제주대학교 Repository

스포츠교육모형을 적용한 체육수업이 초등학생의 사회성과 학교생활적응에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The Influence of the Sports Model Education Curriculum on the Elementary School Students' Sociality and Adaptability in School Life
Abstract
본 연구는 정의적 발달을 촉진하는 스포츠교육모형 수업을 초등학교 체육수
업에 적용하여 운영함으로써 스포츠교육모형을 적용한 체육수업이 초등학교 학
생들의 사회성과 학교생활적응에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다.
연구 대상자는 2014학년도에 재학 중인 제주시내 S초등학교 학생으로 실험집
단은 4학년 56명(남:32, 여:24), 5학년 77명(남:47, 여:30) 총 133명으로 구성하였
으며, 통제 집단은 4학년43명(남:23, 여:20), 5학년41명(남:26, 여:15) 총 84
명으로 제한하였다.
스포츠교육모형 수업은 초등 체육 교과서 경쟁 영역에 나오는 야구형 게임인
티볼을 15차시로 재구성하여 운영하였다. 사전 사후 설문지 조사 결과 분석은
통계프로그램 Window용 SPSS(Version 20.0)를 이용하여 자료의 목적에 따라
전산 처리하였다.
연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 스포츠교육모형을 적용한 실험집단에서는 수업 적용 전후 비교에서 사
회성이 유의하게 발달하였으나, 직접교수모형을 적용한 통제집단에서는 유의한
차이가 나타나지 않았다.
둘째, 스포츠교육모형을 적용한 실험집단에서는 수업 적용 전후 비교에서 학
교생활적응이 유의하게 발달하였으나, 직접교수모형을 적용한 통제집단에서는
유의한 차이가 나타나지 않았다.
따라서 스포츠교육모형을 적용한 체육수업이 직접교수모형을 적용한 체육수
업보다 사회성과 학교생활적응에 긍정적인 기여를 한다는 사실에 입각하여, 차
후 교육과정의 재구성, 교사의 조력 및 지속적인 상호 피드백을 통한 보다 나은
학습환경을 학생들에게 제공해야 할 것으로 판단된다.
The aim of this study is to identify the influence on the
elementary school students' sociality and adaptability in their school
life by applying the Sports model Education Curriculum which
facilitates the affective development to the elementary P.E class.
In this study, the experimental group consisted of 133 members of
students in total from 'S' elementary school under the Jeju Special
Self-governing Provincial Office of Education in 2014. The concrete
numbers of 4th graders and 5th graders are 56 (boy: 32, girl:24) and
77 (boy:47, girl:30) respectively. The control group, also students
from the same school, is limited to 84 students, 4th graders and 5th
graders, consisted of 43(boy:23, girl:20) and 41(boy:26, girl:15)
respectively.
Fifteen periods of tee-ball classes, which are dealt with in the
competition region of the elementary P.E textbook, were designed
based on the Sports Model Education Curriculum. Analysis results of
the pre and post questionnaire are processed by computer depend
on the purposes of data using SPSS (Version 20.0) which is statistics
program for windows.
And the result are as follows;
Firstly, in terms of the development of social skills, the results of
this investigation show that the experimental group showed
improvement compared to the control group.
Secondly, regarding the student's adjustment to school life, the
Sports Education Curriculum showed improvement in the
experimental group than the control group.
These results suggest that the Sports Education Curriculum makes a
positive contribution to the development of social skills and
adaptability in school life.
In addition, it is necessary that the physical education is revised
to include the Sport Education Curriculum, and teachers should
contribute the class as facilitators rather than bystanders. Also, to
create a better learning environment for students, teachers should
have an extensive knowledge and provide constructive feedback.
Author(s)
이현호
Issued Date
2016
Awarded Date
2016. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007848
Alternative Author(s)
Lee, Hyun Ho
Department
교육대학원 초등체육교육
Advisor
한남익
Table Of Contents
국문 초록 i
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 3
3. 연구 문제 3
4. 연구 가설 4
5. 연구의 제한점 4
6. 용어의 정의 5
Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 체육교과의 특성 6
2. 체육수업모형 7
3. 스포츠교육모형 8
4. 초등학교 아동의 특성 11
5. 사회성 13
6. 학교생활적응 16
7. 선행연구 분석 19
Ⅲ. 연구방법 및 절차 22
1. 연구대상 22
2. 연구절차 23
3. 실험방법 및 연구도구 23
4. 자료분석 27
Ⅳ. 연구결과 28
1. 사회성의 변화 28
2. 학교생활적응의 변화 32
Ⅴ. 논의 37
1. 사회성의 차이 37
2. 학교생활적응의 차이 39
Ⅵ. 결론 및 제언 41
1. 결론 41
2. 제언 41
참고 문헌 42
ABSTRACT 47
부 록 49
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
이현호. (2016). 스포츠교육모형을 적용한 체육수업이 초등학생의 사회성과 학교생활적응에 미치는 영향
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Physical Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.