제주대학교 Repository

영자신문을 활용한 배움 중심 수업이 초등학생 영어 쓰기 능력 및 정의적 영역에 미치는 효과

Metadata Downloads
Alternative Title
Effects of Learning-Centered Approach with English Newspapers on Elementary School Students' Writing Ability and Affective Domain
Abstract
본 연구는 영자신문을 활용한 배움 중심 수업이 초등학교 6학년 학습자의 쓰기
능력과 정의적 영역에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 실시하였다. 연구의
목적을 달성하기 위해 제주도 서귀포시에 소재하는 영재학급 학생 20명을 대상으
로 수업을 진행하였다. 수업은 영자신문을 다양하게 활용한 읽기·쓰기 연계 지도
를 배움 중심 수업으로 총 32차시에 걸쳐 실시하였다. 수업 1차시에 사전 쓰기 평
가와 정의적 영역 조사를, 마지막 32차시에 사후 쓰기 평가와 정의적 영역 조사를
실시하였다. 영자신문을 활용한 배움 중심 수업을 통한 학생들의 쓰기 능력 향상
도 및 정의적 영역 조사 결과를 검증하기 위해, 사전·사후 조사 결과를 대응 표본
으로 하여 대응표본 t-검정을 실시한 결과는 다음과 같다.
첫째, 영자신문을 활용한 배움 중심 수업은 초등학교 6학년 상위권 학생들의 쓰
기 능력에 유의미한 효과를 나타내었다. 쓰기 능력의 각 세부 요인별 사전·사후
차이 검정을 본 결과로서 내용, 구성, 문법, 어휘 면에서 통계적으로 유의한 차이
가 있었다. 단, 철자법와 구두법을 위주로 살펴 본 글쓰기의 기법 면에서는 사전·
사후 글쓰기에서 유의한 차이가 없었다.
둘째, 학생들의 쓰기 학습 변화 양상을 살펴본 결과, 학습이 진행될수록 학습자
들은 내용 면에서 주제에 대해 내용을 더욱 풍부하고 일관성 있게 글을 써냈으며,
구성 면에서 글의 내용에 따라 단락을 구분하는 능력이 향상되었다. 신문 기사를
통해 다양한 문장을 접하게 됨으로써 보다 다양한 어휘와 수준 높은 문법을 적용
할 수 있게 되었다. 다만, 철자 및 구두법 오류에 있어서는 동일한 수준이었다.
셋째, 영자신문을 활용한 배움 중심 수업은 학생-학생 간 상호작용이 촉진되면
서 학생들의 정의적 영역에도 변화를 주었다. 학습 흥미도, 자신감, 영자신문 활용
이 유용하다는 생각에 대해 긍정적인 변화가 있었으며, 배움 중심 수업에 대한 필
요성에 더욱 공감하게 되었음을 알 수 있었다. 단, 학습에 대한 불안도, 성취동기
면에서는 통계적으로 유의한 차이가 없었다.
본 연구의 과정에서 나타난 결과와 제한점을 보완하기 위해 다음과 같이 제언하
고자 한다.
첫째, 본 연구는 영자신문을 활용한 배움 중심 수업이 상위권 학생들의 쓰기 능
력 및 정의적 영역 태도 변화에 긍정적인 영향을 미쳤음을 확인하였으나, 중위권
과 하위권에 속하는 학생들에게 어떠한 영향을 미치는지는 확인하지 못했다. 따
라서 영자신문을 활용한 배움 중심 수업을 일반 학급에 적용해 보는 후속 연구가
필요할 것이다.
둘째, 배움 중심 수업은 교사와 학생 모두 학습에 적극적으로 참여하면서 만들어
가는 수업이다. 학생들의 적극적인 참여를 유도하기 위해 경쟁과 보상을 이용하
기보다는 학습자 간 상호 대화를 통하여 배움을 실현하기 위한 효과적인 지도 방
법을 모색해야 할 것이다.
마지막으로, 본 연구에서 적용한 배움 중심 수업은 경기도교육청 산하의 혁신학
교에서 구현되고 있는 창의지성교육을 위한 교수학습 방법이다. 혁신학교의 기본
방향 및 운영체제 등을 일반 학교에서도 활발히 벤치마킹하여 학교교육의 수준과
환경을 질적으로 향상시키는 데 동참하는 적극적인 자세가 필요할 것이다.
The purpose of this study was to investigate the effects of
learning-centered approach using newspapers for English class on elementary
school students' writing ability and affective domain. In order to achieve the
purpose of this study, an experimental study was conducted with a 6th grade
English high-level class of 20 students living in Seogwipo City.
The class program was composed of 32 learning-centered lessons based on
English newspaper articles. In the first class the pretest for writing ability
and the survey for affective domain were carried out and in the last class the
posttest and the survey were carried out. The results were analyzed by using
a paired t-test from the SPSS. The results of the study are as follows.
First, there was a statistically significant difference in the participants'
writing ability before and after the learning-centered approach by means of
process writing. Their writing skills were rated on the scales of contents,
organization, grammar, vocabulary and mechanics. They showed significant
progress in the first four categories.
Second, the students wrote more elaborate, detailed sentences over time and
improved their skills to develop better paragraphs in terms of organization. At
the end of the program, students could use a higher level of grammar in their
writing, but their spelling and punctuation errors remained the same level.
Third, a meaningful change was noted in the students' affective domain.
The class had positive effects on the participants' interest and confidence, so
that they could realize the usefulness of newspapers in English class. Also,
they were satisfied with the learning-centered approach.
At the moment, we may offer the following suggestions for further
research.
First, the learning-centered approach in the process writing framework had
positive effects on elementary school students' writing ability and affective
domain, but it was applied for the high-level students. So we would expect
another experimental study to be conducted for the medium and low-level
students to see its effects of general level students.
Second, both teachers and students who participated in the learning-centered
program became very enthusiastic. In order to strongly motivate the students,
we should develop more effective ways for better learning through interactive
collaboration and teamwork rather than by competition and rewards.
Last, the learning-centered approach should be encouraged to innovate the
current school cultures in order to pursue the goal of students' better
competence solving the real problems through the exciting learning process
and experiences.
Author(s)
부정혜
Issued Date
2016
Awarded Date
2016. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007851
Alternative Author(s)
Bu, Jung Hye
Department
교육대학원 초등영어교육
Advisor
홍경선
Table Of Contents
국문초록 ⅵ
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 목적 1
2. 연구 문제 3
3. 연구의 제한점 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 배움 중심 수업 5
2. 영어 쓰기 지도 11
3. 영자신문 활용 교육의 효과 15
4. 선행 연구 분석 17
Ⅲ. 연구 방법 21
1. 연구 대상 21
2. 연구 기간 및 절차 23
3. 배움 중심 수업의 적용 24
4. 평가 도구 31
5. 자료 수집 35
6. 자료 분석 35
Ⅳ. 연구 결과 및 논의 38
1. 쓰기 능력의 향상도 결과 38
2. 쓰기 능력의 변화 양상 41
3. 정의적 영역에 대한 연구 결과 46
Ⅳ. 결론 56
1. 결론 56
2. 제언 58
참고문헌 60
ABSTRACT 63
부록 65
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
부정혜. (2016). 영자신문을 활용한 배움 중심 수업이 초등학생 영어 쓰기 능력 및 정의적 영역에 미치는 효과
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary English Education
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.