제주대학교 Repository

초등학교 6학년 학생의 영어학습에 대한 부정적인 정의적 태도의 요인

Metadata Downloads
Alternative Title
Causes of Elementary 6 Graders' Negative Affective Attitude towards Learning English
Abstract
이 연구의 목적은 영어교과에 대한 초등학생의 정의적 태도의 양상을 살펴
보고, 정의적 태도가 저하되는 원인을 살펴 초등학생의 정의적 태도를 높일
수 있는 방안을 제언하는 것이다. 초등학교 영어는 영어에 대한 흥미와 관심
을 가지고, 일상생활에서 사용되는 기초적인 영어를 이해하고 표현하는 능력
을 기르는 것을 목표로 한다. 그러나 선행연구에 따르면 초등학생의 학년이
올라갈수록 영어에 대한 흥미와 자신감과 같은 정의적 측면이 점차 부정적으
로 변하는 경향을 보인다고 한다. 이에 본 연구자는 영어에 대한 정의적 측면
이 부정적으로 변하는 원인을 알아보고, 그에 대한 시사점을 제시하고자 하였
다. 우선 초등학교 6학년 학생들의 영어 정의적측면(흥미, 동기, 자아효능감,
불안 심리)는 어떤 양상을 보이는지 조사하였고, 초등학교 6학년 수업을 진행
하는 교사는 학생들의 정의적 측면의 양상에 대해 어떻게 인식하고 있는지 알
아보았다. 더불어 정의적 측면이 낮게 나온 학생과 높게 나온 학생들 중 몇
명을 선정한 후 면담을 실시하여 정의적 측면이 저하된 요인을 조사하였다.
나아가 향후 초등학교 영어수업이 나아가야 할 방향에 대하여 논의해 보았다.
연구방법으로는 우선 초등학교 6학년 학생을 대상으로 설문조사를 실시하
여 정의적 측면의 변화에 대하여 분석하고, 면담대상자를 선정하였다. 그리
고 영어수업에 대하여 교사와 학생을 대상으로 심층면담을 실시하였다. 그
후 정의적 태도를 흥미와 자신감으로 크게 구분하고 각 유형별 원인을 파악
해 보고 개선 방안을 강구해 보았다.
이 연구의 결과, 영어교과에 대해 초등학생들은 다양한 원인으로 정의적
태도가 저하되고 있었으며, 이러한 원인들이 서로에 큰 영향을 미치고 있어
초등학생들의 정의적 태도가 갈수록 저하된다는 것을 알 수 있었다. 학생들
의 흥미도가 낮은 원인은 교육과정의 잘못된 적용, 생활과 연관되지 않은 수업
내용, 수업의 지루한 전개, 영어학습에 대한 지나친 압박, 영어학습의 필요성에
대한 자각 부족으로 정리할 수 있었다. 학생들의 자신감이 낮게 나타나는 원인
은 또래집단에 대한 의식, 본인의 영어실력에 대한 부정적 평가, 영어를 사용할
기회의 부족으로 정리할 수 있었다. 앞으로 영어학습에 대한 긍정적인 정의적
측면을 높일 수 있는 방안에 대해 물었다. 그 결과 학생에게 흥미있는 소재의
사용, 직접적 활용의 기회 제공, 교사의 관심 확대, 언어 사용의 기회 확대, 교
사 간 커뮤니티의 활성화 등으로 정리할 수 있었다.
따라서 앞으로 영어교과를 접근할 때 초등학생의 흥미와 자신감을 높일
수 있는 방법을 탐색하여, 영어교육이 보다 효과적으로 적용될 수 있는 방
안을 모색해 보았다. 첫째, 사춘기에 접어든 초등학교 6학년 학생의 특성을 고
려하여 자신감을 높일 수 있는 방법이 절실하다. 둘째, 모든 수준의 학생들이
흥미를 가지고 참여할 수 있는 영어수업의 소재를 고민해 보고, 꾸준히 도입해
야 할 것이다. 셋째, 반복적인 평가를 지양하고 평가에 대한 과도한 압박감을
줄여 학생들이 평가를 위한 영어공부를 하지 않도록 해야 할 것이다. 마지막으
로, 학생들이 흥미를 가질 수 있는 소재를 개발하기 위하여 교사 혼자의 노력은
매우 힘든 과정이 될 수밖에 없다. 따라서 교사들이 끊임없이 자신들의 수업을
공유하고 나눌 수 있는 네트워크를 형성하는 것이 필요하다.
This study purports to investigate the causes of English learners'
negative attitude which is more likely to exist among older elementary
school students. Previous research shows that elementary students'
attitudes including interest and confidence change negatively as they
move up along the grade. This phenomena seriously endangers students
to lose their high priority to the attitude goals such as interest and
confidence.
The study adopts both quantitative and qualitative methods in order
to examine the current status of 6th graders' attitude towards learning
English and to further clarify the factors which cause the negative
attitude. The study firstly conducted a questionnaire survey of 6th
graders' learning attitude. Interviewees were selected on the basis of its
results. Then in-depth interviews with 15 students were carried out and
several causes were identified. In addition, the study surveyed 6th grade
English teachers, whose professional opinion is important to verify
causes of their attitude. They also discuss the future direction of
elementary English education which can give emphasis to the attitude
goals.
The results show that various causes have a significant impact on
students' negative attitude towards learning English. The main causes to
lower their interest include incorrect application of curriculum, excessive
stress, unrelevant contents to the real life, and boring progress of
lessons. On the other hand, the main causes to undermine their
confidence are lack of opportunities to use English in the real situation,
anxiety about their ability, and self-consciousness of their English skills.
Interestingly enough, some students feel their score is low in spite of
their high performance and others hate to receive peers' attention during
the English class.
Based on the results and findings, the study suggests a few ways to
increase elementary students' interest and confidence in English which
can be applied to the teaching of English more effectively. Firstly, it is
necessary to devise a teaching method to increase higher graders'
confidence. The method should be learning-centered as well as
learner-centered. Secondly, teachers have to choose and adapt teaching
materials to let the students participate in the activity with interest. In
order to develop teaching methods and materials, it is advised that
teachers have a meeting or workshop to share their ideas and
experience. Thirdly and finally, a nation-wide or country-wide
standardized examination should be avoided because the examination
often raises students' pressure, only to fail to achieve attitude goals.
Author(s)
강연정
Issued Date
2016
Awarded Date
2016. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007854
Alternative Author(s)
Kang, Yeon Jeong
Department
교육대학원 초등영어교육
Advisor
김익상
Table Of Contents
국문 초록 i
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 3
3. 연구의 제한점 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 초등 영어과 교육과정 5
2. 영어교과 인식에 영향을 미치는 정의적 태도 6
Ⅲ. 연구 방법 14
1. 조사 대상 15
2. 연구 절차 15
Ⅳ. 연구 결과 및 해석 21
1. 양적 연구 22
2. 양적 연구(2차 설문) 29
3. 질적 연구(면담) 31
Ⅴ. 결론 및 제언 51
참고 문헌 54
ABSTRACT 55
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
강연정. (2016). 초등학교 6학년 학생의 영어학습에 대한 부정적인 정의적 태도의 요인
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary English Education
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.