였다. 또한 한국교육개발원과 한국과학창의재단에서도 '한국형 스팀교육'의 확산 및 강화를 도모하고자, 프로그램 개발 연구와 교사연수 등을 통해 스팀교육의 제도를 반영하기 위한 노력을 기울이고 있다.
하지만 미국의 '스템교육'과는 달리 우리나라의 교육실정에 맞게 새로이 개발된 스팀교육에서 '예술'을 어떠한 방식으로 적용할 것인가에 대한 명확한 기준은 확립되지 않았다. 그리고 대부분의 스팀교육 프로그램이 과학, 수학 교과 중심으로 개발되어 공학, 기술, 예술 교과는 보조적인 역할로 작용하고 있는 실정이다. 또한 교육계 전반에서 스팀교육의 장점과 그 필요성을 인지하고 있지만, 현재 진행되는 교육과정은 여전히 교과 간에 분절된 지식만을 전수하는데 그치고 있으며 스팀교육을 위한 프로그램의 개발은 미비한 실정이다. 이에 본 연구자는 융합인재 양성을 위하여 각 교과별 특성을 살린 프로그램 개발이 필요하다고 사료되었다. 스팀교육에서 미술이 단지 흥미유발이나 놀이의 역할이 아닌 하나의 교과로서의 역할을 위해 미술교과 중심의 스팀수업을 계획하여 실제 수업에 적용하였다.
제주시 'ㅅ' 초등학교 4, 5, 6학년을 대상으로 융합적인 사고력과 창의력을 신장시키기 위해 다양한 교수법을 활용하여 적용하였다. 스팀교육을 활용한 미술 수업 학습 과정안은 초등학교 과학, 실과, 미술, 수학 교과의 내용을 융합하여 각각 2차시로 구성된 4가지의 주제로 계획하였다. 또한 융합한 교과 지식의 이해도를 확인하고자 학습지를 제시하였으며, 구상계획서를 통해 작품을 체계적으로 제작하도록 지도하였다.
스팀교육을 활용한 미술 수업으로 스팀교육의 교육적 가치와 필요성에 대해 확인하였으며, 그 내용은 다음과 같다.
첫째, 교과 간 융합을 통해 학습된 지식을 표현활동으로 옮기는 과정에서 적극적인 수업태도와 학습에 대한 지속적인 의지를 향상시킬 수 있었다.
둘째, 융합된 지식을 습득하며 사고가 확장되었고, 그 과정에서 새로운 시도와 접목을 통해 적재적소에 맞게 보완하여 창의적인 발상을 할 수 있었다.
셋째, 단순히 지식의 습득에서 끝나는 것이 아닌 학습의 결과를 실생활에서 활용하여 선순환적인 경험을 제공하였다.
넷째, 평면 위에 표현하는 것에 어려움을 느껴 미술교과를 기피하던 학생들이 융합된 수업을 통해 교과에 대한 선입견에서 벗어나 수업에 적극적으로 참여하며 학습에 대한 흥미를 드러냈다.
이를 통해 창의적인 융합인재 양성을 위해서는 '예술' 영역의 역할이 크다는 것을 확인하였다. 스팀교육에서 미술교과는 단순한 지식전달을 넘어 학생들의 학습동기를 향상시키고, 학습에 대한 의지를 고취시켰다.
본 연구의 내용이 스팀교육의 지속적인 연구에 도움을 주고 이를 토대로 구체적인 연구가 진행된다면, 예측 불가한 미래사회에 융합적인 사고력을 갖춘 인재 양성에 도움을 줄 것이라 사료된다.
21st century is changed day to day through development of state-of-the-art scientific technology. As time goes by, the change of thought is needed in many kind of field, and fusion, complex and consilience are to be the topic. However, there are difficulties to resolve the complex problems from this changing society because existing public education was executed for the uniform presentation of theories, and for the system of an entrance examination.
In order to solve these problems and compensate the defects, the training of talented person who equips the integral ability to think is needed in many nations. According to the stream of the world, in december, 2010, the Ministry of Education, Science and Technology represented the reinforcement of "STEAM" which is the combination of "STEM" and "ART" as the major policy of education. In addition, Korean Education Development Institute and Korean Foundation for the Advancement of Science and Creativity are also trying to reflect the STEAM education through study of program development and training for teacher, in order to spread and reinforce the Korean Version of STEAM education.
However, unlike the American version of STEAM Education, In the new-developed STEAM Education which is developed based on Korean education system, there is no exact criteria about how to apply the "Art". Also, because most of the STEAM Program are developed as Science and Math centrally, engineering, technology and art subject are acting as only sub-role.
In addition, although the strong points and necessity of STEAM education are recognized in the overall educational world, the on-going course of study still only deliver the knowledge divided into each subject, and the development of programs for STEAM education is incomplete.
Therefore, I, the researcher think that the development of programs which contain the specific characteristics of each subject is needed for the training of fusion-talented person. In STEAM education, the Art is applied in real class not as the role of causing interest or play, but as the role of the subject itself.
For the city of Jeju "ㅅ" elementary school 4th, 5th, and 6th grade students-oriented, the various teaching methods are applied to raise the fusion ability to think and creativity. The Art subject syllabus utilizing STEAM education is planned as 4 themes composed to 2 times fusing the contents of science, practical course, Art and Mathematics. Also, the papers were suggested to confirm the understanding of fused subject knowledge, and the students were taught to make the work of art systematically through the program of design.
Through the Art class utilizing STEAM education, the educational value and necessity of STEAM education were confirmed and the contents are as follow.
First, in the process of shifting the learned knowledge through fusion of subjects to expressing activity, the active class attitude and continuous will were improved.
Second, as acquiring the fused knowledge, the thoughts of students were extended. In those process, through new trial and graft, the creative thinking was possible.
Third, not just acquiring the knowledge, but utilizing the result of study at real life, cyclical line experiences were supplied.
Forth, the students who had difficulty expressing the things on the flat paper and disliked the Art subject, got out from the prejudice and represented active attitude and interest about the classes through fused classes.
Through this, for the training of creative fusion-talented person, the facts that the role of Art area is important was identified. In STEAM education, the Art subject beyond the delivery of knowledge improved the motivation and the wills about studying. If this contents of study becomes the help of continuous study about STEAM education and if the specific study is proceeded based on it, the result of study will be helpful to the training of fusion-talented person at this unpredictable society.
Author(s)
김민정
Issued Date
2016
Awarded Date
2016. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007645
Alternative Author(s)
Kim, Min-Jeong
Department
교육대학원 미술교육
Advisor
곽정명
Table Of Contents
i
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 목적 및 필요성 1
2. 연구의 내용 및 방법 2
Ⅱ. 이론적 고찰 4
1. 스팀교육의 개념 4
2. 스팀교육의 특징 5
1) 국외의 스팀교육 6
2) 국내의 스팀교육 8
3. 스팀교육에서 미술의 역할 13
1) 스팀교육에서 Art의 의미 14
2) 스팀교육에서 미술교육의 중요성 15
Ⅲ. 스팀교육을 활용한 학습 과정안 18
1. 교수·학습 계획 18
2. 미술수업 학습 과정안 및 학습 결과물 23
3. 미술수업 기대효과 48
Ⅳ. 결론 50
참고문헌 52
54
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김민정. (2016). STEAM교육을 활용한 미술교과 중심의 지도방안 연구
Appears in Collections:
Education > Fine Arts Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.