제주대학교 Repository

PC기반쇼핑과 스마트폰 기반 쇼핑에 대한 쇼핑성향, 충동구매, 과잉확신 요인의 비교분석

Metadata Downloads
Alternative Title
A Comparison on the factors of shopping orientation, impulse buying, and over-confidence between PC base shopping and Smartphone base shopping
Abstract
2015년 한국의 스마트폰 보급률은 88%, 그 중 18~35세는 스마트폰을 100% 소유하고 있다고 조사됐다. 이에 따라 스마트폰을 기반으로 한 쇼핑이 PC를 이용하는 쇼핑보다 점점 늘어나고 있는 추세이다.
본 연구에서는 이러한 변화에 주목하여, 인터넷 쇼핑상황에서 충동구매와 과잉확신, 쇼핑성향에 있어 PC기반 쇼핑 상황과 스마트폰 기반 쇼핑 상황에서 어떠한 차이가 있는지 분석하였다. 이를 위해서 PC기반의 쇼핑과 스마트폰 기반의 쇼핑을 모두 경험해본 이용자 200명의 대상자에게 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 IBM SPSS를 이용하였다. 인구통계학적 분석 및 가설검증을 위한 신뢰도 및 요인분석, 독립표본 T검정 등이 실시되었다.
인터넷쇼핑과 모바일 쇼핑에 대한 충동구매, 과잉확신, 쇼핑성향 요인의 비교분석한 결과는 다음과 같다.
첫째, 쇼핑성향에서 쾌락 추구와 충동구매, 과잉확신은 인터넷 쇼핑환경에 따라 다르다는 것을 확인할 수 있었다. 이는 인터넷 쇼핑을 할 시, PC보다 스마트폰을 이용 할 때 쇼핑성향이 쾌락적인 요소를 더 추구하는 경향을 보였고, 충동구매를 일으킬 수 있는 요인들이 더 크게 나타났으며, 더불어 사고자 하는 물건을 구매하는 데 과한 확신을 주는 것으로 파악할 수 있었다.
둘째, 쇼핑성향에 있어 경제성 추구, 유행 추구, 편의성 추구는 쇼핑환경에 크게 작용하지 않는 것으로 나타났다. 이는 쇼핑 환경이 되는 PC와 스마트폰, 특히 스마트폰의 경우 편의성을 더 추구할 것 같지만 실제로는 PC와 스마트폰 두 가지 환경에서 별 다른 차이점이 나타나지 않았다. 또한 경제성과 유행에 있어서도 크게 다르지 않았다.
본 연구는 새로운 시각을 보여주는 의미 있는 결과라 할 수 있다. 마케터들은 스마트폰을 이용한 쇼핑환경에서 고객들이 충동구매를 일으킬 수 있도록 새로운 전략을 수립해야할 것이다.
2015 survey that smartphone penetration in Korea is 88%, of which 18 to 35 count and 100% owned a smartphone. Accordingly, based on the smart phone shopping it is a trend that increasingly more shopping using a PC.

This study pays attention to these changes, in the excess spread and impulse buying, shopping tendencies in internet shopping situation was analyzed whether any differences in the situations and PC-based shopping Smartphone-based shopping situation. To this end, this study conducted a survey to all 200 subjects user experience played a PC-based and mobile-based shopping. The collected data were used IBM SPSS. The reliability and factor analysis, independent sample T test, including for demographic analysis and hypothesis testing was conducted.

Comparison of the results of internet shopping and impulse buying, over-confident, shopping orientation factors for mobile shopping is as following:

Firstly, the pursuit of pleasure in shopping and impulse buying tendency, over-confidence could confirm that depends on online shopping environment. This is a purchase that you want accidents to Internet shopping, it had to use a smart phone than a PC tended to shopping tendencies seek more pleasure factor, appeared Factors that could cause impulse purchases are larger, with which could be used to identify that excessive confidence.

Secondly, the propensity to pursue shopping, fashion seeking affordability, ease-seeking was found not to significantly effect the shopping experience. It did not show any difference in practice by the two environments PC and smartphone seems to be seeking more convenience for PC and smartphone, especially smartphone shopping environment. Also, not much different even in economics and fashion.

Therefore, this study can be regarded as meaning that the result shows a new perspective. In the context of practical side, marketers need to present a strategy that can lead to impulse purchases at the shopping environment using a smartphone.
Author(s)
손규현
Issued Date
2016
Awarded Date
2016. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007665
Alternative Author(s)
Son, Kyu Hyeon
Department
경영대학원 경영정보학과
Advisor
김근형
Table Of Contents
Abstract ⅵ
제 1 장 서 론 1
제1절 연구의 필요성 및 배경 1
제2절 연구의 목적 및 방법 2
제 2 장 이론적 배경 4
제1절 인터넷 쇼핑 형태 4
제2절 선행연구 7
제 3 장 연구가설 10
제1절 연구 가설 10
제2절 변수의 조작적 정의 12
제 4 장 연구모형과 연구가설 13
제1절 자료의 수집 13
제2절 표본의 특성 13
제3절 신뢰성 및 타당성 분석 15
제4절 가설검증 17
제5절 분석결과 요약 18
제 5 장 결 론 19
제1절 연구 결과 요약 및 논의 19
제2절 연구의 한계 및 향후 연구 방향 20
참고 문헌 21
설문지 24
Degree
Master
Publisher
제주대학교 경영대학원
Citation
손규현. (2016). PC기반쇼핑과 스마트폰 기반 쇼핑에 대한 쇼핑성향, 충동구매, 과잉확신 요인의 비교분석
Appears in Collections:
Management Information Systems > ETC
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.