제주대학교 Repository

자연미술활동을 통한 창의성 신장 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on increasing creativity by nature art learning: Focused on the creativity learning activity in 5rd grade
Abstract
어린이는 자연 속에서 자유롭게 뛰어 놀 때 가장 어린이답고 큰 행복을 느낀
다. 학업과 스트레스에 지친 학생들에게 자연을 되찾아 주고 자연과 예술의 만
남을 경험하게 하여 학생들에게 미술활동에 대한 즐거움을 느끼게 하고 발상능
력과 창의성을 신장시키는데 본 연구의 목적이 있다.
본 연구는 초등학교 5학년을 중심으로 미술교과에 적용 가능한 자연미술 활
동을 추출하여 교육과정을 재구성하고 창의적 사고과정 모형에 바탕을 둔 자연
미술 창의학습 활동 지도안을 구안하여 수업에 적용함으로써 학생들의 창의성
을 신장시키고자 하였다.
이를 위해 초등학교 5학년 미술교육과정을 분석하고 자연미술과 창의성 향상
에 관한 선행연구와 문헌을 검토하였다. 연구 목적에 맞게 학습요소를 추출하고
자연미술에 바탕을 둔 창의적 사고과정 활동 지도안을 구안하였다. 이를 실제
수업에 적용하여 학생들의 미술에 대한 감수성과 창의성의 변화 정도를 비교하
였다.
자연미술 창의학습 활동의 적용 후 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다.
첫째, 항상 접해오던 자연물을 예술적 시각으로 바라볼 수 있는 발상의 전환
을 경험하였다. 오감을 이용한 자연에 대한 관찰을 통해 자연을 더 깊이 이해할
수 있었고, 인간과 자연이 상호작용하여 예술작품으로 승화시킬 수 있다는 점을
발견하였다. 또한 자연미술 창의학습 활동의 과정에서 학생들 서로 간에 새롭고
다양한 발상을 존중하고 자유롭게 의사소통하며 칭찬하고 격려하는 분위기가
형성되었다.
둘째, 수업 전과 후에 창의성 검사 설문을 실시하여 창의성의 도달점이 70%
이상으로 나타났으며 변화의 정도가 적게는 20%에서 40%로 나타났다. 모든 영
역에서 창의성이 향상된 것으로 보아 대부분의 학생들이 자연미술 창의학습 활
동에 대한 관심과 흥미가 높아졌으며 민감성, 유창성, 융통성, 독창성, 정교성의
창의성 요소를 신장시키는데 유의미한 효과를 미친다는 것을 알 수 있었다.
Children can be themselves and have the biggest happiness when
playing around freely in nature. The purposes of this study were to
return nature to students tired from study and stress and have
them experience an encounter between nature and art, thus helping
them feel joy in art activities and improve their thinking abilities
and creativity.
The investigator reorganized the fifth grade art curriculum by
identifying natural art activities applicable to the art subject,
devised an instructional plan for creative learning activities in
natural art based on the creative thinking process model, and
applied it to lessons to promote the creativity of students.
After analyzing the fifth grade art curriculum, the investigator
reviewed previous studies and literature on natural art and
cultivation of creativity. The learning elements fit for the research
objectives were identified and used to make an instructional plan for
creative thinking process activities based on natural art. It was then
applied to actual lessons to compare changes to the students'
sensitivity and creativity in art.
The application of creative learning activities based on natural art
led to the following results:
First, the students had a shift of thinking to look at the natural
objects to which they were exposed all the time from an artistic point
of view. They were able to deepen their understanding of nature by
observing it with the five senses and discovered that interactions
between man and nature could be sublimated into works of art. In
the process of creative learning activities based on natural art, an
atmosphere was formed of the students respecting each other's new
and various ideas, communicating one another freely, and praising
and encouraging each other.
Secondly, a creativity questionnaire was distributed to the students
before and after the lessons. The results show that over 70% of the
students reached the point of creativity with the changes varying in
the range of 20~40%. The creativity of students improved across all
the areas, which indicates that most of them increased their concern
and interest in creative learning activities based on natural art and
that such activities had significant effects on the enhancement of
creativity elements including sensitivity, fluency, flexibility,
originality, and sophistication.
Author(s)
백은하
Issued Date
2016
Awarded Date
2016. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007850
Alternative Author(s)
Baek, Eun Ha
Department
교육대학원 초등미술교육
Advisor
오재환
Table Of Contents
국문 초록 i
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 배경과 목적 1
2. 연구의 내용과 방법 2
Ⅱ. 이론적 배경 3
1. 자연미술의 개념과 특성 3
2. 창의성의 개념과 미술 교육적 의의 6
3. 미술교육과정 분석 9
4. 자연미술 창의학습 활동의 필요성 13
Ⅲ. 자연미술 창의학습 활동 지도의 실제 15
1. 실태 분석 16
2. 지도의 계획 18
3. 지도의 실제 22
4. 결과 분석 33
Ⅳ. 결론 37
참고 문헌 39
ABSTRACT 40
부 록 42
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
백은하. (2016). 자연미술활동을 통한 창의성 신장 연구
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Art Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.