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중등 정보 영재 학생의 코딩 교육을 위한 교수 학습 방안

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Alternative Title
A Teaching-learning Plan for Coding Education of Secondary Computer Science Gifted Students: Centered on Flipped Learning and Pair Programming
Abstract
최근 전 세계적으로 코딩 열풍이 불면서 우리나라에서도 교육과정이 개편되어 2018년 부터는 중학교 정보 과목이 필수 과목으로 운영된다. 이에 각 학교급에서는 소프트웨어교육을 강화하기 위해 교원 연수, 각종 세미나, 워크숍을 이용하여 Computational Thinking(CT), 코딩, 피지컬 컴퓨팅과 같은 내용을 교수자의 역량 강화를 위해 익혀 가고 있다. 또한, 학생들에게 어떠한 방법으로 교육을 시켜야 하는 지가 중요시 되고 있다. IT가 발달함에 따라 공부하는 학습법도 예전과 다른 모습을 보이고 있다. 스마트 기기가 대중화됨에 따라 스마트 기기 플랫폼을 이용하여 언제 어디서나 자기 주도적으로 학습을 할 수 있게 되었다. 인터넷 상에 넘쳐나는 다양한 교육에 필요한 콘텐츠 또는 정보를 기존 교육에 접목하여 활용하는 시도는 부족한 편이다.
본 연구에서는 플립드 러닝에서 교수자가 직접 콘텐츠를 개발함으로써 많은 시간이 소요되는 점뿐만 아니라 많은 에너지를 소비함으로써 새로운 콘텐츠 개발에 거부감을 갖게 되는 등 새로운 부작용이 나타나게 되었다. 이러한 부작용으로 전 과정을 플립드 러닝 학습 방법을 사용 하는 것이 아니라 극히 일부만 도입함으로써 전반적인 교수‧학습 방법 개선에 변화를 이끌지 못하고 있는 것이다. 우리나라인 경우는 전자 교과서, 학습 동영상 콘텐츠, EBS 동영상 강좌 등 기존에 만들어진 콘텐츠를 활용하여 교수자가 직접 콘텐츠를 만들지 않더라도 학습 내용면에서 질적 향상을 높일 수 있다. 기존에 이미 만들어진 공개된 동영상 콘텐츠를 이용하여 플립드 러닝 학습 기법에서 학생들에게 제공하고 짝 프로그래밍 기법을 통하여 프로그래밍 수업을 진행한다면 중등 정보 영재 학생을 대상으로 한 수업에서 코딩 교육의 효과성을 높일 수 있을 것으로 기대됐다. 플립드 러닝과 짝 프로그래밍을 적절히 접목하여 수업에 적용한 결과 많은 학생들이 수업에 적극적으로 참여하였고 프로그래밍 부분에서도 짝 간의 협동적으로 상호 보완관계를 유지하면서 수업에 참여하였음을 알 수 있었다.
본 연구는 학습자별로 갖고 있는 수준차를 플립드 러닝을 통해 수준차를 줄일 수 있도록 하였고, 실시간 응답 시스템을 통하여 학습자의 참여도를 높일 수 있었으며 코딩 교육에서는 짝 프로그래밍 기법을 통하여 코딩 실력을 향상 시켰다.
Recently, with the fever of coding around the globe, Korea has also reorganized an educational course and the secondary computer science will become a compulsory subject from 2018. For a preparation, each school has familiarized themselves with contents including computational thinking(CT), coding, and physical computing for strengthening of instructor ability by using teacher training, various seminars, and workshop. In addition, the method to educate students has been highlighted. With the development of IT, a learning method has shown different aspects. As a smart device becomes popular, an environment for self-learning has been built by using a smart device platform. However, by grafting contents or information onto an existing education, an endeavor to utilize contents or information required in various educations still seemed to be insufficient.
This study has its aim to solve the side effects, for example, it requires much time since an instructor should develop the content by himself at the flipped learning, and a repulsion from new content development may be caused by consuming a large amount of energy. By using flipped learning education in the whole process as an approach, the side effects have been attempted to remove through an enhancement of a general teaching-learning method. In case of Korea, an instructor does not have to make contents by himself by utilizing previously built contents like electronic textbook, academic video content, and EBS video lecture. Thus, by using video content created previously, flipped learning technique has been provided to students, and a programming class has been suggested through a pair programming technique. As a result of applying by grafting a flipped learning onto a pair programming, many students have participated in class actively, and they have participated in class while maintaining mutual complementary relationship with cooperations between pairs at the programming part. Concretely, a level difference for each learner has reduced through a flipped learning, academic participation has increased through an instant answering system, and at the coding education, the coding skill has been enhanced through a pair programming technique.
Author(s)
오정석
Issued Date
2016
Awarded Date
2016. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007771
Alternative Author(s)
Oh, Jung Suk
Department
교육대학원 컴퓨터교육
Advisor
김성백
Table Of Contents
I. 서 론 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 목적 4
3. 연구의 제한점 4
II. 이론적 배경 5
1. 정보 영재 교육 5
2. 플립드 러닝 6
3. 짝 프로그래밍 7
4. 실시간 응답 시스템 7
1) 핑퐁 8
2) 소크라티브 9
3) 심플로우 9
4) 아이 클릭커 11
III. 교수 학습 방안 12
1. 학습자 분석 12
2. 학습 모형 13
1) 전체적인 교수학습 모형 13
2) 사전학습 17
(1) 동영상 수업 참여 및 학습자료 사전 확인 17
3) 본시학습 18
(1) 질의응답 18
(2) 실시간 응답 시스템 기반 문제 풀이 18
(3) 짝 프로그래밍 기법 20
(4) 마무리 토론 및 정리 24
(5) 차시예고 24
3. 학습 내용 구성 25
Ⅳ. 적용 및 분석 26
1. 적용 대상 및 도구 26
2. 수업 적용 후 분석결과 27
1) 사전 학습에 대한 분석 결과 27
2) 핑퐁을 이용한 문제 풀이 학습에 대한 분석 결과 28
3) 짝 프로그래밍에 대한 분석 결과 32
4) 성격에 따른 각 단계별 선호도 및 짝 프로그래밍 선호 유형별 분석 34
V. 결론 및 제언 37
참고문헌 39
Abstract 42
부록1. 사전 학습자 파악을 위한 설문지 44
부록2. 수업 적용 후 결과분석을 위한 설문지(1) 47
부록3. 수업 적용 후 결과분석을 위한 설문지(2) 51
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
오정석. (2016). 중등 정보 영재 학생의 코딩 교육을 위한 교수 학습 방안
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Computer Education
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