제주대학교 Repository

초등학교 3, 4학년 미술 교과서 감상 단원 분석 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
The Comparative Analysis of Art Appreciation Section In Elementary School 3rd and 4th Grade Textbooks: Focusing on the 7 textbooks revised in 2009
Abstract
본 연구는 미술 교과서의 분석을 통해 현행 3, 4학년 미술교과서의 감상 관련 단원의 문제점을 파악하여 미술 교과서의 효율적인 활용방안을 위한 개선점을 모색하는 데 목적을 두었다. 먼저, 문헌자료와 선행논문 분석을 통해 1차~2009 개정 초등학교 미술교육과정 감상 영역의 시기별 변천 과정을 살펴보고, 미술과 교육과정 활성화로서의 감상 교육의 필요성에 대해 알아보았다. 그리고, 초등학교 3, 4학년 미술 교과서 감상 관련 단원의 내용과 참고작품을 비교 분석하였다.
총 7종 3, 4학년 미술 교과서를 비교 분석한 결과는 다음과 같다.
첫째, 미술 교과서 감상 관련 단원의 페이지 수는 약 16쪽으로 전체 단원 중 감상 단원의 비중이 약 13%로 낮게 나타났다.
둘째, 미술 교과서 감상 관련 단원의 내용 체제를 보면, 7종 모두 다양한 제재와 학습 활동의 감상 관련 요소들을 제시하고 있고, 감상 활동 학습지도 함께 제시되어 재미있는 감상 학습을 할 수 있게 구성되어 있으나, 3학년 학생들의 수준에는 어렵고 딱딱한 내용으로 학생들이 제 시간에 학습할 수 있는 분량보다 더 많이 구성되어 있는 교과서도 있었다.
셋째, 미술 교과서 감상 관련 단원의 참고작품을 분석한 결과, 우리나라와 서양의 시대별 참고작품은 근‧현대 작품들이 주류를 이루고 있고, 표현 형식에 따른 도판 분포는 회화 영역에 집중 분포되어 있었다.
이러한 분석 결과를 바탕으로 교과서의 효율적인 활용 방안을 위한 개선점을 제언하면 다음과 같다.
첫째, 미술 교과서의 감상 관련 단원의 비중을 높여야 한다. 감상 영역을 중심으로 미적 체험 활동과 표현 활동을 할 수 있도록 서로 연계하여 지도할 수 있는 교과서 구성이 필요하다.
둘째, 감상 관련 단원의 학습량 조절이 필요하다. 단순히 첨부된 학습지를 푸는 것에 그치는 것이 아니라 실제적으로 감상이나 비평 활동이 가능하도록 흥미 있고 쉽게 접근할 수 있는 단계적 감상법과 짜임새 있고 쉬운 학습 활동지 제시 등 학년 수준에 맞는 내용 구성이 더 필요하다.
셋째, 참고 작품을 국가별, 시대별로 고르게 분배하여 수록해야 한다. 세계 여러 나라의 다양한 작품을 제시함으로써 다양한 미술 문화를 이해하는데 도움을 주어야 할 것이다.
넷째, 감상 관련 단원에 다양한 표현 형식의 작품을 고르게 수록해야 한다. 다양한 소재와 기법을 이용한 여러 장르의 작품을 골고루 수록하여 다양한 감상 활동을 할 수 있도록 해야 할 것이다.
앞으로 초등학교 3, 4학년의 효과적인 감상과 비평 지도를 위한 구체적 방안들이 다양한 연구를 통하여 제시되어, 초등학교 학생들의 수준에 맞는 다양한 교과서들이 나오길 기대해 본다.
This study aimed to analyze art textbooks, find out problems in the chapters about appreciation in art textbooks of elementary school 3rd and 4th grade, and search for constructive alternatives to improve art textbooks for their effective use in classrooms.
First of all, through analysis of literatures and preceding thesis papers, it examined the chronological changes in chapters about appreciation ranging from the first curriculum to the revised one in 2009 reviewed the necessity of educating appreciation in order to promote and facilitate art curriculum. Also, it compared and analyzed the entry works and contents about appreciation in the art textbooks of elementary school third and fourth grade.
The findings from these comparisons and analysis of the seven types of third and fourth grade textbooks are as follows.
First, the chapters related to appreciation had approximately 16 pages, accounting for 13 per cents of the whole chapters, which was relatively low.
Second, the contents of the parts about appreciation in art textbooks showed that all the 7 types of textbooks presented elements related to appreciation using various materials and learning activities and had interesting appreciation activities including appreciation activity worksheets. However, some textbooks had too difficult and serious contents for third graders or the amount of learning materials exceeded the amount students can handle.
Third, the analysis of entry works of the chapters about appreciation in art textbooks showed that the entry works of Korea and Western countries of each era were mainly modern and contemporary works, and the form of expression used in the works was focused mainly on painting.
Based on the result of analysis, the followings can be suggested as ways to use textbooks effectively.
First, the ratio of about appreciation in art textbooks should be raised. Textbooks should be designed to connect aesthetic experience activities and expression activities focusing on the area of appreciation.
Second, the amount of material in the chapters about appreciation in art textbooks should be adjusted. Instead of simply solving questions on attached worksheet, textbooks should adopt phased appreciation methods that provide interesting and easy approach through discussions and critic activities and have well-organized and easy activity worksheets that are appropriate for the level of each grade.
Third, entry works should be chosen evenly considering nations and eras. By selecting various works from various countries, textbooks should provide help in understanding different cultures of art.
Fourth, works of different forms of expression should be included in the chapters about appreciation. Works of various genres that use different materials and methods should be included so that students can have various appreciation activities.
It is expected that various studies will come up with concrete measures for effective instruction of appreciation and criticism of art for elementary school third and fourth graders, so that students will have various textbooks appropriate for their level.
Author(s)
강은주
Issued Date
2016
Awarded Date
2016. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007849
Alternative Author(s)
Kang, Un Ju
Department
교육대학원 초등미술교육
Advisor
임춘배
Table Of Contents
국문 초록 i
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 내용과 범위 2
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 미술과 교육 과정에서 감상 영역의 시기별 변천 과정 4
2. 2009 개정 교육과정에서의 감상 교육 8
3. 미술과 교육과정 활성화로서 감상교육의 필요성 13
Ⅲ. 초등학교 3, 4학년 미술 교과서 감상 영역 분석
1. 외적 체제 26
2. 내용 체제 30
3. 감상 관련 단원의 참고작품 분석 48
Ⅳ. 3, 4학년 감상 관련 단원의 문제점과 개선 방안 61
Ⅴ. 결론 65
참고 문헌 68
ABSTRACT 70
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
강은주. (2016). 초등학교 3, 4학년 미술 교과서 감상 단원 분석 연구
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Art Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.