제주대학교 Repository

대학생의 평가염려완벽주의가 사회불안에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effects That Evaluative Concern Perfectionism in University Students Has on Social Anxiety: The Madiating Effect of Covert Narcissism
Abstract
본 연구의 목적은 대학생의 평가염려완벽주의, 내현적자기애, 사회불안의 관계
를 알아보고, 평가염려완벽주의가 사회불안에 미치는 영향에서 내현적자기애의
매개효과를 검증하는 것이다. 이를 위하여 본 연구는 다음과 같은 연구문제를 설
정하였다.
연구문제 1. 대학생의 평가염려완벽주의가 사회불안에 미치는 영향에서 내
현적자기애가 매개효과가 있는가?
이와 같은 연구문제를 해결하기 위하여 서울 및 경기, 충청, 경상, 전라, 제주
지역의 4년제 및 2년제에 재학중인 대학생 351명을 대상으로 실시하였다. 1차적
으로 각 지역에 대학생들과 가까운 조사자를 모집하여 대학생들이 설문에 응할
수 있도록 진행하였고, 2차적으로 대학교를 선정하여 직접 찾아가서 설문지를 돌
리는 방식으로 진행하였다. 표집한 기간은 2015년 9월 21일부터 11월 20일까지
실시하였다.
연구의 측정도구는 평가염려완벽주의 측정을 위해서 Hewitt와 Flett 다차원적인
완벽주의 척도를 한기연(1993)이 번안하고, Frost 등의 다차원적인 완벽주의 척
도를 정승진(1999)이 번안한 부적응적인 문항으로 함께 사용한 펑가염려완벽주의
척도(총 28문항, 5점 Likert), 김향숙(2001)의 번안한 사회적 상호작용 척도와 사
회공포 척도로 구성된 사회불안 척도(총 39문항, 5점 Likert), 그리고 정남운
(2002) 번안한 내현적자기애 척도(총 45문항, 5점 Likert)를 구성하여 사용하였다.
본 연구의 목적을 달성하기 위한 자료 분석은 SPSS for Windows 18,0에 의해
빈도 분석, 상관 분석, 매개효과 분석을 실시한 후 Sobel 검증을 실시하였다. 본
연구의 분석결과를 바탕으로 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 평가염려완벽주의와 내현적자기애, 사회불안의 관계에서 모든 변인간에
통계적으로 유의미한 정적 상관이 나타났다. 즉, 평가염려완벽주의가 높을수록
내현적자기애가 높아지고, 평가염려완벽주의가 높을수록 사회불안이 높아진다.
또한 내현적자기애가 높을수록 사회불안이 높아진다.
둘째, 평가염려완벽주의가 사회불안에 미치는 영향에서 내현적자기애는 완전매
개효과가 있는 것으로 나타났다.
셋째, 평가염려완벽주의 하위요인(실수에 대한 염려, 수행에 대한 의심, 사회부
과적 완벽주의)이 사회불안에 미치는 영향에서 내현적자기애는 모두 완전매개효
과가 있는 것으로 나타났다.
이상의 연구 결과에서 대학생의 평가염려 완벽주의가 사회불안에 정적인 방향
으로 직접적인 영향을 끼치는 경로에서 내현적 자기애는 완전매개하여 사회불안
을 높아지는 것으로 간접효과를 보이는 것으로 나타났다. 이에 따라, 본 연구 결
과가 대학생을 대상으로 내현적 자기애를 통해 사회불안을 겪고 있는 학생들을
위해 상담 및 치료에 활용될 수 있는 근거 자료로 활용되기를 기대한다.
The research aims to identify relationships among evaluative concern perfectionism,
covert narcissism, and social anxiety as well as to examine the mediating effect of
the influence that evaluative concern perfectionism has on social anxiety. The present
study poses the following research problems.
Research problem 1. In the effects that evaluative concern perfectionism in university
students has on social anxiety, does covert narcissism have a mediating effect?
The researcher targeted 351 students in colleges and universities in Seoul, Gyeonggi
Province, Chungchung, Gyongsang, Cholla, and Jeju. First, the researcher recruited
assistants residing in areas close to the universities to conduct a survey. Second, the
researcher selected universities and visited them so he could hand out the
questionnaires. The research was undertaken from September 21, 2015 to November
20, 2015.
The measurement tools utilized for evaluative concern perfectionism were: 1)
Evaluative Concern Perfectionism Scale (28-item Likert-type Scale), which is the
combination of Hewitt & Flett Multidimensional Perfectionism Scale adapted by Gi
Yeon Han (1993) and Frost Multidimensional Perfectionism Scale adapted by Seung
Jin Jung (1999), 2) Social Anxiety Scale (45-item Likert-type Scale), which
constitutes Social Interaction Anxiety Scale adapted by Hyang Sook Kim (2001) and
Social Fear Scale adapted by Nam Un Jung (2002).
After SPSS 18.0 for Windows was utilized for analyses of frequency, correlation, and
mediation effects, Sobel Test was implemented to attain the object of the research.
The following can be summed up:
First, all the variables of evaluative concern perfectionism, covert narcissism, and
social anxiety showed the statistically significant and static correlations. In other
words, as evaluative concern perfectionism is higher, covert narcissism becomes
stronger and social anxiety goes up. In addition, covert narcissism is proportionate to
social anxiety.
Second, in the effects that evaluative concern perfectionism has on social anxiety,
covert narcissism was proven to have a complete mediation effect.
Third, the findings of the study indicate that in the effects sub-factors of evaluative
concern perfectionismhave on social anxiety (concerns about mistakes, doubts towards
performance, and socially prescribed perfectionism), covert narcissism was proven to
have a complete mediating effect in all variables.
The research suggests that evaluative concern perfectionism in university students has
a static and direct correlation with social anxiety, in which covert narcissism has a
complete mediation.
Accordingly, the researcher hopes that findings of the research can be utilized as
base data for counseling and therapy offered to university students suffering from
social anxiety wreaked by covert narcissism.
Author(s)
김기남
Issued Date
2016
Awarded Date
2016. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007753
Alternative Author(s)
Kim, Gi Nam
Department
교육대학원 상담심리
Advisor
최보영
Table Of Contents
Ι. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 및 가설 5
Ⅱ. 이론적 배경 6
1) 사회불안 6
(1) 사회불안의 개념 6
(2) 사회불안의 특징 7
2) 평가염려완벽주의 9
(1) 평가염려완벽주의의 개념 9
(2) 평가염려완벽주의와 사회불안의 관계 10
3) 내현적 자기애 12
(1) 내현적자기애의 개념 12
(2) 평가염려완벽주의와 내현적자기애와의 관계 13
(3) 내현적자기애와 사회불안의 관계 14
Ⅲ. 연구방법 16
1. 연구대상 16
2. 연구절차 16
3. 자료절차 및 분석 17
4. 측정도구
1) 사회불안 18
2) 평가염려완벽주의 19
3) 내현적자기애 21
Ⅳ. 연구결과 22
1. 주요 변인의 상관관계 22
2. 대학생의 평가염려완벽주의가 사회불안에 미치는 영향에서 내현적자기애 및 매개효과 24
1) 대학생의 평가염려완벽주의 하위요인이 사회불안에 미치는 영향에서 내현적자기애의 매개효과 분석결과 25
(1) 대학생의 실수에 대한 염려가 사회불안에 미치는 영향에서 내현적 자기애의 매개효과 분석결과 25
(2) 대학생의 수행에 대한 의심이 사회불안에 미치는 영향에서 내현적 자기애의 매개효과 분석결과 27
(3) 대학생의 사회부과적완벽주의가 사회불안에 미치는 영향에서 내현 적자기애의 매개효과 29
Ⅴ.논의 및 결론 31
Ⅵ.참고문헌 35
Abstract 42
부록 44
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김기남. (2016). 대학생의 평가염려완벽주의가 사회불안에 미치는 영향
Appears in Collections:
Education > Counseling Psychology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.