제주대학교 Repository

대학생의 자아존중감과 재무스트레스가 경제적 자립도에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effect of Self-esteem and Financial Stress on Financial Independence of University Students
Abstract
본 연구의 목적은 제주도내 대학생들을 대상으로 대학생의 자아존중감과 재무
스트레스가 경제적 자립도에 미치는 영향을 분석하고, 경제적 자립도에 영향을
미치는 요인들의 상대적 영향력과 인과적 관계를 분석하는 것이다. 이러한 연구
결과는 제주도내 대학생들의 재무스트레스와 경제적 자립도를 파악하고, 대학생
들의 경제적 자립도를 증대시킬 수 있는 교육 프로그램을 개발하는데 기초자료
를 제공하게 될 것이다.
제주도내 대학생 469명을 대상으로 자료를 수집하였으며, 수집된 자료는 SPSS
Window 18.0 Program으로 분석되었다. t-test, Anova, Scheffe의 다중범위검증,
중다회귀분석, 경로분석 방법이 이용되었다.
연구의 주요 분석 결과는 다음과 같다.
첫째, 재무스트레스는 부모직업, 월평균가계소득, 월평균용돈에 따라 유의한 차
이가 나타났다. 등록금 자립도에 유의미한 영향을 미치는 요인은 부직업, 부교육
수준, 월평균가계소득, 월평균용돈, 장학금 수혜였으며, 휴대폰비 자립도에 유의
한 영향을 미치는 요인은 성별, 연령, 모직업, 월평균용돈, 아르바이트 여부였다.
기타생활비 자립도는 학년, 부연령, 부모교육수준, 월평균가계소득, 월평균용돈,
아르바이트 여부, 아르바이트 소득, 장학금 수혜에 따라 유의한 차이가 있는 것
으로 나타났다.
둘째, 자아존중감은 재무스트레스, 등록금 자립도와 기타생활비 자립도에 유의
한 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 이는 자아존중감이 높은 사람이 스트레
스와 재무 상황을 긍정적이고 적극적으로 극복하려는 것으로 해석될 수 있다.
셋째, 등록금 자립도와 휴대폰비 자립도는 재무스트레스에 따라 유의한 차이가
있는 것으로 나타났다. 재무스트레스가 높은 학생들이 자립도가 높은 경향이 있
었다.
넷째, 등록금 자립도는 장학금 수혜, 부교육수준 재무스트레스 등의 순으로 유
의한 영향이 있었으며, 휴대폰비 자립도는 연령, 월평균용돈, 재무스트레스 순으
로 유의미한 영향이 있었다. 기타생활비 자립도에는 월평균용돈이 유의한 영향을
미치는 것으로 나타났다. 대학생들은 부모로부터 받는 용돈에 따라 경제적 자립
도에 많은 영향이 있는 것을 알 수 있었다.
다섯째, 등록금 자립도에 유의한 영향을 미치는 요인들의 인과적 관계에서는
성별은 자아존중감을 통해, 자아존중감은 재무스트레스를 통하여 간접적으로 유
의한 영향을 미치고 있었으며, 장학금 수혜는 직접적으로뿐만 아니라 자아존중감
을 통하여 간접적으로도 유의한 영향을 미치고 있었다. 장학금 수혜와 성별은 자
아존중감을 통해, 부직업1, 월평균가계소득, 자아존중감은 재무스트레스를 통하여
간접적으로 휴대폰비 자립도에 유의한 영향을 미치고 있었다.
This study aims to analyze the effect of university students' self-esteem
and financial stress on financial independence, relative influence and causal
relationships amongst factors affecting financial independence targeting
university students in Jeju Special Self-Governing Province. Study results will
provide preliminary data for understanding financial stress and financial
independence of university students in Jeju, and developing education
programs capable of improving university students' financial independence.
This study collected data targeting 469 university students in Jeju, and
analyzed collected data using SPSS Window 18.0 Program. T-test, Anova,
Scheffe's multiple range test, multiple regression analysis and path analysis
method were used for data analysis.
Key results of analysis of this study are as follows.
First, financial stress differed significantly according to parents' occupation,
monthly average household income and monthly average pocket money.
Factors that exerts a significant effect on tuition independence were father's
occupation, father's education level, monthly average household income,
monthly average pocket money and receiving a scholarship, and factors
affecting mobile phone bill independence significantly were gender, age,
mother's occupation, monthly average pocket money and part-time job. Other
living expenses independence differed significantly according to the grade,
father's age, parents' education level, monthly average household income,
monthly average pocket money, part-time job, income from part-time job and
receiving a scholarship.
Second, self-esteem affects financial stress, tuition independence and other
living expenses independence. This can be interpreted that a person with high
self-esteem tries to overcome stress and financial situation positively and
actively.
Third, tuition independence and mobile phone bill independence differ
significantly according to financial stress. Students with high financial stress
tended to have higher independence.
Fourth, tuition independence was affected significantly by receiving a
scholarship and father's education level financial stress in order, and mobile
phone bill independence was influenced significantly by age, monthly average
pocket money and financial stress in order. Monthly average pocket money
exerted a significant influence on other living expenses independence. Study
results show that university students' financial independence is affected
greatly by the pocket money they receive from parents.
Fifth, with respect to the causal relationships amongst factors exerting a
significant influence on tuition independence, gender exerts indirectly through
self-esteem and self-esteem through financial stress, and receiving a
scholarship affects both directly and indirectly through self-esteem. Study
results also show that receiving a scholarship and gender affect mobile phone
bill independence significantly through self-esteem, whereas father's
occupation, monthly average household income and self-esteem exert a
significant influence through financial stress.
Author(s)
김효연
Issued Date
2016
Awarded Date
2016. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007770
Alternative Author(s)
Kim, Hyo-yeon
Department
교육대학원 가정교육
Advisor
김정숙
Table Of Contents
국문초록 ⅳ
제1장 서론 1
제2장 이론적 배경 3
제1절 자아존중감과 재무스트레스 3
1. 자아존중감 3
2. 재무스트레스 4
제2절 경제적 자립도와 영향 요인 6
1. 경제적 자립도의 개념 6
2. 경제적 자립도에 영향을 미치는 요인 7
1) 일반적 특성 7
2) 자아존중감 8
3) 재무스트레스 9
제3장 연구방법 11
제1절 연구문제 및 연구모형 11
제2절 측정도구 12
제3절 자료수집 및 분석방법 14
1. 자료수집 14
2. 분석방법 14
제4장 분석결과 및 논의 15
제1절 조사대상자의 일반적 특성 15
1. 조사대상자의 인구사회학적 특성 15
2. 조사대상자의 재무적 특성 17
제2절 대학생들의 일반적 특성에 따른 자아존중감의 차이 19
제3절 대학생들의 재무스트레스의 차이 20
1. 일반적 특성에 따른 재무스트레스의 차이 20
2. 자아존중감에 따른 재무스트레스의 차이 22
제4절 대학생들의 경제적 자립도의 차이 23
1. 일반적 특성에 따른 경제적 자립도의 차이 23
2. 자아존중감과 재무스트레스에 따른 경제적 자립도의 차이 27
제5절 경제적 자립도에 영향을 미치는 요인들의 상대적 영향력 28
제6절 경제적 자립도 관련 요인들의 인과적 효과 30
제5장 결론 및 제언 34
참고문헌 36
Abstract 42
부록 45
1. 회귀분석에 사용된 변수들의 상관관계 45
2. 설문지 46
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김효연. (2016). 대학생의 자아존중감과 재무스트레스가 경제적 자립도에 미치는 영향
Appears in Collections:
Education > Home Economics Education
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.