제주대학교 Repository

'2013~2015 제주수학축전'의 운영프로그램 분석과 학생들의 인식

Metadata Downloads
Alternative Title
'2013-2015 Jeju math Festival' perceptions of students and analysis of operational programs
Abstract
제주수학축전은 교사의 자발적인 참여에 의해 시작되었다. 1999년 제1회 수
학체험전을 시작으로 체험전 위주 운영하였던 것을 2012년 제14회 제주수학체
험전을 기점으로 하여 그 영역을 확장하였고, 2013년 제15회 제주수학축전으
로 그 명칭을 변경하여 체험전 뿐만 아니라 수학과 관련한 다양한 프로그램을
운영하고 있다.
제주수학축전에서 체험전은 제17회를 맞게 되며 현재까지 참여했던 체험전
도우미는 초, 중, 고 학생을 합하면 대략 만 여명에 가깝다. 도우미뿐만 아니
라 최근 3년간 매해 만 여명 이상의 관람객이 전국단위에서 오게 되면서 전국
에서 가장 큰 수학체험전이라 자부할 수 있다.
따라서, 본 연구는 최근 개최된 제주수학축전에 대한 분석을 통해 제주수학
축전의 실태와 학생들의 인식을 조사해 보고 향후 발전을 모색해 보는데 그
목적이 있다.
이러한 목적을 위하여
첫째, '2013~2015 제주수학축전'의 운영프로그램을 분석하였다.
둘째, 2013년도부터 2015년까지 제주수학축전에 대한 만족도 조사 결과를
분석하였다.
본 연구의 결과 다음과 같은 결론에 도달했다.
첫째, 수학체험활동 후 수학적 인식조사를 통해서 수학체험전에 참여한 학
생들은 스스로가 수학에 대해 긍정적인 인식을 갖게 됨을 알 수 있었다. 이는
제주수학축전이 수포자(수학 포기 학생)를 줄이고 수학과 실생활과 관계를 탐
구할 수 있는 유용성을 느끼게 하는 체험의 장임을 확인할 수 있다.
둘째, 제주수학축전에 대한 일반적 인식조사 중 교과서에서 배우는 수학은
학생들에게 공식 암기, 문제풀이 등 혼자서 해나가는 외로운 학문으로 느껴졌
다면, 제주수학축전에서 배운 수학은 교구활동 및 체험활동 등을 통해 수학에
대한 긍정적 가치관을 형성하고 흥미를 갖게 함을 알 수 있었다.
셋째, 수학과 교육과정에서 요구하는 내용체계 중 일부 내용에 편중된 체험
이 이루어지는 것은 경계할 필요가 있다. 기하에만 집중되는 수학체험부스는
다른 내용체계에 대한 관심이 감소하는 영향을 줄 수 있다. 이를 보완하기 위
하여 교과서 속의 학습 원리에 부합하는 체험 프로그램을 개발하고, 다양한
내용체계에 대한 체험 수학 내용을 보강할 필요가 있다.
넷째, 2013년부터 2015년까지의 제주수학축전은 타 지역 수학축전의 모델을
넘어서서 동아시아 지역의 수학축전으로 자리매김하기 위한 도약을 시도하고
있다. 유네스코 3관왕이라는 천해의 환경을 가지고 있는 제주는 관광과 수학
교육의 메카로 자리매김을 할 수 있는 입지적으로 유리한 요건을 갖추고 있
다. 동아시아 지역 홍보 과정을 내실있게 가져가기 위해서 유관기관과의 협력
적 관계를 유지하여야 할 것 이다.
Jeju math festival was started by the voluntary participation of math
teachers. The first Jeju math experiential event started in 1999. Jeju
math experiential event has expanded its areas in 2012, next year Jeju
math experiential event changed its name into Jeju math festival. After
changing its name, Jeju math festival provides various kinds of math
program to students.
Nearly 10,000 students (from elementary to high school) has
participated in Jeju math festival for 17 years. We have confidence that
jeju math festival is one of the biggest math festival of the Korea,
because over 10,000 visitors have joined the festival from all over the
nation during the past three years.
Therefore, this study make a investigation on the actual condition of
Jeju math festival and students' awareness of Jeju math festival, and
then we will seek the solution to future development of Jeju math
festival.
For this purpose
First, we analyzed the operational program '2013-2015 Jeju math
festival.
Second, we observed Satisfaction Survey on Jeju math festival from
2013 to 2015 .
The results of this study came to the following conclusions.
First, we found that students begin to have a positive perceptions
themselves about mathematics after joining the math experience
events. This fact opens up the possibilities to reduce the number of
"Supoja(students who give up math)" and also we can confirm that
math festival can be the useful place to apply math theories into
students' real life.
Second, according to the Survey of the general recognition about
Jeju math festival, students felt difficult when they study math in
school because they have to learn math alone by doing formula
memorization and problem solving etc. On the other hands, students
said that students learn more in math festival because it offers
different kinds of experiential activities and mathematical teaching aids.
These factors attract students' interests on math and build student's
positive values on math.
Third, we need to alert to unequal distribution of the experiential
activities.
Expecially, geometry was given too much emphasis, so other
mathematical curriculum required part has got less concern. In order to
make up the weak points of the math festival, it is necessary to
develop experiential programs that meet the learning principles in the
text, and
Fourth, taking a step forward from role model for other region's
math festival, Jeju math festival from 2013 until 2015 tries to leap to
become a math Festival of East Asia. Jeju won a triple crown on
UNESCO because of its natural beauty. So many people started to
know Jeju. Jeju has an advantageous position on a mecca of tourism
and mathematics education. In order to Jeju math festival turn national
festival into math festival of East Asia, we have to maintain a
cooperative relationship with related organizations to promote Jeju math
festival to East Asia region.
Author(s)
홍영범
Issued Date
2016
Awarded Date
2016. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007688
Alternative Author(s)
Hong, Yeong-Beom
Department
교육대학원 수학교육
Advisor
김도현
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 목적과 필요성 1
2. 연구 문제 2
3. 연구의 제한점 3
Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 고찰 4
1. 활동수학에 관련된 수학 교수·학습 이론 4
2. 2015 개정교육과정 6
3. 제2차 수학교육 종합 계획 7
4. 선행연구 고찰 9
Ⅲ. 연구방법 11
1. 연구대상 11
2. 검사도구 및 자료분석 12
Ⅳ. 연구결과 및 분석 15
1. 제주수학축전 운영프로그램 구성 및 현황 15
2. 제주수학축전에 대한 일반적 인식 조사 16
3. 수학체험활동 후 수학적 인식 조사 18
Ⅴ. 결론 및 제언 20
1. 결론 20
2. 제언 21
참고문헌 23
수학체험전에 대한 일반적 인식 조사 설문지 문항 중 종합의견 설문 24
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
홍영범. (2016). '2013~2015 제주수학축전'의 운영프로그램 분석과 학생들의 인식
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Mathematics Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.