제주대학교 Repository

특수교사의 사회적지지와 교사효능감이 직무스트레스에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effect of Special Education Teachers' Social Support and Teacher Efficacy on the Job Stress
Abstract
본 연구는 특수교사를 대상으로 특수교사의 사회적지지와 교사효능감이 직무
스트레스에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 통하여 특수교사들의 직무스
트레스를 완화 시킬 수 있는 변인들에 대한 자료를 제공하고 변인들이 미치는
영향을 검증해봄으로써 스스로 자기 조절 및 교사의 효능감을 높여 스트레스에
효과적으로 대처함으로 특수교사들의 직무스트레스를 완화시키고 교사의 정신건
강에 긍정적인 영향을 미쳐 특수교육활동의 질을 증진시키고 장애학생이 필요한
특별한 요구 충족 및 질 높은 관련 서비스를 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한
연구목적을 달성하기 위한 연구문제를 다음과 같이 설정하였다.
연구 문제 및 가설
1. 특수교사의 사회적지지, 교사효능감, 직무스트레스의 상관은 어떠한가?
1-1. 특수교사의 사회적지지, 교사효능감, 직무스트레스는 유의미한 상관관계를 나타낼 것이다.
2. 특수교사의 사회적지지가 직무스트레스에 미치는 영향은 어떠한가?
2-1. 특수교사의 사회적지지는 직무스트레스에 영향을 줄 것이다.
3. 특수교사의 교사효능감이 직무스트레스에 미치는 영향은 어떠한가?
3-1. 특수교사의 교사효능감은 직무스트레스에 영향을 줄 것이다.
본 연구의 모집단은 제주특별자치도 소재 특수학교 3개교와 초,중,고 일반학교
50개교의 특수학급, 서울·경기 지역의 특수학교 4개교와 초,중,고 일반학교 20개
교의 특수학급에 근무하고 있는 특수교사 350명을 임의 표집하였다.
자료 수집은 2015년 11월 9일부터 12월 11일까지 이루어졌으며, 350명 중 306명
의 자료가 회수되어 87%의 회수율을 보였으나 일부 무응답 및 불성실 응답 등을
제외한 294명의 자료가 최종분석에 사용되어 자료 유효율은 84%를 보였다.
조사도구는 사회적지지, 교사효능감, 직무스트레스의 척도로 구성된 총 60문항
의 검사지를 사용하였다.
수집된 자료는 SPSS for Windows 20.0에 의해서 처리되었다. 전반적인 자료
의 특성을 알아보기 위해 기술통계분석을 실시함으로써 자료의 이상치, 정규성을
검토하여 각 변인별로 평균과 표준편차를 산출하였다. 또 각 변인별 신뢰도 검증
을 위해서 Cronbach's α 값을 검토하였으며 변인들 간의 관련성을 살펴보기 위
해 피어슨 상관분석을 실시하였다. 마지막으로 특수교사의 사회적지지, 교사효능
감이 직무스트레스에 미치는 영향을 알아보기 위해 중다회귀분석을 실시하였다.
본 연구에서 밝혀진 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 교사의 사회적지지와 교사효능감, 직무스트레스는 서로 유의미한 상관관
계를 보였으며, 특히 사회적지지, 교사효능감 모두 직무스트레스와 부적상관을
나타내었다. 이는 외적 변인인 사회적지지와 내적인 변인인 교사 효능감이 높을
수록 직무스트레스가 낮아지며, 사회적지지와 교사효능감이 낮을수록 직무스트레
스는 높아진다는 뜻이다. 이것은 앞으로 다양한 교수학습 상황에서 교사의 효능
감을 높일 수 있는 교수 자신감을 향상시키는데 도움이 되는 현장 중심의 연수
와 다양한 연구를 통해 교사 스스로 자신의 효능감을 조절하고 관리하며, 상급자
와 자유롭고 진솔하게 자신의 문제나 고민을 함께 이야기하고 방법을 모색할 수
있는 학교분위기 조성과 학교와 교사에 대한 지역사회의 인식 개선이 더욱 필요
하다는 것을 의미한다. 이것은 비단 교사들만을 위한 것이 아니라, 교사의 정서
적 안정과 행복을 통해 장애학생들에게 더욱 질 높고 즐거운 교육을 받을 수 있
는 기회와 상황이 제공되기 때문이다.
둘째, 특수교사가 지각한 사회적지지 중 상급자의 지지 만이 직무스트레스에 유
의미한 영향을 주었다. 특히, 상급자의 지지는 직무스트레스에 의미 있는 부적 영
향을 미쳤는데, 이는 학교의 교장과 교감, 부장교사가 교사에게 미치는 영향이 매
우 크고, 교사가 어려운 상황을 겪을 때 조언과 방법을 함께 모색하는 멘토 즉 슈
퍼바이저의 역할을 할 수도 있으며 특수교사에게 이러한 멘토의 역할이 매우 중요
하다는 것을 의미한다.
셋째, 특수교사의 교사효능감 중 개인적 효능감과 일반적 효능감, 모두 교사의
직무스트레스에 유의미한 부적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 이는 특수교사의
교사효능감이 높을수록 교사의 직무스트레스는 낮아지고, 교사효능감이 낮을수록
교사의 직무스트레스는 높아진다는 것이다. 특히, 교사의 효능감 중에서도 교사
의 일반적 효능감의 영향이 더 컸는데, 이것은 교사가 교수-학습 상황에서 일반
적인 교수효능감과 신념이 높을수록 교사의 직무스트레스는 낮아진다는 것을 의
미한다. 그러나 직무스트레스의 개인의 내적 특성에는 교사의 일반적 효능감이
정적인 영향을 주어 전체적인 연구결과와는 다른 결과를 나타냈는데, 이것은 교
수 상황에서 교사가 학생의 성취에 긍정적인 영향을 미칠 것이라는 수업 행위
자체에 대한 교사의 일반적인 교수 신념이 오히려 개인의 내적 특성인 직무스트
레스에는 정적인 영향을 미친다는 것을 나타내고 있다.
This study aimed to have a look at the effect of special education
teachers' social support and teacher efficacy on the job stress. The study
offers data on variables which can relieve job stress, and examines the effect
of the variables. The object of this study are the followings: (1) relieving
special education teachers' job stress by raising self-regulated efficacy and
teacher efficacy, (2) increasing the quality of activities of special education by
positively influencing on teachers' mental health, (3) satisfying of request
from handicapped students, and offering the related high-quality service.
For this study, research problems were arranged as the followings:

1. What's the correlation among special education teachers' social support,
teacher efficacy, and job stress?
1-1. Special education teachers' social support, teacher efficacy, and job
stress are correlated each other.
2. What's the effect of special education teacher's social support on the job
stress?
2-1. Special education teacher's social support influences on the job stress.
3. What's the effect of teacher efficacy on the job stress?
3-1. Special education teacher's teacher efficacy influences on the job stress.
The study randomly sample 350 special education teachers from 3
special-education schools in Jeju, special classes of 50 regular schools in Jeju,
special-education schools in Seoul and Gyeonggi Province, and special classes
of 20 regular schools in Seoul and Gyeonggi Province.
The data was collected from November 29th to December 11th, in 2015.
Among 350 special teachers, answers of 306 were collected with 87% collect
rate. However, total 294 answers, which exclude insincere answers and
nonresponse, were used for the final analysis with 84% effective rate.
60-question-test, which is based on social support, teacher efficacy, and job
stress is used for study measurement tool.
Collected data was analyzed by SPSS for Window 20.0. The average and
the standard deviation of each variable are calculated, examining outlier, and
normality of data by descriptive statistic analysis to examine overall
characteristics of the data. In addition, Cronbach's α was executed to verify
reliability of each variable, and Pearson correlation analysis was conducted to
examine relations among variables. Lastly, multiple regression analysis was
executed to know the effect of special education teachers' social support and sense
of efficacy on the job stress.
In summary, the results of the study are the followings:
First, special education teachers' social support, teacher efficacy, and job stress were
correlated each other. Especially, both social support and teacher efficacy are
negatively correlated with job stress. It implied the teachers' self regulation
on teacher efficacy, the creation of school atmosphere which superiors
cooperate in discussing and searching for method, and the recognition
improvement of local community on school and teacher should be needed. It
is not only for teachers, but also for students in that handicapped students
can receive high-quality, and joyful class only if teachers' emotional stability
and happiness are guaranteed.
Secondly, only superiors' support among special education teachers'
perceived social support influenced the job stress; especially, superiors'
support is negatively correlated with the job stress. It implies that the effect
of school principal, vice principal, and head teachers on regular teachers is
great. Therefore, when the teachers are in trouble, superiors' role as a mentor
or supervisor, who gives an advice and cooperates in searching for method, is
important.
Thirdly, individual efficacy, and general efficacy was negatively correlated
with job stress, among special education teachers' teacher efficacy. It implies the
higher special education teachers' teacher efficacy, the lower the teachers' job stress;
and, the lower special education teachers' teacher efficacy, the higher the teachers' job
stress. Especially, general efficacy of teachers' overall efficacy had an greater effect,
which means the higher general teaching efficacy belief, the lower the job stress.
However, teachers' general efficacy was positively correlated with internal characteristics
of individuals, which is the reverse of the overall result. It can be understood in
that teachers' general teaching belief that having class can
positively influence on students' achievement is positively correlated with the
job stress.
Author(s)
최희재
Issued Date
2016
Awarded Date
2016. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007744
Alternative Author(s)
Choi, Hee Jae
Department
교육대학원 상담심리
Advisor
김성봉
Table Of Contents
I. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 및 가설 5
3. 용어의 정의 6
가. 특수교사 6
나. 사회적지지 7
다. 교사효능감 7
라. 직무스트레스 7
II. 이론적 배경 8
1. 사회적지지의 개념 및 유형 8
가. 사회적지지의 개념 8
나. 사회적지지의 유형 9
다. 특수교사의 사회적 지지와 직무스트레스의 관계 11
2. 특수교사의 교사효능감의 개념 및 특성 12
가. 자기효능감의 개념 12
나. 교사효능감의 개념 13
다. 특수교사의 교사효능감 14
라. 특수교사의 교사효능감의 특성 16
마. 특수교사의 교사효능감과 직무스트레스의 관계 17
3. 특수교사의 직무스트레스 개념 및 요인 19
가. 직무스트레스 19
나. 교사의 직무스트레스 20
다. 특수교사의 직무스트레스 21
라. 특수교사의 직무스트레스 유발요인 22
Ⅲ. 연구방법 24
1. 연구대상 24
2. 연구절차 25
3. 연구도구 25
가. 사회적지지 척도 25
나. 교사효능감 척도 26
다. 직무스트레스 척도 26
라. 자료의 분석 27
Ⅳ. 연구결과 및 해석 28
1. 조사대상의 인구통계학적 특성 28
2. 측정도구의 신뢰성 및 타당성 분석 29
3. 연구결과 36
가. 특수교사의 사회적지지와 교사효능감, 직무스트레스의 관계 36
나. 특수교사의 사회적지지가 직무스트레스에 미치는 영향 37
다. 특수교사의 교사효능감이 직무스트레스에 미치는 영향 42
Ⅴ. 논의 및 제언 48
1. 논의 48
2. 제언 53
참고문헌 54
Abstract 61
부록(설문지) 64
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
최희재. (2016). 특수교사의 사회적지지와 교사효능감이 직무스트레스에 미치는 영향
Appears in Collections:
Education > Counseling Psychology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.